Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2023 02 22

Ministerija: sankcijų apėjimo schemų ieškoma nuo „Belaruskalij“ tranzito sustabdymo

Bandymai tranzitu per Lietuvą vežti baltarusiškas trąšas apeinant tarptautines sankcijas stebimi nuo to laiko, kai prieš metus Vyriausybė sustabdė Baltarusijos kalio trąšų gamintojos „Belaruskalij“ gabenimą geležinkeliais į Klaipėdos uostą, sako susisiekimo viceministrė.
Stasylų geležinkelio pasienio kontrolės punkte tikrinami „Belaruskalij“ vagonai
Stasylų geležinkelio pasienio kontrolės punkte tikrinami „Belaruskalij“ vagonai / Luko Balandžio / 15min nuotr.

„Sankcionuotos prekės neturi būti gabenamos. Kita pusė yra išradinga ir tikrai akivaizdu, kad jau ne tik nuo karo pradžios, bet ir nuo „Belkalio“ sustabdymo pradžios mes matome labai skirtingų ieškojimų įvairių būdų sukčiavimo ir schemų apėjimo – tai tikrai taip“, – LRT radijui trečiadienį sakė Loreta Maskaliovienė.

Anot jos, nuo to laiko užkirstas kelias šimtams tokių bandymų.

„Yra keli šimtai užkardyta skirtingų atvejų. Labai svarbus skirtingų institucijų bendradarbiavimas užkardant tokias schemas“, – kalbėjo susisiekimo viceministrė.

Tiriamosios žurnalistikos centras „Siena“ pirmadienį paskelbė su partneriais išsiaiškinęs, jog pernai sustabdytas Europos Sąjungos sankcionuotų baltarusiškų trąšų – šiuo atveju karbamido – tranzitas per Lietuvą realiai nesustojo.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Loreta Maskaliovienė
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Loreta Maskaliovienė

Pasak viceministrės, žiniasklaidos paviešintas atvejis yra tik vienas vienas iš kelių šimtų atvejų.

„Čia yra dar vienas atvejis, kuris, akivaizdžiai matosi, apeiti sankcijų režimą. Dėl to ir sustabdyti traukiniai ir atiduota informacija teisėsaugos institucijomis, prokuratūrai ir tiriami aiškūs sukčiavimo atvejai. (...) Žiniasklaidą pasiekė vienas iš kelių šimtų atvejų, kurie prieš tai buvo užkardyti“, – sakė L.Maskaliovienė.

Lietuvos ir Baltarusijos žurnalistų bei visuomenininkų tyrimo duomenimis, karbamidas, kurio pėdsakai veda iki vienintelės jo gamintojos Baltarusijoje – Gardino „Grodno Azot“, geležinkelio sąstatais toliau rieda iki Klaipėdos Birių krovinių terminalo (BKT), kurio dalį akcijų valdo Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaruskalij“. Jai, kaip ir „Grodno Azot“, taikomos ES sankcijos.

Pasak viceministrės, tokios schemos rodo, kad sukčiai bando būti išradingi apeinant sankcijas.

„Yra išradingų sukčių, kurie bando apeiti sankcijas, o mes turime būti labai budrūs ir bendradarbiauti su visomis žynybomis ir institucijomis, kad būtų galima užkardyti tokias schemas“, – sakė L.Maskaliovienė.

Europos Komisijos (EK) atstovybės Lietuvoje vadovas Marius Vaščega trečiadienį taip pat sakė, kad Rusija ir Baltarusija nuolat ieško būdų, kaip apeiti joms taikomas ES sankcijas, tačiau reikia rasti būdus, kad tai nevyktų. Jo teigimu, EK koordinuoja sankcijų taikymą ir yra sukūrusi įvairių priemonių, kurios yra pakankamos. Anot jo, už sankcijų įgyvendinimą tiesiogiai atsakingos valstybės narės ir jų institucijos.

Muitinės departamento vadovas Darius Žvironas antradienį sakė, kad sankcijų įgyvendinimas yra sudėtingas, nes atsiranda vis naujų bandymų įvežti sankcionuotas prekes.

Susisiekimo ministras Marius Skuodis antradienį sakė, kad Baltarusijos režimas nuolat kuria sankcijų apėjimo schemas, todėl jų gali paaiškėti ir daugiau. Ministras teigė nenorintis išskirti konkrečios institucijos atsakomybės įleidžiant į šalį sankcionuotas prekes.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?