Skroblų gatvėje gyvenanti ir čia pat dirbanti regos negalią turinti Virginija (pavardė redakcijai žinoma aut.past.) pasakojo dėl numestų paspirtukų bėdų turinti nuolat.
Lygino su medžiotojų spąstais
„Aš jau tiek kartų griuvau, kad man nuo žodžio „paspirtukas“ net rankos drebėti ima.
Labai skaudu, kad savo gatvėje mes nebegalime jaustis saugūs – specialiai neregiams, kad galėtume orientuotis, padaryti turėklai kiemuose tampa tų paspirtukų atrėmimo vietomis.
Aš jau tiek kartų griuvau, kad man nuo žodžio „paspirtukas“ net rankos drebėti ima.
Ir jų būna ne po vieną – kartą esu griuvusi, kuomet užkliuvau už vieno paspirtuko, o griūdama parvirtau ant kito. Tai – kaip spąstai žvėrims“, – neslėpdama jaudulio pasakojo moteris.
Virginija prisiminė, kad kelis kartus griuvo itin smarkiai – paskutinį sykį tai nutiko prie pat namų.
Tuomet moteris susitrenkė abi kojas ir susižalojo petį, o pasekmes jaučia iki šiol – dilbio skausmas trukdo dirbti.
Nepadeda ir neregių lazdelės – ilgus metus šiame kvartale gyvenantys žmonės gerai pažįsta aplinką, kiekvieną duobelę – kaip sako patys, todėl į parduotuvę ar pavedžioti šuns neretai išsiruošia be jų.
„Lazdelę ne visada patogu turėti, nes kartais reikia grįžti iš parduotuvės, rankos būna užimtos pirkinių krepšiais.
Be to, pasitaiko atvejų, kuomet lazdelės burbulas įstringa tarp paspirtuko ratų ir tenka gerokai pavargti jį traukiant“, – pasakojo Virginija.
Neregių kvartalas
Skroblų gatvėje įsikūręs Vilkpėdės bendruomenės socialinių paslaugų centras, kuriame susirenka daugybė regos negalią turinčių žmonių, čia pat veikia bendrovė „Liregus“, kur įdarbinami aklieji ir silpnaregiai.
Apie tai, kad neregiams paspirtukai tapo kliūčių ruožu, 15min pasakojo ne vienas pašnekovas.
„Juos stato ant praėjimo kartais taip, kad tenka rinktis, kur griūti. Man yra buvę, kad iš vienos pusės buvo aukštas šaligatvis ir rizika nugriūti į gatvę, o iš kitos pusės - paspirtukas.
Bandžiau jį apeiti, bet nepavyko. Taip ir likau kruvina koja“, – pasakojo taip pat regos negalią turinti Janina.
Vietos neregių bendruomenė kreipėsi į seniūniją, Vilniaus miesto savivaldybę ir net merą Remigijų Šimašių, tačiau tikina pagalbos nesulaukusi.
Pasiūlymus pranešti apie ne vietoje paliktus paspirtukus juos nuomojančiai bendrovei neregiai vertina kaip patyčią – tam, kad galėtų naudotis išmaniaisiais telefonais, jiems neretai prireikia pagalbos, tad rašyti skundus naudojantis mobiliąja programėle ar internetu būtų pernelyg sudėtinga.
„Nežinau, kur gauti „Bolt“ atstovų telefonus, gal galėtume juos pavedžioti užrištomis akimis, pristatę visur paspirtukų?
Gal tuomet jie suprastų, kad paspirtukams reikia daryti specialias parkavimo vietas, kaip yra dviračių stovai, mašinų stovėjimo aikštelės. Ne tik neregiams problemų kyla – mamoms su vežimėliais irgi būna sunku pravažiuoti, kai jų tiek primėtyta“, – piktinosi Virginija.
Klientai nepaiso rekomendacijų
„Bolt“ dalijimosi paslaugų plėtros vadovas Baltijos šalyse Eimantas Balta, vertindamas situaciją, aiškino, kad bendrovė nuolat deda pastangas klientams paaiškinti, jog šie turi tinkamai parkuoti paspirtukus.
Be to, baigę kelionę jie privalo transporto priemonę nufotografuoti ir taip įrodyti, kad ją paliko tinkamoje vietoje.
„Specialių paspirtukų parkavimo vietų nesame numatę. Paspirtuką galima palikti tam numatytose leistinose parkavimo zonose.
Nuolat palaikydami dialogą su miestais ir jų gyventojais, neretai sulaukiame prašymų parkavimo zonas praplėsti arba atvirkščiai – kai kuriose vietose jas panaikinti“, – aiškino E.Balta.
Jis pridūrė, kad pastebėjus ne vietoje paliktą, suniokotą ar netinkamai naudojamą „Bolt“ elektrinį paspirtuką, įmonė ragina apie tai pranešti per „Bolt“ programėlę, internetu arba elektroniniu paštu.
Pritaikys sprendimą
„Jei fiksuojamas ne vietoje palikto paspirtuko atvejis, mes peržiūrime kelionės istoriją bei kliento padarytą paspirtuko nuotrauką. Pastebėjus, jog paspirtukas išties buvo paliktas netinkamai, klientas būtų informuojamas ir jam laikinai būtų panaikinta galimybė naudotis visomis mūsų paslaugomis“, – 15min atsiųstame atsakyme rašė E.Balta.
„Nuolat edukuojame savo paslaugų vartotojus, kad važiuojant elektriniu paspirtuku būtina laikytis Kelių eismo taisyklių (KET), o užbaigiant kelionę svarbu įsitikinti, ar transporto priemonė neblokuoja dviračių ar pėsčiųjų tako.
Netinkamai palikti paspirtukai gali kelti pavojų kitiems eismo dalyviams, todėl geriausia juos palikti stabiliai pastatytus šalikelėje, šalia dviračių arba parkavimo vietų“, – teigė bendrovės atstovas.
„Suprantame ir atsiprašome neregių bei silpnai matančių miesto gyventojų ir svečių dėl netinkamai pastatytų paspirtukų sukeliamų sunkumų.
Šiuo atveju taip pat priimsime teisingus sprendimus ir Skroblų gatvę padarysime ne parkavimo zona, kadangi siekiame, kad judėjimo galimybės be kliūčių mieste būtų sudarytos visiems, o eismo dalyvių – tiek paspirtukų ar kitų transporto priemonių vairuotojų, tiek pėsčiųjų – saugumas yra mūsų prioritetas“, – akcentavo „Bolt“ dalijimosi paslaugų plėtros vadovas Baltijos šalyse.
Svarstys drausti paspirtukų judėjimą kvartale
Pasak „Susisiekimo paslaugų“ Judumo transformacijos vadovo Jono Damidavičiaus, daugiausia problemų dėl elektrinių paspirtukų parkavimo kyla ne tuomet, kai juos atgabena bendrovė, o kai juos mieste palieka nuomininkai.
Šiuos nesklandumus bandoma spręsti edukuojant visuomenę, rengiant informacines kampanijas, skatinančias paspirtukų eismo kultūrą.
J.Damidavičius tvirtina, kad apie neregių kvartale kylančias problemas nieko negirdėjo, tačiau savivaldybei jas spręsti turėtų padėti įsigaliosiantys Kelių eismo taisyklių pakeitimai, kuriais remiantis vienoje ar kitoje zonoje šių transporto priemonių judėjimą galima būtų tiesiog uždrausti.
„Bus galima bandyti spręsti šią situaciją tokiose vietose kaip Skroblų gatvė, kur daug regos negalią turinčių žmonių. Ten būtų galima dėti tokius ženklus.
Jei paspirtukų eismas tame kvartale būtų draudžiamas, natūralu, kad ir jų laikymas ten nebūtų galimas“, – aiškino „Susisiekimo paslaugų“ atstovas.
Pasak J.Damidavičiaus, papildomai reguliuoti paspirtukų parkavimą būtų sudėtinga – tai prieštarautų pačiai laisvo judėjimo idėjai mieste (angl. free flow), tačiau patys šios paslaugos tiekėjai jau turi planų, kaip pažaboti paspirtukų keliamą chaosą mieste ir netrukus ketina juos pristatyti.