Apie įvykį ministras pranešė feisbuke.
„Ką tik gautas pranešimas, jog Būtingės terminale nutrūko žarna ir išsiliejo naftos produktai. Kiekiai dar neaiškūs. Aplinkos apsaugos departamentas ir Lietuvos kariuomenė reaguoja. Netrukus daugiau informacijos“, – išdėstė jis.
Teršalai juda link Latvijos
Pagal Aplinkos apsaugos agentūros atliktą teršalų dėmės sklaidos prognozę, ši dėmė juda Latvijos teritorinių vandenų link ir per tris artimiausias paras pakrantės nepasieks. Prognozė bus koreguojama surinkus tikslesnių duomenų, rašoma pranešime spaudai.
„Išsiliejo nedidelis kiekis naftos, tokią informaciją gavome iš Būtingės terminalo budėtojo. (...) Šiuo metu Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras koordinuoja pagalbos suteikimą“, – BNS sakė Jūrų gelbėjimo koordinavimo centro viršininkas Eugenijus Valikovas.
„Išsiliejo nafta iš Būtingės terminalo plūduro. Kaip suprantu, pats tanklaivis nėra prikabintas prie jos, bet iš pačios žarnos išsiliejimas“, – LRT radijui pirmadienį sakė S.Gentvilas.
Pasak aplinkos ministro atstovo Marijaus Gailiaus, „Orlen“ duomenimis, į aplinką išsiliejo 1–2 tonos teršalų.
„Orlen informuoja, ir ministrui (Simonui Gentvilui – BNS) perduota, kad išsiliejo 1–2 tonos“, – BNS sakė M.Gailius.
Pakilo sraigtasparnis
Aplinkos apsaugos departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas Arūnas Malinovskis teigė, jog išsiliejusių teršalų plotas preliminariai siekia apie 1 kvadratinį kilometrą. Dėl srovių ir vėjo jie juda ne prie kranto, o į atvirą jūrą, link Latvijos. Pasak jo, šiuo metu virš jų turėtų kilti sraigtasparnis.
„Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras perima visus koordinavimo darbus, jie šiuo metu turėtų kelti sraigtasparnį, kuris stebės, kokia yra situacija ir spręs dėl priemonių, kaip likviduoti incidentą“, – BNS sakė A.Malinovskis.
„Aplinkos apsaugos inspektoriai pradėjo tyrimą ir skaičiuosime žalą aplinkai“, – pridūrė jis.
Anot E.Valikovo, teršalams surinkti išsiųstas paieškos ir gelbėjimo laivas „Šakiai“. Taip pat į incidento vietą išskrido Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų sraigtasparnis – jis patikslins teršalų dėmės dydį. Šiuo metu teršalų likvidavimo operacijoje prie Butingės terminalo taip pat dirba Butingės terminalo samdomas vilkikas „St. Tengiz“, pranešė Krašto apsaugos ministerija (KAM).
Pasak A.Malinovskio, kas tiksliai išsiliejo jūroje, dar bus tiriama.
„Paprastai sakome, kad tai naftos produktai, nes kol nenustatyta, Aplinkos apsaugos agentūros laboratorija irgi išvyko į įvykio vietą, ims mėginius ir nustatys, kokie tai teršalai, kas ištekėjo, preliminariai tai naftos produktai“, – teigė jis.
Teršalus tikimasi surinkti iki vakaro
Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų Jūrų gelbėjimo koordinavimo centro viršininkas E.Valikovas pirmadienio popietę žurnalistams pasakojo, jog pranešimo apie naftos produktų dėmę iš Būtingės terminalo budėtojo sulaukė apie 10 val. ryte.
Komentaras žurnalistams:
„Atreagavę į tai, 10.55 val. mes pasikėlėm sraigtasparnį dėmės dydžio, ploto nustatymui ir jos dreifavimo krypčiai pasitikslinti“, – teigė jis.
Iš sraigtasparnio padarytos nuotraukos ir filmuota medžiaga patvirtino, kad vandenyje – tikrai naftos dėmė.
„Apytiksliai – 4 km ilgio, 100 m pločio ir dreifuojanti šiaurės vakarų kryptimi“, – dėstė E.Valikovas ir patikino, jog teršalai į jūrą daugiau nebeteka.
Lietuvos kariuomenės atstovas pasakojo, kad apie įvykį pranešta Latvijai, kuri Liepojoje į pagalbą pasiuntė savo laivą.
Nors oro sąlygos prastos, teršalus tikimasi surinkti iki pirmadienio vakaro.
Teritoriją vėliau taip pat apžiūrės ir Lietuvos kariuomenės sraigtasparnis, kuris įvertins, ar yra likę teršalų dėmių.
Žalą turės atlyginti valdytojas
Nustačius į jūrą patekusių teršalų kiekį, Aplinkos apsaugos departamentas apskaičiuos aplinkai padarytą žalą, kurią turės atlyginti terminalo valdytojas. Pasak aplinkos ministro S.Gentvilo, žala aplinkai priklausys nuo meteorologinių veiksnių.
„Vėjas ir bangavimas yra palankios sąlygos, padedančios teršalams išsiskaidyti ir išgaruoti, kita vertus, gamtai pačiai susitvarkyti trukdo neaukšta temperatūra“, – pranešime sakė S.Gentvilas.
Didžiausią pavojų teršalai kelia jūroje žiemojantiems paukščiams – įvairioms antims, bet, ministro žodžiais, teršalų kiekis yra palyginti nedidelis, todėl gyvūnijai grėsmė minimali.
Būtingės naftos terminalas priklauso Lenkijos „Orlen“ koncerno valdomai „Orlen Lietuvai“. Nuo 2006-ųjų vidurio per šį terminalą „Orlen Lietuva“ naftą importuoja tik savo reikmėms.
„Orlen Lietuva“ veikla nesutriks
Bendrovė taip pat nurodė, jog ėmėsi veiksmų bandant suvaldyti incidento pasekmes.
„Šiuo metu avarijos vietoje aktyviai dirba AB „Orlen Lietuva“ jūriniai vilkikai, avarijos padarinių likvidavimo grupė, bendrovės apsaugos komanda patruliuoja ir stebi pakrantę. Patikrinta Baltijos jūros pakrantė nuo Šventosios iki Liepojos – taršos nepastebėta. Skubiai sukviestas AB „ORLEN Lietuva“ Ekstremaliųjų situacijų operacijų centras, sudaryta incidento tyrimo komisija“, - pranešime žiniasklaidai išvardijo bendrovės atstovė spaudai Kristina Gendvilė.
Ji patikino, kad „Orlen Lietuva“ veikla dėl avarijos nesutriks: „Naftos perdirbimo produktų gamykla Mažeikių rajone yra sukaupusi žaliavinės naftos rezervą, naftos perdirbimas vyks pagal planą.“