15min jau rašė, kad daugiau kaip 929 tūkst. eurų vertės sutartį su viešąjį pirkimą laimėjusia įmone „Šilumos pulsas“ VMU pasirašė praėjusiųjų metų gegužę, o automobiliai regioninius padalinius pasiekė vos prieš kelias savaites. Iškart buvo suabejota jų kokybe.
Iš įmonės buvo įsigyti 7 miško gaisrų gesinimui skirti padidinto pravažumo krovininiai automobiliai „Iveco Eurocargo 150EW“.
Po šio straipsnio 15min pasiekė informacija, kad urėdija mašinas priėmė nepaisant to, kad jos nebuvo gavusios reikiamų sertifikatų.
Kad sertifikatų nėra, 15min patvirtino juos išduodantis GTC.
„Mano žiniomis, paraiškos dėl gaisrų gesinimo ir gelbėjimo technikos, priemonių ir įrenginių, gaisrų gesinimo medžiagų ar gaisrinės saugos ženklų atitikties įvertinimo iš šios įmonės nesame gavę“, – 15min patvirtino centro Atitikties įvertinimo skyriaus vedėjas Vladas Praniauskas.
Sertifikatas nėra nereikšmingas dokumentas – GTC vertina, ar gaisrinės mašinos, jose įmontuota įranga atitinka standartus – t. y. ar ji kokybiška ir nekelia grėsmės jos naudotojams.
Vadinasi, šiai įmonei sertifikatas nebuvo išduotas.
„Visiškai teisingai, jeigu nerandate šios įmonės viešai prieinamame išduotų sertifikatų sąraše, vadinasi, šiai įmonei sertifikatas nebuvo išduotas“, – pabrėžė V.Praniauskas.
Sertifikatai – privalomi
Centro atstovo teigimu, nuo 2019 metų birželio gaisrinius automobilius ir įrangą privaloma sertifikuoti.
„Gaisrų gesinimo automobilis turi atitikti (vidaus reikalų ministro įsakyme – aut. past.) minimas technines specifikacijas. Įmonė „Šilumos pulsas“ į GTC dėl sertifikato išdavimo nesikreipė ir neteikė paraiškos dėl gaisrų gesinimo transporto priemonių ir gaisrų gesinimo įrangos sertifikavimo“, – atsakyme pabrėžė Atitikties įvertinimo skyriaus vedėjas.
Jo teigimu, iki 2020 galiojo išimtis – centro išduodamas sertifikatas nebuvo privalomas, gamintojas galėdavo parengti techninę bylą, pažymėti transporto priemonę CE ženklu bei patiekti atitikties deklaraciją.
Tačiau tuometis vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas šią išimtį panaikino ir daugiau kaip pusantrų metų būtent GTC išduodamas sertifikatas yra privalomas.
Urėdija įsitikinusi, kad sertifikatų nereikėjo
Kodėl urėdija priėmė mašinas be sertifikatų, kurie, kaip sako juos išduodantis centras, privalėjo būti?
VMU Miško apsaugos skyriaus vadovas Marius Ivanauskas 15min atsakymuose raštu pažymėjo, kad automobiliai buvo priimti vadovaujantis pirkimo dokumentuose nustatytais techninės specifikacijos reikalavimais, o specifikacijoje esą nebuvo reikalavimo pateikti GTC sertifikatą.
M.Ivanauskas sutiko, kad jog automobiliai turi atitikti ministro įsakyme išvardintuose standartuose nurodytus reikalavimus, bet pareiškė, kad „nėra nustatyta prievolė automobilių pirkėjui atlikti automobilių sertifikavimą Gaisrinių tyrimų centre“.
Sertifikatus išduodančio centro atstovo 15min pasiteiravo, ar galėjo įmonė sertifikatus gauti kur nors kitur, tačiau Atitikties įvertinimo skyriaus vedėjas patikino, kad ne.
„Išduoti sertifikatus pagal minimą teisės aktą (jis įsigaliojo nuo 2020 sausio), šiuo metu yra įgaliotas tik Gaisrinių tyrimų centras“, – patikino V.Praniauskas.
15min dar kartą kreipėsi į urėdiją ir klausė, kaip VMU įsitikino, kad automobiliai atitinka standartų reikalavimus, tačiau atsakymo nesulaukė.
Vykstant pirkimui prašė visų sertifikatų
Dar tik vykstant urėdijos automobilių pirkimui VMU Viešojo pirkimo komisija buvo gavusi konkurse planavusių dalyvauti verslininkų klausimą, ar reikalingi GTC išduodami sertifikatai.
Tai įrodo internete skelbiama šio pirkimo medžiaga.
„Paaiškiname, pardavėjas kartu su automobiliu pateikia ir atitikties sertifikatus (patvirtinančius gaminio atitiktį standartams toms prekių pozicijoms, kurioms jie keliami)“, – tuomet verslininkams rašė urėdijos viešojo pirkimo komisijos pirmininkas. Jis kartu aiškino, kad nenustatomi reikalavimai institucijai, išduodančiai pirkimo dokumentuose nurodytus sertifikatus.
Verslininkas: jei reikės, mes tai padarysime
Vienintelis „Šilumos pulso“ akcininkas Vytautas Šapalas, 15min paklaustas, kodėl įmonė nesikreipė į GTC sertifikatų automobiliams, 15min aiškino, kad taip buvo dėl to, kad pirkimas pradėtas dar 2019 metais, o tvarka pasikeitė nuo 2020-ųjų.
Dabar gavome tas išvadas, „miškai“ (VMU – aut. past.) prašo padaryti, mes ir padarysime“.
„2019 metais. Paskui dėl tam tikrų klausimų jis buvo nutrauktas (vėliau atnaujintas – aut. past.), bet palikta ta pati techninė specifikacija, dėl to mes to sertifikavimo ir nedarėme. Dabar gavome tas išvadas, „miškai“ (VMU – aut. past.) prašo padaryti, mes ir padarysime“, – sakė jis.
Perklaustas, ar gavo išvadas iš VMU, kuriose teigiama, kad sertifikatų dabar jau reikia, verslininkas teigė, kad šiuo metu kalbamasi su urėdija.
„Jeigu reikės, tai mes ir padarysime“, – patikino jis.
Paklaustas, kokius sertifikatus „Šilumos pulsas“ pateikė, V.Šapalas patikino, kad buvo pateikti visi dokumentai, kurių reikia pagal pirkimo sąlygas.
Ar svarbu, kelintais metais buvo pradėtas pirkimas?
GTC atstovas V.Praniauskas 15min teigė nežinantis, ar šiuo atveju atskaitos tašku turėtų būti sutarties pasirašymo, ar konkurso paskelbimo data.
O ką sako viešai prieinami dokumentai?
Specialiąsias pirkimo sąlygas urėdija patvirtino 2019 metų gruodžio 11 dienos sprendimu, vėliau jos buvo tikslintos 2020 sausio 7 ir 17 dienomis.
15min rado, kad skelbimas apie pirkimą paskelbtas 2020 sausio 21 dieną, vokų atplėšimas – vasario 25-ąją.
Sertifikavimą GTC atliks
Atsakymuose 15min VMU atstovas patikino, kad „nors tiesioginės prievolės nėra“, „Šilumos pulsas“ atliks priešgaisrinių automobilių sertifikavimą GTC.
Urėdijos atstovas M.Ivanauskas 15min priminė, kad VMU anksčiau kreipėsi į Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentą (PAGD) ir paprašė suteikti tarnybinę pagalbą įvertinant priešgaisrinių automobilių kokybę.
„Šio vertinimo metu, dalyvaujant pirkėjo ir pardavėjo atstovams, GTC papildomai įvertino pateikto automobilio, skirto miško gaisrų gesinimui, atitikimą minėtiems standartams ir nustatė kelis neatitikimus, kurie bus pašalinti automobilių pardavėjo „Šilumos pulso“ sąskaita“, – aiškino jis.