Kaune dirbantis fotografas Andrius (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi – aut.) darbo reikalais lankėsi COVID-19 ligonių skyriuje.
Po to vienoje privačių laboratorijų jam profilaktiškai buvo atliktas koronaviruso tyrimas.
Su juo dirbusios kolegės tyrimo rezultatas buvo neigiamas, tačiau jis sulaukė atsakymo, kad COVID-19 rasta.
Andrių šis rezultatas nustebino, nes jis nejuto net menkiausių ligos simptomų.
„Todėl namuose nusprendžiau pasidaryti greitąjį testą – jis parodė neigiamą rezultatą“, – pasakojo vyriškis.
Dar kartą jis pasitikrino ir mobiliajame punkte – profesionaliai atliktas tyrimas taip pat parodė, kad koronavirusu jis neserga.
Laboratorija klaidą pripažino
Gavęs šį atsakymą ketvirtadienio rytą Andrius kreipėsi į privačią laboratoriją ir paklausė, ar negalėjo nutikti klaida.
Man suvedė kito asmens duomenis.
„Laboratorijos atstovai be ginčų sutiko atlikti auditą. Sulaukiau skambučio iš laboratorijos, kad įsivėlė žmogiška klaida – man suvedė kito asmens duomenis“, – pasakojo pašnekovas.
Paaiškėjus klaidai imta svarstyti, kaip ją ištaisyti, mat e.sveikatoje atsirado ligos įrašai – Andrius galėjo sulaukti atsakomybės už saviizoliacijos pažeidimą, jam grėsė ir nebegauti trečiojo skiepo, kurio jis laukė po dviejų savaičių.
„Kadangi e.sveikatoje atsirado įrašas apie ligą, iškart buvau išsiųstas į saviizoliaciją ir gavau biuletenį dešimčiai dienų. Vaikai nebeišėjo į mokyklą ir dar atsirado sertifikatas dėl persirgtos ligos, kuris byloja, kad esu imunizuotas iki kitų metų balandžio, kitaip sakant, 6 mėnesiams nuo persirgtos ligos“, – pasakojo jis.
Pradžioje laboratorija nežinojo, ką konkrečiai turi daryti, norint ištaisyti klaidą – prasidėjo paklausimų siuntinėjimas, įtraukiant Sveikatos apsaugos ministeriją (SAM), Registrų centrą, Nacionalinį visuomenės sveikatos centrą (NVSC).
Gydytoja diagnozės pataisyti negalėjo
Andrius pats susisiekė su poliklinika, kuri į e.sveikatą jam įrašė koronaviruso ligos diagnozę.
„Šeimos gydytoja uždarė biuletenį, bet diagnozės pataisyti negali“, – po pokalbio su medike 15min pasakojo Andrius.
Laboratorijos atstovai galiausiai išsiaiškino, kad jie gali pakeisti duomenis jo e.sveikatoje – jie ištrynė įrašą apie rastą virusą, bet e.sveikatoje liko kaboti įrašas apie ligą.
Po kurio laiko Andrius sulaukė netikėtumo – jo vaikai gavo SMS žinutes, kuriose nurodoma izoliuotis.
Tai jam pasirodė keista, nes jis tą dieną net kelis kartus kalbėjosi su NVSC specialiste.
„Bet traukinys važiuoja“, – neslėpė susierzinimo jis.
Dar kartą susisiekęs su NVSC jis pasiekė, kad saviizoliacija vaikams būtų panaikinta.
„Dabar sakė, kad turėčiau iš e.sveikatos išsikelti duomenis apie tai, kad testas neigiamas ir kreiptis į Registrų centrą“, – teigė pašnekovas.
Registrų centras, susirašinėjime su keliomis institucijomis, prie kurio prijungtas buvo ir Andrius, jau buvo atsakęs, kad laboratorinio tyrimo rezultato dokumento koreguoti ar panaikinti atgaline data nėra techninių galimybių, centras rekomendavo panaikinti klaidingo tyrimo rezultato protokolą ir kitus su rezultatu susijusius dokumentus.
„Prasirgo“ per dvi dienas
Penktadienio rytą pašnekovas 15min informavo, kad saviizoliacijoje jam būti nebereikia, tačiau e.sveikatoje liko du įrašai: spalio 12 dienos, kad nustatyta COVID-19 liga, ir spalio 14-osios, „buvusi asmeniui COVID-19 liga“.
Kadangi vis dar yra šie įrašai, Registrų centras negali atnaujinti ES sertifikato apie persirgtą ligą.
„Kaip suprantu, juos įrašė poliklinika, bet jos atstovai vakar sakė, kad nemoka arba negali atšaukti, jie gali tik kažką pridėti papildomai“, – pasakojo jis.
Prisijungęs prie vakcinavimo sistemos kaunietis pamatė, kad jam leidžiama registruotis trečiajai dozei nuo lapkričio 3 dienos.
„Tai lyg ir turėčiau gauti“, – pridūrė jis.
NVSC: diagnozes keičia gydytojas
NVSC atstovė Lina Grinytė-Jauniškienė 15min teigė, kad ligas diagnozuoja, diagnozes keičia ir pasveikimo faktą tvirtina gydantis gydytojas, vertindamas tyrimo rezultatus.
„NVSC taip pat tik naudojasi e.sveikatos duomenimis – patvirtintais tyrimų rezultatais, kad galėtų vykdyti epidemiologinį tyrimą ir nustatyti sąlytį su sergančiuoju turėjusius asmenis, tačiau duomenų į šią sistemą neteikia ir neturi galimybės jų taisyti. Tai yra gydytojo ar laboratorijos kompetencija. COVID-19 sergantiems asmenims izoliaciją taip pat skiria gydytojas“, – į klausimus, ką reikėtų daryti susidūrus su tokia situacija, atsakė ji.
L.Galkus: klaidas taisyti privalo laboratorija
Tuo metu SAM Elektroninės sveikatos sistemos ir informacinių išteklių skyriaus patarėjas Lukas Galkus 15min sakė, kad tokiais atvejais pilietis turėtų kreiptis į laboratoriją, kuri suklydo.
„Jeigu klaida patvirtinama, laboratorija, kaip pirminių duomenų teikėja, privalo klaidas ištaisyti“, – pabrėžė jis.
L.Galkus neatmetė, kad tokių atveju gali pasitaikyti, nes kasdien atliekama po keliasdešimt tūkstančių tyrimų.
„Jei kyla abejonių – tikrinkitės“
Andrius, kalbėdamas su 15min, pabrėžė laboratorijos dėl šios maišalynės nekaltinantis.
„Noriu pabrėžti, kad nekaltinu klinikos dėl klaidos, tyrimą darė mergina, kuri jau daugybę kartų yra mane tyrusi, visada stebėdavausi, kiek darbo ji turi. Žmogiškai suprantu, kad klaida, be to, laboratorijos vedėja sutiko patikrinti seką be jokių išsidirbinėjimų“, – pabrėžė pašnekovas.
Jis ragino žmones nebijoti dar kartą pasitikrinti, jei kyla kokių nors abejonių.
„Noriu pasakyti, kad jeigu abejojate, nereikia nustoti domėtis, nes tai tiesiogiai susiję ne tik su žmogaus sveikata, kad ir trečia doze, bet ir aplinkiniais, su kuriais bendrauji“, – sakė jis.