Krašto apsaugos ministras Juozas Olekas skaičiuoja, kad vien orlaivio iškėlimo galimybių tyrimas gali kainuoti apie 20 tūkst. eurų. Pasak jo, pagalbą suteikti siūlosi švedų, nyderlandų ir lietuvių bendrovės.
Dar viena komisija
Be to, ministrų kabinetas sudarė komisiją, kuri įvertins paieškos ir gelbėjimo operaciją, kai į Baltijos jūrą nukrito lėktuvas, kuriuo skrido du patyrę pilotai Adolfas Mačiulis ir Alvydas Selmistraitis.
Komisijai vadovaus Vyriausybės kancleris Alminas Mačiulis, joje dirbs Krašto apsaugos, Užsienio reikalų, Vidaus reikalų, Susisiekimo ministerijų, Valstybės sienos apsaugos tarnybos bei Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento atstovai.
Išsipūtusio plausto rajone nebuvo rasta. Aš darau prielaidą, kad jo išvis galėjo nebūti, – teigė V.Tamošaitis.
Komisija per dvi savaites turės įvertinti valstybės institucijų veiksmus, veiksmų koordinavimą ir teisinį reglamentavimą, pateikti išvadas bei pasiūlymus. Tyrimus dėl šios nelaimės taip pat atlieka parlamentinė komisija, Susisiekimo ministerija ir teisėsauga.
Premjeras tikino, kad tyrimų nebus per daug, nes Vyriausybė tirs, ar tos institucijos, kurios pavaldžios Krašto apsaugos ir Susisiekimo ministerijoms, laiku pradėjo savo darbą ir ar atsakingai jį atliko.
Atsistatydinti ministrų neragina
Kol kas premjeras mano, kad klaidų buvo padaryta tik bendraujant su pilotų artimaisiais ir žiniasklaida. Tačiau kalbėti apie būtinybę ministrams atsistatydinti dėl to, pasak premjero, yra ciniška.
„Kai kurie politikai elgiasi labai neatsakingai ir ciniškai. Manau, kad šioje vietoje visai nereikėjo sukelti kažkokio bereikalingo ažiotažo. Aš tikrai suprantu tas šeimas, kurios susidūrė su šia tragedija ir reiškiu gilią užuojautą. Puikiai suprantu jų išgyvenimą, kai taip netikėtai ištinka šeimas tokios didelės nelaimės. Esu tai išgyvenęs tam tikrą gyvenimo laikotarpį. Tai išlieka visam laikui“, – prisiminė, kaip pats per autoįvykį neteko sūnaus premjeras A.Butkevičius ir jo balsas ėmė virpėti.
Nei susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius, nei krašto apsaugos ministras Juozas Olekas atsistatydinti kol kas neketina.
Neturėjo visų priemonių?
Tuo tarpu gelbėjimo operaciją vykdęs Jūrų gelbėjimo koordinacinio štabo viršininkas komandoras Artūras Andriušaitis pasidalijo įtarimais, kad į Baltijos jūrą nukritusiame laive galėjo nebūti būtinų saugumo priemonių – „išgyvenimo“ kostiumų, o gal ir plausto.
„Iš gelbėtojų pusės buvo atlikta viskas. Ir pirmomis valandomis. Kilo penki orlaiviai. Jei žmonės būtų tikrai buvę pviršiuje su gelbėjimo liemenėmis ryškiomis, oranžinėmis, jie tikrai būtų pastebėti. Jei jie būtų turėję, kaip sakė, gelbėjimo plaustą. Dabar jau niekas negali patikslinti, kol nebus baigta apžiūra, ar jis buvo“, – teigė A.Andriušaitis.
Pati esu tą plaustą mačius. Žinau, kad tėtis jį visą laiką veždavosi į tokias keliones, – teigė B.Mačiulytė.
Jis pats pripažino labai dėl to abejojantis: „Išsipūtusio plausto rajone nebuvo rasta. Aš darau prielaidą, kad jo išvis galėjo nebūti, nes, pagal pirminę informaciją, įgula turėjo gelbėjimosi liemenes, „išgyvenimo“ kostiumus (survival suit – anglų k.) ir plaustą. Kaip paaiškėjo operacijos eigoje, išgyvenimo kostiumų lėktuve nebuvo, nors tokia informacija iš pradžių buvo“, – kalbėjo A.Andriušaitis.
„Išgyvenimo“ kostiumu vadinamas vandeniui nepralaidus ir vandens paviršiuje žmogų laikantis ryškus kostiumas su galvos apdangalu, batais ir pirštinėmis.
B.Mačiulytė: plaustas tikrai buvo
Tuoj po žinios, esą abejojama, ar An-2 įgula turėjo gelbėjimosi plaustą, su 15min.lt susisiekė žuvusio piloto Adolfo Mačiulio dukra Brigita Mačiulytė. Moteris teigė negalinti patikėti, kaip Lietuvos pareigūnai gali kelti tokią versiją – esą plaustas orlaivyje tikrai buvo, o jį savo akimis matė A.Mačiulį ir Alvydą Selmistraitį išlydėjęs Katlebergo oro uosto vadovas Kjellis Brattforsas.
„Aš turiu liudininką. Buvo. Taip. Tai yra mano tėčio draugas Kjellis, kuris juos išlydėjo. Jis gali patvirtinti, paliudyti. Jis pats tą plaustą matė. Jie dar pasikalbėjo apie tai, kad galbūt paimti geriau jo plaustą. Bet sako – kam imti, jeigu mes turime. Ir aš tikrai žinau, kad Kjellis tai patvirtins“, – sunkiai tramdydama emocijas kalbėjo B.Mačiulytė.
An-2 gelbėjimosi plaustą piloto dukra yra mačiusi ir pati. „Pati esu tą plaustą mačius. Žinau, kad tėtis jį visą laiką veždavosi į tokias keliones“, – teigė B.Mačiulytė.
Pareiškimus apie galimą plausto nebuvimą pašnekovė vadina klaikiais.