Įlipai – pasižymėk
Praeitą savaitę išplatinta žinia apie atnaujinimą e.bilieto sistemą Vilniaus viešajame transporte sulaukė kiek kitokio atgarsio, negu galbūt tikėtasi.
„Kiekvieną kartą įlipus į autobusą reikės pasižymėti bilietą. Jeigu keleivis turės trumpalaikį bilietą, (...) niekas nesikeis. Turint ilgalaikį bilietą, jį reiks pasižymėti kiekvieną kartą įlipus į viešąjį transportą“ , – praeitą savaitę BNS apie naująją sistemą sakė savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ (JUDU) komunikacijos specialistė Greta Vasiliauskaitė.
Įdiegus naują sistemą, turimą bilietą – trumpalaikį, ilgalaikį ar esantį mobiliosiose programėlėse – reikės pažymėti, nepriklausomai nuo to, ar turimas bilietas yra aktyvuotas ar neaktyvuotas.
Pasirašinėjo peticiją
Tačiau vos pranešus apie naujoves pasipylė kritika. Internete paskelbta peticija su tokiu tekstu: „Prieštarauju dėl ketinamos naujai įvesti elektroninio bilieto žymėjimo tvarkos kas kartą įlipant į transporto priemonę, net jei tai ilgalaikis bilietas. Tai apsunkina naudojimosi viešuoju transportu paslaugas, ir yra neadekvatu bei žalinga viešojo transporto keleiviams.
Prašau atsisakyti tokios tvarkos, siekiant darnos ir patogaus keliavimo viešuoju transportu.“
Per kelias dienas pasirašiusiųjų skaičius perkopė 3 tūkst., o po peticija pasipylė komentarai.
„Naujovės turi palengvinti keleiviams naudotis viešuoju transportu, o ne apsunkinti.“
„Visiška nesąmonė ta nauja tvarka, daugelis spjaus į tą viešąjį transportą ir automobiliu naudosi dar dažniau ar net tiesiog pradės važinėti automobiliais. Sprendimas nelogiškas, jei nori padaryti patogu viešąjį transportą ir pervilioti nuo automobilių. Kaip yra jų siekis.“
„Aš vėl sėsiu į savo automobilį.“
Sukritikavo ir R.Šimašius, ir V.Benkunskas
Kadangi kritika nerimo, teko sureaguoti ir Vilniaus savivaldybės vadovams.
„Matau diskusijas, kurios kyla dėl neva naujų tvarkų, kaip veiks viešojo transporto bilietų sistema. Dabartinė sistema yra lūžtanti, nesaugi, ją reikia keisti, ir tas bus padaryta. Tačiau naujų prievolių keleiviams įvedinėti nėra jokio reikalo, ir todėl to nebus. Srautus galima matuoti kitais, šiuolaikiniais, keleivių neapkraunančiais būdais.
Bus labai rimta kalba su pro šalį pridžiazavusia ir į melodiją net po pastabų nesugrįžtančia vadovybe“, – feisbuke parašė Remigijus Šimašius.
Išrinktasis meras Valdas Benkunskas irgi teigė, kad su visuomene nederinti įmonės „Susisiekimo paslaugos“ svarstymai įpareigoti viešojo transporto keleivius kaskart žymėti net ir ilgalaikius bilietus buvo komunikacinė klaida, tad šių pokyčių sostinėje nebus.
Vilniaus vadovų kritika suveikė: reaguodama į ją JUDU (SĮ „Susisiekimo paslaugos“) pranešė, kad naujoje sistemoje bilieto žymėjimo funkcija kas kartą įlipus į transporto priemonę nebus diegiama.
Papildomai nekainuotų
Paklausti, ar iš anksto pasitarus dėl funkcionalumų, galėjo už įsigyjamą sistemą sumokėti mažiau, JUDU atstovai sako, kad ne. Esą tai tėra papildomas funkcionalumas.
Pats funkcionalumas įmonei papildomai nekainavo, kadangi jis yra sudėtinė, pirkimą laimėjusio tiekėjo „Ridango“ diegiamos sistemos dalis.
„Nauja ir technologiškai moderni e.bilieto sistema pasižymės ypač greitais, ryškius ekranus turinčiais komposteriais, bilietų saugumu ir kliento paskyros principu veikiančiomis „m.ticket“ ir savitarnos platformomis.
Ši sistema viešojo transporto vairuotojams ir dispečeriams leis stebėti viešojo transporto judėjimą realiuoju laiku, greičiau reaguoti į nestandartines situacijas kelyje, operatyviai informuoti keleivius bei pagreitinti bilietų kontrolės procesą.
Išanalizavus kitų miestų praktiką ir rinkoje siūlomus technologinius sprendimus bei atsižvelgiant į miesto judumo poreikius ir mieste kursuojančio viešojo transporto specifiką buvo suformuluotas poreikių paketas ir 2020 metais paskelbtas viešojo pirkimo konkursas naujai e. bilieto sistemai įsigyti“, – teigiama JUDU pateiktame komentare.
Įmonė taip pat pateikė sąrašą, ką perka per viešuosius pirkimus:
- techninę įrangą, kuri montuojama kiekviename autobuse ir troleibuse – 698 komplektus;
- sistemos programinės įrangos nuomos bei techninės įrangos priežiūrą visam 66 mėnesių sutarties laikotarpiui;
- darbus – įrangos montavimą bei programinės sistemos diegimą.
„Reikia pabrėžti, kad JUDU vykdydama pirkimą nereikalavo bilieto žymėjimo kiekvieną kartą įlipus į transporto priemonę funkcionalumo, tad jis nebuvo įtrauktas į viešojo pirkimo techninę specifikaciją.
Tai reiškia, kad pats funkcionalumas įmonei papildomai nekainavo, kadangi jis yra sudėtinė, pirkimą laimėjusio tiekėjo „Ridango“ diegiamos sistemos dalis“, – teigiama G.Vasiliauskaitės pateiktame JUDU komentare.
Įmonės teigimu, bendra maksimali projekto vertė – 7,3 mln. eurų. Europos regioninės plėtros fondas finansuoja projektą 3,7 mln. eurų suma.
JUDU teigia, kad įmonės tikslas – nuolat gerinti viešojo transporto paslaugos kokybę, pritraukiant naujus vežėjus, didinti viešojo transporto paslaugos prieinamumą bei išplėsti viešojo transporto tinklą į miesto viešojo transporto sistemą integruojant naujus viešojo transporto maršrutus.
Sistema jau diegiama
„Susisiekimo paslaugos“ skelbia, kad sistema jau pradėta diegti, viešojo transporto priemonėse atsiranda naujų komposterių.
Sistemą planuojama įdiegti gegužės pabaigoje. Pasak įmonės, ji leis išvengti dabartinės e. bilieto sistemos dažno susidūrimo su gedimais ir techniniais sutrikimais.
Šią sistemą diegia Estijos įmonė „Ridango“, įdiegusi e. bilietų sistemą Klaipėdoje (2020 m.), Kyjive (2020 m.) ir Tartu (2019 m.).