08 20

Žiaurioji Vilijampolės istorija: kodėl Kauno geto žydai kišenėse nešiojosi skutimosi peiliukus?

„Beveik 3 savaites degė Kauno geto namai, degė pasislėpusieji juose žmonės, degė žemė. Prie kiekvieno namo matėsi apdegusių ir suanglėjusių žmonių lavonai“, – tai ištrauka iš Saros Ginaitės-Rubinsonienės, Kauno žydų geto pogrindžio dalyvės, prisiminimų. Nuo šių skaudžių įvykių prabėgo lygiai 80 metų. Ta proga su gide leidomės į pasivaikščiojimą po buvusio geto teritoriją Vilijampolėje.
Kauno getas
Akimirkos iš Kauno geto ir ekskursijos po buvusią jo teritoriją / George Kadish/JAV Holokausto memorialinio muziejaus bei Rasos Pranskevičiūtės nuotr. montažas

Liepą paminėtos 80-osios Kauno geto likvidavimo metinės.

Kauno getas – vienas iš trijų didžiųjų nacių okupuotoje Lietuvoje egzistavusių getų. 1941 m. vasarą jame, veikusiame Vilijampolės mikrorajone, buvo apgyvendinta daugiau nei 30 tūkst. žydų. 1944 m. liepą getą likviduojant, gyvų jo gyventojų liko vos keli šimtai.

George Kadish/JAV Holokausto memorialinio muziejaus nuotr./Gatvės vaizdas Kauno gete
George Kadish/JAV Holokausto memorialinio muziejaus nuotr./Gatvės vaizdas Kauno gete

Tačiau pradėkime nuo pačios Vilijampolės istorijos. Ją sumanė sukurti garsi Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės giminė Radvilos. XVII a. vid. kunigaikštis Jonušas Radvila pakvietė atvykti į jo kuriamą Vilijampolę kitataučius amatininkus bei pirklius. Tuomet šioje teritorijoje tebuvo 24 namai.

„Žodis „vilijampolė“ reiškia miestą prie Vilijos upės. Taip pat Vilijampolė vadinama slabada, slabotkė. Šiuo slavišku žodžiu anksčiau buvo vadinami nuo baudžiavos laisvi kaimai“, – paaiškino Kauno IX forto muziejaus ekskursijų vadovė Olga Voronova.

Martyno Plepio nuotr./ Kauno IX forto muziejaus ekskursijų vadovė Olga Voronova
Martyno Plepio nuotr./ Kauno IX forto muziejaus ekskursijų vadovė Olga Voronova

Paklausę Radvilos kvietimo, XVII a. į Kauną ima vykti ir žydai.

Ilgainiui jų santykiai su miesto valdžia suprastėjo, o 1727 m. teismo nuosprendžiu žydams netgi liepta išsikraustyti iš miesto, uždrausta jame gyventi.

Žydai persikėlė visai šalia Kauno – į Vilijampolę. Taigi pačiame Kaune žydų skaičius iki XIX a. vid. buvo menkas, o Vilijampolėje – nuolat augo.

Darbininkų rajonas

Bėgant laikui žydai įkūrė Vilijampolėje savo mokyklas, parduotuves, dirbtuves, kapines, sinagogas. Išdygo ir didžioji sinagoga, pirmoji mūrinė Kaune, baroko stiliaus. Ji stovėjo ten, kur dabar veikia verslo centras „Dailė‘“.

George Kadish/JAV Holokausto memorialinio muziejaus nuotr./Sugriauta sinagoga Kaune
George Kadish/JAV Holokausto memorialinio muziejaus nuotr./Sugriauta sinagoga Kaune

XIX a. vid. žydų pirklys Rafailas Volfas Vilijampolėje įsteigė pirmąjį alaus bravorą, virtusį viena seniausių pramonės įmonių Lietuvoje. Neįtikėtina, bet daryklos pastatai Radvilų Dvaro gatvėje yra išlikę iki mūsų dienų.

XIX a. pab., anot Olgos, Vilijampolėje gyveno apie 5,5 tūkst. žydų amatininkų, kalvių, siuvėjų, cigarečių gamintojų, batsiuvių, malūnininkų, mėsininkų.

1919 m., kai Kaunas tapo laikinąja Lietuvos sostine, Vilijampolė buvo prijungta prie miesto. Tarpukariu joje gyveno daugiau kaip 6 tūkst. gyventojų, 62 proc. iš jų – žydai.

Vilijampolėje vienas po kito dygo fabrikai, tai buvo darbininkų mikrorajonas, tad žmonės namų valdose neįsirengdavo patogumų – trūko vandentiekio, viešų pirčių, kanalizacijos, gydymo įstaigų. Užtat labai aktyviai Vilijampolėje skleidėsi socialinė veikla – įsteigti vaikų bei senelių prieglaudos namai.

Didžiausios žydų žudynės vyko būtent Vilijampolėje.

„Žydai rūpinosi savo tautiečiais, užsiimdavo labdara, remdavo skurstančius žmones finansiškai. Tarpukariu Vilijampolėje veikė jų pradinė religinė mokykla, kuri buvo išlaikoma žydų bendruomenės, tad ten galėjo mokytis ir skurstančių šeimų vaikai“, – patikino gidė.

Manė, kad sovietai – mažesnis blogis

Prieš II Pasaulinį karą Vilijampolėje jau buvo virš 12 tūkst. gyventojų, iš jų žydų – 8-9 tūkst.

Kai Sovietų Sąjunga okupavo Lietuvą 1940 m., žydų padėtis buvo įvairialypė. Dauguma Lietuvos žydų sovietų okupaciją laikė mažesniu blogiu už gresiančią nacių okupaciją, todėl sovietų valdžios atėjimą sutiko su tam tikru palengvėjimu. Jiems atsirado galimybės įsitvirtinti valdžios struktūrose, dalyvauti aktyviau visuomeninėje veikloje.

Vis dėlto, sovietų ekonominė politika labai pakenkė žydams, tarp kurių buvo labai daug pramonininkų bei verslininkų. Juk pramonės įmonės buvo nacionalizuotos, indėliai iš banko konfiskuoti.

„Kai sovietų valdžia vykdė Lietuvos gyventojų masinius trėmimus, tarp tremtinių buvo ir 14 proc. žydų.

Prasidėjus nacių Vokietijos ir Sovietų Sąjungos karui, žydai buvo išsigandę. Jie suprato, kad atėjo labai sunkūs, niūrūs laikai, bet tikrovėje nacių okupacija pranoko jų pačias blogiausias nuojautas. Tūkstančiai Kauno žydų pirmomis karo dienomis bėgo į Sovietų Sąjungos gilumą, bet dauguma jų pasitraukti nesuspėjo, nes vokiečių kariuomenė žygiavo per Lietuvą labai greitai – užėmė šalį per keletą dienų.

Nacių okupacija prasidėjo 1941 m. birželio pabaigoje. Į Kauną įžengė vokiečių saugumo policijos ir SD A operatyvinės grupės A vadas Franzas Walteris Stahleckeris. Jo uždavinys – organizuoti žydų žudynes, pogromus, įtraukiant į tai ir vietos gyventojus. Taip siekta nuslėpti nacių kaltę.

Didžiausios žydų žudynės vyko būtent Vilijampolėje. Jos prasidėjo dar birželio 25 d. Prie Vilijampolės tilto buvo sušaudyta 30 jaunuolių. Jiems liepė dainuoti sovietines dainas, išsikasti duobę, prie kurios ir buvo sušaudyti“, – skaudžius istorijos vingius priminė Olga.

Teodoro Biliūno / BNS nuotr./Ekskursija po Vilijampolę
Teodoro Biliūno / BNS nuotr./Ekskursija po Vilijampolę

Tikslus per Vilijampolės pogromus nužudytų žmonių skaičius nėra žinomas. Manoma, kad aukų galėjo būti ir šimtai. Žydų žudynės vyko ir Kauno centre, Senamiestyje.

1941 m. sausio 1 d. duomenimis, Kaune gyveno 32 595 žydai.

George Kadish/JAV Holokausto memorialinio muziejaus nuotr./1941 m. birželio mėn. per pogromą Kaune lietuviai nusiaubė sinagogą. Pridengtas maldos šaliku vyro kūnas guli ant suolo sinagogoje, šalia jo guli kirvis
George Kadish/JAV Holokausto memorialinio muziejaus nuotr./1941 m. birželio mėn. per pogromą Kaune lietuviai nusiaubė sinagogą. Pridengtas maldos šaliku vyro kūnas guli ant suolo sinagogoje, šalia jo guli kirvis

Vos 3,5 kv. m žmogui

Pasibaigus pogromams, prasidėjo reguliarus žydų šaudymas Kauno tvirtovės fortuose. Pirmąja masinių žudynių vieta tapo VII fortas, kai liepą ten buvo nužudyta 3-5 tūkst. žydų. Rugpjūtį ir rugsėjį jau buvo žudoma IV forte, nuo spalio – IX forte.

„Naciai sąmoningai organizavo žydų pogromus, kad galėtų pateisinti geto įkūrimą ir žydų apgyvendinimą jame. 1941 m. liepą penkiems žinomiems Kauno žydų bendruomenės nariams veidmainingai buvo pareikšta apie tai, kad neva negalima leisti, jog toliau žydai būtų žudomi, vyrautų mieste netvarka, tikinta, jog lietuviai nenorintys gyventi su žydais, todėl jiems patiems būtų saugiau, jei persikraustytų į kontroliuojamą teritoriją, į getą.

Karolinos Stažytės nuotr./Ekskursija su Olga po buvusio Kauno geto teritoriją
Karolinos Stažytės nuotr./Ekskursija su Olga po buvusio Kauno geto teritoriją

Taip getas ir buvo įkurtas Vilijampolėje, kur dauguma gyventojų buvo žydai. Įsakymas įkurti getą pasirašytas 1941 m. liepos 10 d.“, – geto įkūrimo pradžią įvardijo gidė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis