Visoje Lietuvoje nuo vakar barų, restoranų, naktinių klubų ir kitų pasilinksminimo vietų, taip pat kazino, lošimo automatų salonų, kitų lošimo organizavimo vietų, jeigu jose teikiamas viešasis maitinimas, darbo laikas apribotas nuo 7 val. iki vidurnakčio.
Kavinės, barai, naktiniai klubai, lošimo namai ir kitos pasilinksminimo vietos privalo registruoti lankytojų vardą, pavardę, telefono numerį. Registracijos nereikia tik tais atvejais, kai maistas tiekiamas išsinešti arba jei organizuojamas maitinimas įstaigoms, įmonėms, organizacijoms, dirbančioms pamainomis.
Tai tik keletas Vyriausybės patvirtintų naujų priemonių, priimtų tikintis sustabdyti koronaviruso plitimą.
Viskas teisėta
UAB „SDG“ konsultacijų kompanijos vyriausioji teisininkė, duomenų apsaugos pareigūnė Birutė Pėstininkė patvirtino, kad asmens duomenys maitinimo ir pasilinksminimo įstaigose šiuo metu renkami teisėtai.
„Asmens duomenų rinkimo tikslas – užtikrinti saugias darbo sąlygas įstaigų darbuotojams, užkirsti kelią fiziniam kontaktui su galimai užsikrėtusiais asmenimis, taip pat užtikrinti užkrečiamųjų ligų profilaktiką, saugoti žmonių sveikatą ir gyvybę. Tačiau neturėtų būti taip, kad klientai palieka savo asmens duomenis kiekvienai padavėjai. Įstaigos turi paskirti konkretų atsakingą asmenį ar kelis asmenis, kurie dalintų, pildytų anketas ir sunaikintų jas praėjus 21 dienai. Tokia yra duomenų valdytojo atsakomybė“, – pažymėjo specialistė.
Pasitelkė technologijas
Barai, kavinės ir restoranai į naujas prievoles reaguoja nevienareikšmiškai. Nuolankiai priima nurodymą registruoti klientus, tačiau prieštarauja ir net graso teismais dėl darbo laiko apribojimų.
Klaipėdos centre įsikūrusių kavos skrudinimo namų „Musangas“ vadovas Mindaugas Gedvilas prisipažino, kad tik sekmadienį sužinojo apie įmonėms sukurtą nemokamą mobiliąją programėlę, kuri padeda kavinėms ir barams įgyvendinti naująją prievolę registruoti lankytojus, ir jau pirmadienį ja sėkmingai pasinaudojo.
„Klientai naujoves priima įvairiai. Vieni reaguoja normaliai, kiti pyksta, treti apsisuka ir išeina“, – po pirmųjų darbo valandų registruojant lankytojus išmaniuoju būdu vakar kalbėjo pašnekovas.
„Musangas“ klientams registruoti pasitelkė programėlę „Covisit.lt“. „Klientams pakanka nuskaityti savo mobiliojo telefono QR kodą ir jų duomenys automatiškai surenkami ir saugomi šioje programėlėje, o po 21 dienos ištrinami. Mums tai patogiausias būdas, nes nereikia naudoti popieriaus ir patiems rūpintis lankytojų duomenų rinkimu, saugojimu ir naikinimu. Vis dėlto ne visi klientai turi išmanius mobiliuosius ar nori naudoti šį būdą. Tokiais atvejais jie pildo popierinę anketą. Joje pateikia savo vardą, pavardę, telefono numerį“, – pasakojo verslininkas ir pažymėjo, kad žmonės į šią prievolę reaguoja skirtingai.
Klientai naujoves priima įvairiai. Vieni reaguoja normaliai, kiti pyksta, treti apsisuka ir išeina.
„Vieni turi kantrybės pildyti, kiti – neturi. Šiandien ryte du žmonės apsisuko ir išėjo, išgirdę, kad turės pateikti asmeninius duomenis, sakė: „Nieko aš čia nepildysiu ir negaišiu laiko“. Mums darbą šiek tiek apsunkina, bet ką darysi. Viską darome, kas priklauso“, – sakė M.Gedvilas.
Programėlę „Covisit. lt“ sukūrusi programuotojų komanda „Devertus IT“ užtikrina, kad programėlė yra visiškai saugi. „Platforma nenaudoja jokios trečiųjų šalių programinės įrangos, nenaudojami jokie nereikalingi slapukai (išskyrus prisijungimui prie platformos). Visi lankytojų duomenys saugomi 21 dieną, yra saugiai užšifruoti ir yra pateikiami tik tuomet, kai to pareikalauja registracijas vykdęs verslas“, – teigiama kompanijos interneto svetainėje.
Vakar dienos duomenimis, prie programėlės buvo prisiregistravusios 537 įmonės, ją pasitelkiant atliktos 5 763 registracijos.
Mažėja lankytojų
„Katpėdėlės“ restorano, esančio Žvejų gatvėje, administratorė Vaida pažymėjo, jog pirmadienį pastebimai sumažėjo lankytojų srautas.
„Žmonių šiandien labai mažai. Tie, kuriuos šiandien teko aptarnauti, buvo supratingi ir be jokių ginčų pasakė savo asmens duomenis.
Klientus registruojame tradiciškai, pateikdami anketas. Lankytojų duomenys nustatytą laiką bus saugomi svečių registracijos žurnale“, – tvirtino administratorė.
PC „Akropolis“ įsikūrusio restorano „Grill London“ vadovė Karolina taip pat pastebėjo pirmadienį daug mažesnį nei įprastai lankytojų srautą.
„Dėl asmens duomenų rinkimo buvo įvairių situacijų. Vieni lankytojai be prieštaravimų pateikė reikalingus duomenis, kiti atsisakė tai daryti. Todėl negalėjome jų aptarnauti. Tiesa, tokie atvejai buvo pavieniai“, – sakė restorano atstovė.
Asmens duomenų našta – nedidelė
Lietuvos barų ir kavinių asociacijos vadovas Raimondas Pranka priminė, kad rekomendacija barams ir kavinėms registruoti lankytojus buvo pateikta jau rugpjūčio pabaigoje ir Vilniuje kai kurie naktiniai klubai jos laikėsi iš karto.
„Ką mums liepia, tą ir darom. Žinoma, kad klientų registracija apsunkina darbą, tačiau patys esame suinteresuoti, nes suprantame, kad tai padėtų suvaldyti pandemijos židinį, jei jis atsirastų. Lankytojai taip pat tai supranta. Žinoma, atsiranda vienas kitas piktas. Verslininkai pyksta, jeigu programėlė ar SMS mokamos, klientai, kad turi pateikti savo duomenis nepažįstamiems žmonėms. Tačiau virusas, man atrodo, visiems nepatinka“, – kalbėjo R.Pranka.
Pašnekovas pasakojo, kad Vilniuje jau prieš savaitę nemažai barų ir kavinių pasirašė susitarimą su savivaldybe ir ėmė registruoti lankytojus.
„Klientų registracija galima keliais būdais: paprasčiausiai pateikiant lankytojams lapą, ant kurio jie užsirašytų vardą, pavardę ir telefono numerį, galima registruoti elektroniniu paštu, nuskaitant telefono QR kodą, naudojant SMS funkciją. Verslininkai gali pasirinkti, koks būdas jiems patogiausias.
Vilniuje dauguma barų ir kavinių naudoja vieną sistemą, t. y. pakabina prie barų QR kodą, prie kurio klientai, nuskeanavę savo telefonus, gauna SMS pranešimą, į kurį turi atsakyti. Darbuotojai turi tik įspėti klientus ir stebėti, kad registracija būtų atlikta. Jeigu registruojasi į žurnalą, klientas pirmiausia užsiregistruoja, tik po to prie jo prieina padavėjas priimti užsakymo. Didelės naštos nėra“, – tvirtino pašnekovas.
Pasigedo argumentacijos
Dėl kavinių, barų, restoranų ir kitų pasilinksminimo vietų darbo laiko apribojimo Lietuvos barų ir kavinių asociacijos vadovas išsakė kitokią poziciją: „Darbo laiko apribojimas, asociacijos narių nuomone, yra nepagrįstas ir perteklinis.
Apribojimas priimtas todėl, kad ministrui Aurelijui Verygai atrodo, kad išgėręs alaus asmuo nesilaikys taisyklių. Tiesiog sugalvojo uždaryti tam tikrą sektorių, nes ten gali žmonės susirgti. Kodėl visi gali eiti į „Žalgirio“ varžybas, sportuoti, apsipirkinėti, o bare būti po 12 val. draudžiama?
Racionalios argumentacijos nėra. Lietuvoje židinių naktiniuose baruose ir klubuose nėra buvę, tik vienas kitas atvejis, kad atėjo susirgęs žmogus. Kontrolė ir koronaviruso prevencija šiose įstaigose yra stipri. Juolab ir lankytojai bet kada gali paskųsti, jeigu baras nesilaikytų nustatyto reglamento“, – svarstė R.Pranka.
Mes taip pat neatmetame galimybės kreiptis į teismą dėl šio apribojimo panaikinimo, – tvirtino R. Pranka.
Pašnekovo teigimu, dėl darbo laiko apribojimo kavinių, barų, naktinių klubų sektorius patirs didžiulių nuostolių, tačiau niekas net nešneka apie jų kompensavimą.
„Tai, kas galiojo karantino metu pavasarį, dabar negalioja, nes yra kitokios sąlygos. Europoje visur, kur įvesti tokie apribojimai, vyksta dideli ginčai. Vokietijoje verslininkai jau laimėjo teisme ir darbo laiko apribojimas buvo panaikintas. Mes taip pat neatmetame galimybės kreiptis į teismą dėl šio apribojimo panaikinimo“, – tvirtino R.Pranka.