Trečiadienį įsigaliosiančiame dokumente nurodyta institucijoms, užtikrinančioms ir padedančioms užtikrinti Lietuvos valstybės sienos su Baltarusija apsaugą, pasirūpinti, kad asmenys išorės sieną sausumoje kirstų tik per pasienio kontrolės punktus.
Tai darantieji kitose vietose turi būti neįleidžiami į šalies teritoriją ir nukreipiami į artimiausią veikiantį tarptautinį pasienio kontrolės punktą.
Sprendime nurodyta, kad prieš asmenis, neatsižvelgiančius į teisėtus pareigūnų reikalavimus, prireikus turi būti naudojami atgrasantys įstatyme numatyti veiksmai.
Valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo straipsniai, nurodyti A.Bilotaitės sprendime, kalba apie psichinės ir fizinės prievartos taikymą.
Pagal įstatymą, prievarta gali būti naudojama, asmenims vengiant vykdyti pareigūnų reikalavimus ar nurodymus ir siekiant priversti juos paklusti, taip pat sulaikant asmenis, jeigu šie priešinasi, užkertant kelią nusikalstamoms veikoms ar administraciniams nusižengimams.
Suprasti akimirksniu
- „Psichinė prievarta“ – įspėjimas (žodžiu arba veiksmu) apie ketinimą naudoti fizinę prievartą. Psichinei prievartai prilyginamas specialiosios policijos priemonės parengimas prireikus naudoti, šaunamojo ginklo demonstravimas arba įspėjamieji šūviai.
- „Psichinės prievartos“ sąvoką apibrėžia Lietuvos policijos veiklos įstatymas, kuris nustato pareigūnų veiklos teisinius pagrindus, policijos veiklos principus, policijos uždavinius, funkcijas, organizacinę struktūrą, policijos bendradarbiavimo su gyventojais, nevyriausybinėmis organizacijomis, savivaldybių ir kitomis LR, ES valstybių narių, kitų užsienio valstybių institucijomis, įstaigomis ar tarptautinėmis organizacijomis pagrindus, policijos generalinio komisaro skyrimo ir atleidimo tvarką, policijos pareigūnų įgaliojimus, teises, pareigas, atsakomybę ir prievartos panaudojimo teisėtumo sąlygas, Europos Sąjungos valstybių narių ir asocijuotų Šengeno valstybių teisėsaugos pareigūnų teises ir pareigas vykdant bendrąsias operacijas Lietuvos teritorijoje, policijos finansavimo šaltinius ir formas.
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) pirmininkas Laurynas Kasčiūnas antradienį BNS sakė, kad dėl minėtų priemonių taikymo galioja proporcingumo principas.
„Atsižvelgiama į tai, kaip elgiamasi iš nelegalių migrantų pusės, ar paklūsta jie nurodymams, ar nepaklūsta, ar yra pasipriešinimas, ar nėra. Nuo to priklauso ir pareigūnų naudojamos priemonės“, – teigė parlamentaras.
Jis tvirtino, kad minėtas priemones buvo galima leisti naudoti ir anksčiau, tačiau dabar jos jau tapo neišvengiamos.
„Geriau vėliau negu niekada“, – sakė politikas.
„Pirmas dalykas, mūsų absorbavimo pajėgumai limituoti. Kitaip tariant, tai, ką matome stovyklose, jau reikalavo stipresnių priemonių. Antras dalykas, manau, kad ir Lukašenkos užuominos apie ginkluotus džihadistus, kad tokie žmonės gali eiti į Lietuvą, irgi yra vienas iš veiksnių taikyti tokias priemones“, – teigė L.Kasčiūnas.
Jis pabrėžė, kad per Baltarusiją į Lietuvą einantys neteisėti migrantai yra Aliaksandro Lukašenkos režimo hibridinio spaudimo dalis, dėl to ir atsakymai į tai turėtų būti lankstesni.
Buvęs vidaus reikalų ministras, Seimo opozicijos lyderis Saulius Skvernelis BNS sakė, kad taikyti minėtas įstatymo normas buvo galima anksčiau, kai pradėtas fiksuoti didesnis neteisėtų migrantus srautas.
Kodėl to nebuvo daroma, irgi klausimas yra.
„Kodėl to nebuvo daroma, irgi klausimas yra“, – sakė jis.
„Įstatymas numato Valstybės sienos apsaugos tarnybai galimybę naudoti tam tikrą psichinę ir fizinę prievartą, esant tam tikromis aplinkybėmis, bet ar tų pasieniečių pakaks, čia yra jau kitas klausimas. O norint pasitelkti kitus, reikia ypatingo teisinio režimo prie sienos“, – tvirtino politikas.
Į Lietuvą per sieną su Baltarusija šiemet pateko rekordiškai daug, daugiau kaip 4 tūkst., neteisėtų migrantų.
Lietuvos pareigūnai išaugusius migracijos srautus vadina Baltarusijos režimo hibridine agresija. Dėl to šalyje paskelbta ekstremali situacija.