Vienas vilnietis neseniai nufilmavo, kaip per metalinių garažų teritoriją eina vyras su šiukšlių maišu rankose, plėšo ant garažų durų priklijuotus skelbimus ir krauna į maišą. Tuose skelbimuose, kaip tvirtina Vilniaus miesto savivaldybė, informacija gyventojams apie tai, kad garažus būtina nukelti. Tad toks plėšymas, sostinės savivaldybės teigimu, trukdo informuoti garažų savininkus apie privalomą nukėlimą.
Netruko paaiškėti, kad taip elgiasi 4-osios laikinų metalinių garažų statybos ir eksploatavimo bendrijos atstovas Andrejus.
Skelbimus kabino dukart
Kaip sako Šnipiškių seniūnas Taurintas Rudys, skelbimai ant šitų garažų buvo iškabinti jau dukart: „Norime žmones informuoti apie tai, kas jų laukia, kokius veiksmus jie gali atlikti, kad tų garažų nebeliktų. Bet kaip matome – ir antrą kartą taip pat vienas iš piliečių nuplėšinėja šituos skelbimus.“
Anot seniūno, su šita garažų bendrija bendradarbiauti sekasi itin sunkiai.
Ten ir patys žmonės skundžiasi tuo bendrijos pirmininku, nes jie net neturi išvažiavimo iš tos garažų bendrijos, kad galėtų tuos garažus išvežti, – sakė N.Rudys.
„Ten ir patys žmonės skundžiasi tuo bendrijos pirmininku, nes jie net neturi išvažiavimo iš tos garažų bendrijos, kad galėtų tuos garažus išvežti. Skambina mums, skundžiasi, mes bandome su pirmininku kalbėtis, gal galėtų pravažiavimą atlaisvinti, jis sako, kad neturi tokių galimybių. Tiesiog nenori bendradarbiauti, – įsitikinęs N.Rudys. – Ten tiesiog išvažiavimas per siauras, kad galėtum išvažiuoti užsikėlus garažą ant kažkokio automobilio priekabos.
Kitą kartą būna, žmonės skundžiasi, matyt, nujaučia, kad vienas iš garažų nori kažkur judėti, nes kraustomi iš jo daiktai, tada šeimininkas randa automobilį, užstatytą prie durų, kad net į vidų nebegali patekti. Žodžiu, tokie įdomesni dalykai vyksta.“
Paklaustas, kokius argumentus girdi iš šios bendrijos pirmininko, kodėl taip priešinamasi garažų nukėlimui, seniūnas mini automobilių stovėjimo vietų trūkumą – esą apie tai kalba minėtas Andrejus.
„Manęs asmeniškai net klausia, kur jam automobilį pastatyti, jeigu garažo nebebus. Tokiu atveju visas miestas galėtų manęs klausti, kur automobilį statyti“, – kalbėjo N.Rudys.
Šioje garažų bendrijoje nukeltas vos vienas kitas garažas – nepalyginsi su greta esančia bendrija, kur jau likę visiškai nedaug šių laikinų statinių.
Piktinasi, kad nieko nesiūlo
Pats Andrejus (pavardės jis atskleisti nesutiko, teigdamas, kad nėra viešas asmuo), kalbėdamas apie Vilniaus miesto savivaldybę, žodžių į vatą nevynioja.
„Parkavimo problema Vilniaus mieste yra katastrofa. Mūsų bendrijoje yra 80 proc. garažų užimtumas. Šalia mūsų bendrijos yra šeši nauji namai. Žmones, kurie nusipirko ten naujus butus, apgavo. Pagal projektavimo taisykles ten dešimčiai butų turėjo būti devynios parkavimo vietos, o ten yra tik apie septynios.
Tai va visi tiesiog veržiasi pas mus, vakare visi stato prie garažų, mes leidžiame teritorijoje. Savivaldybė nesupranta esmės – mes visi puikiai žinome, kam bus panaudota šita teritorija. Valstybinė žemė – privačioms statyboms, kaip taip gali būti? Mes turime tokių pavyzdžių“, – piktinosi bendrijos atstovas.
Jo teigimu, puikus pavyzdys yra Ozo parkas – ten irgi kažkada stovėjo metaliniai garažai, planuojant juos nukelti tuometis meras Artūras Zuokas esą žadėjo parkus visiems vilniečiams, tačiau ten dabar stovi daugiabučiai.
Parkavimo problema Vilniaus mieste yra katastrofa. Mūsų bendrijoje yra 80 proc. garažų užimtumas. Šalia mūsų bendrijos yra šeši nauji namai, – sakė Andrejus.
Kaip naujesnį pavyzdį Andrejus nurodė Kintų gatvę – ten garažai iškelti kalbant, kad bus įrengtas apžvalgos bokštas, tačiau pernai rudenį esą jau prabilta, jog jokio bokšto ten nebus, o nukelta apie 150 garažų, apie 80 automobilių „išvažiavo į gatves“.
„Mes kiek kartų prašėme savivaldybės – jūs sudarote tokią problemą autotransporto savininkams, iš esmės nesprendžiate dėl saugaus autotransporto parkavimo ir laikymo. Mes dar 2008 metais pateikėme pasiūlymą statyti automobilių stovėjimo aikšteles vietoj šitų metalinių garažų ūkiskaitiniu būdu, pritraukiant Europos Sąjungos lėšas, darėme projektus, du posėdžiai įvyko.
Dar meras buvo toks Imbrasas (Juozas Imbrasas, Vilniaus meras 2007-2009 m. – red. past.), buvo talkovas meras, bet jis labai neilgai buvo, jis sutiko. G.Paluckas buvo savivaldybės administracijos direktorius, buvo sudaryta komisija“, – pasakojo Andrejus.
Tačiau tuomet projektas nebuvo įgyvendintas, o dabar, kaip sako Andrejus, „savivaldybė nesupranta“, nors kreiptasi ir į merą Remigijų Šimašių, ir į dabar jau buvusį jo pavaduotoją Vytautą Mitalą, bet atsakymų negauta.
„Savivaldybe, turėkite sąžinės, paklausykite – jūs sudarote tokią problemą ir jos nesprendžiate, – emocingai kalbėjo Andrejus. – Negražūs tie metaliniai garažai, ką dabar padarysi, aš negaliu pensininkų priversti nudažyti. Yra ten visokių problemų, bet davėme Šimašiui pasiūlymą – kol jūs neišspręsite problemos dėl saugaus autotransporto parkavimo ir laikymo, nebauskite vairuotojų, kurie stato neleistinose vietose, ant žolės ar pan. Atsakymo iki šiol nėra.“
Bendrijos atstovas piktinosi, kad nei alternatyvų, nei kokių nors sprendimo būdų niekas nesiūlo. O ir nežada, kad teritorijos, kuriose stovi garažai, atiteks visuomenės poreikiams.
Anot Andrejaus, jeigu ten būtų ketinama pastatyti mokyklą ar vaikų darželį, tai niekas tam nesipriešintų. Tačiau jis tikras – čia dygs vis nauji gyvenamieji namai.
Savivaldybe, turėkite sąžinės, paklausykite – sudarote tokią problemą ir jos nesprendžiate, – sakė Andrejus.
Andrejus tvirtina, kad tiek jis, tiek jo šeimos nariai automobilius laiko garažuose. Be to, čia savo mašinas palieka ne tik aplinkinių kvartalų gyventojai, bet ir žmonės iš Šeškinės, Žirmūnų ar net Antakalnio. Dažniausiai tie, kurie kasdien nevažinėja arba niekur nevažiuoja visą žiemą. Todėl jie tikrai turėtų problemų visas šias mašinas parsivarę į savo rajonus, kur stovėjimo vietų kiekis itin ribotas.
Andrejus neneigia, kad skelbimus nuo garažų durų plėšė, tačiau esą turėjo priežastį – lapeliai klijuoti PVC klijais, kuriais esą apgadino šviežiai nudažytą vieno žmogaus garažą. O informuoti esą galima kitu būdu, įsitikinęs Andrejus, pavyzdžiui, savivaldybės atstovai gali kreiptis į jį kaip bendrijos pirmininką – atnešti planą, kurį būtų galima aptarti, o ne klijuoti netinkamais klijais lapelius.
Teismai jau vyksta
Šis pavyzdys rodo, kad draugiškai susitarti ne visada pavyksta, todėl Vilniaus miesto savivaldybė teigia, jog dėl garažų nukėlimo jau prasidėjo teisminiai procesai: „Savivaldybė teikia ieškinius Vilniaus miesto apylinkės teismui, jei garažo valdytojas garažo nenusikelia geruoju.
Savivaldybė teisme prašo, kad teismas įpareigotų asmenį garažą nusikelti, o to nepadarius tą padarys savivaldybė, o lėšas išieškos iš garažo nenusikėlusio asmens. Kol kas teisme dar nėra išspręsta nė viena byla, todėl komentuoti plačiau negalime. Šiuo metu tik keletas ieškinių pasiekė teismus, bet skaičius nuolat augs.“
Savivaldybė teisme prašo, kad teismas įpareigotų asmenį garažą nusikelti, o to nepadarius tą padarys savivaldybė, o lėšas išieškos. Kol kas teisme dar nėra išspręsta nė viena byla.
Prieš kelias dienas paskelbtame pranešime Vilniaus savivaldybė teigė, kad „nelegalių metalinių garažų nukėlimo procesas pasiekė naują etapą“: Vilniaus miesto savivaldybė pradėjo teisminį procesą dėl savininkų, kurie delsia ar atsisako iškelti savo garažus iš valstybei priklausančios žemės. Esą tokiu būdu, kaip tikimasi, bent dalis savininkų dar paskubės savo garažus nusikelti geranoriškai ir taip išvengs teismo išlaidų bei baudų.
„Iš seniūnijų jau esame gavę informacijos apie 1400 atvejų, kai savininkai delsia ar atsisako nukelti garažus. Todėl šios situacijos sprendimo neišvengiamai tenka ieškoti teismo keliu. Civilizuotas susitarimas su garažų savininkais yra neabejotinai patrauklesnis variantas nei bylinėjimasis teisme, tačiau šiuo metu nematome kito kelio, kuris paskatintų juos įvykdyti savivaldybės nurodymą“, – pranešime cituota savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja Danuta Narbut.
Jos teigimu, savininkai turėtų suskubti nukelti garažus, kitu atveju tai bus padaryta už juos ir papildomai kainuos – teks sumokėti už priverstinį nukėlimą, saugojimą ir bylinėjimosi teisme išlaidas.
Savivaldybė tvirtina, kad garažų nenusikėlusiems savininkams taip pat gresia administracinė bauda už savavališką žemės užėmimą (naudojimąsi ja neturint teisinio pagrindo) – nuo 300 iki 1200 eurų.
Šią vasarą Vilniaus miesto savivaldybė įpareigojo metalinių garažų savininkus nusikelti garažus iki rugsėjo galo. Tiems, kurie sutiko tai padaryti, buvo padedama susitvarkyti garažuose susikaupusias atliekas ir teritoriją. Žadama, kad vietoje nukeltų garažų bus kuriamos viešosios poilsio erdves, tiesiami nauji keliai automobiliams, pėstiesiems bei dviratininkams.
„Metalinių garažų nukėlimo procesas vyksta ar jau įvyko ir kitose Lietuvos savivaldybėse. Teisminė praktika šiuo klausimu yra aiški ir nuosekli – metaliniai garažai privalo būti nukelti. Į teisminius procesus bus traukiamas kiekvienas metalinių garažų savininkas“, – užtikrina Vilniaus miesto savivaldybė.
Sovietmečiu šie metaliniai garažai statyti kaip laikini pastatai – 3-5 metams, tačiau ne vienas iš jų išstovėjo iki dabar. Vilniuje jau nukelta daugiau nei 4600 metalinių garažų, o tai yra apie 43 proc. visų tokio tipo garažų sostinėje. Sparčiausiai jie dingsta Pilaitėje ir Karoliniškėse.