Nors nuomonės formuotojo profesija Lietuvoje dar visai nauja, tačiau daugelis žmonių jau gali iš to išgyventi.
Tapti mega jau sunku
„Nuomonės formuotojų gretos vis didėja, daugelis nori jais tapti. Vis dėlto, anksčiau buvo galimybė išaugti į mega influencerius (Lietuvoje – asmenys, turintys 100 tūkst. ar daugiau sekėjų vienoje socialinės medijos platformoje), bet šiuo metu tą padaryti yra gan sudėtinga“, – teigia kūrybinės agentūros „Love media“ vadovė Armina Staniulienė.
Nuomonės formuotojų rinkodara užsiimanti A.Staniulienė sako, jog Lietuvoje influencerių rinka yra vis dar besiformuojanti: „Kiekvieni metai atneša pokyčių. Prekių ženklų vadovai tapo labiau edukuoti, nepuola leisti pinigų influencerių kampanijoms tik dėl to, kad visi kiti tai daro.
Vis labiau mokomasi domėtis statistika, įsivertinti galimus rezultatus, nuspręsti, ar tai bus vertinga. Kadangi konkurencija – didelė, tai ir influenceriai stengiasi dirbti kokybiškiau, atsakingiau.“
Iš pradžių buvo galimybė išaugti į mega influencerius, bet šiuo metu tą padaryti yra gana sudėtinga.
Ji teigia, jog anksčiau nuomonės formuotoju tapti būdavo lengviau, nes tai buvo neįprasta, negirdėta veikla, tačiau dabar labai svarbu turėti savo temą, nišą, išskirtinumą, braižą. Pastaraisiais metais daugėja mikro influencerių, turinčių palyginti nedaug sekėjų, tačiau kuriančių turinį specifinei auditorijai nišine tema.
Populiarumą lemia darbas ir sėkmė
Nuomonės formuotoja bei makiažo meistrė Kamilė Kanapeckaitė savo karjerą pradėjo nuo vaizdo įrašų kanalo „Youtube“ platformoje. Išbandžiusi savo jėgas kurti filmukus angliškai, ji nusprendė likti lietuviškoje rinkoje.
„Sukūriau lietuvišką "Youtube" kanalą ir nuo tada viskas prasidėjo – žmonėms patiko, nieko nevaidinau ir galėjau būti savimi. Paskui prasidėjo instagramo era. Vaizdo įrašų jau nebedarau, viskas persikėlė į instagramą, ten kuriu reels‘us (liet. trumpi vaizdo klipai)“, – pasakoja nuomonės formuotoja.
Daugiau nei 43 tūkst. sekėjų instagrame turinti makiažo ir mados entuziastė sako, kad auditorija mato tik dalį tikrojo nuomonės formuotojo gyvenimo: „Visokių dienų būna. Kartais galvoju, ką aš čia darau, kad niekam neįdomu, bet manau, jog visuose darbuose būna tokių minčių.
Esminis dalykas yra tas, jog man patinka tai, ką darau. Anksčiau man buvo svarbi kitų žmonių nuomonė, bet dabar – nebe tiek, nes aš viską kuriu dėl savęs. Tai yra mano darbas.“
Anot jos, populiarumą atneša nuoseklaus darbo ir šlakelio sėkmės kombinacija.
„Jeigu tu nekursi ir nekelsi filmukų, tavęs niekas nematys. Jei nori, kad žmonės tave žinotų, turi nuolatos „vaidentis“, nuolatos kelti naują turinį. Taip visuomenė įsimins tavo veidą, balsą, tai, ką tu darai, o instagramas dėl tam tikrų algoritmų dažniau ims tave rodyti. Pastovumas yra raktas į sėkmę“, – atskleidžia pašnekovė.
Jeigu tu nekursi ir nekelsi filmukų, tavęs niekas nematys. Jei nori, kad žmonės tave žinotų, turi nuolatos „vaidentis“, nuolatos kelti naują turinį.
Ji teigia, kad socialiniuose tinkluose egzistuojantys sekėjai dažniausiai nemato, kiek daug pasiruošimo reikalauja net ir paprasčiausias įrašas.
„Aš manau, kad žmonės labai sumenkina nuomonės formuotojus, nes galvoja, kad jie nieko neveikia, parodo kremuką ir gauna algą. Tačiau už to slypi labai daug pasiruošimo darbų, derinimo, galvojimo, strategavimo. Aš visada mąstau į priekį, visada viską, ką darysiu, susidėlioju minutė į minutę. Žmonės galvoja, jog čia tiesiog sėkmė, tačiau iš tikrųjų tai yra nuolatinis darbas“, – pasakoja Kamilė.
Turinio kūrėjos ir grožio specialistės K.Kanapeckaitės manymu, nuomonės formuotojai yra itin drąsūs žmonės.
„Jeigu turi daug sekėjų, vadinasi, esi labai drąsus žmogus. Juk, kai pagalvoji, ne be reikalo tave seka tokia minia žmonių. Žinoma, influenceris nėra medikas ar politikas. Tai skirtingos sferos, kurių nereikėtų lyginti. Tačiau, jei žmonės gali užsidirbti iš to, vadinasi, tai yra profesija“, – sako ji.
Nematoma nuomonės formuotojo darbo dalis
Žinomas „Youtube“ platformoje vaizdo turinio kūrėjas, komikas bei nuomonės formuotojas Paulius Mikolaitis, dar kitaip – Paul de Miko, teigia, kad nors sėkmė šiame darbe yra reikalinga, tačiau vėliau viskas priklauso nuo užsispyrimo: „Iš pradžių sėkmės būtinai reikia, tačiau paskui, kad būtų išlaikytas susidomėjimas, vien to neužtenka – reikia įdirbio ir papildomų elementų, kad auditorija, kurią surinkai, pasiliktų bei augtų.“
„Mano karjeros pradžia socialiniuose tinkluose yra labai smarkiai persmelkta sėkmės – vieta, laikas, formatas. To niekada neneigiau. Bet tam, kad tai nebūtų tiesiog trumpalaikis dalykas, turėjau vėliau daug dirbti“, – dalinasi mintimis Paul de Miko, kuriam socialiniai tinklai bei vaizdo įrašų kūrimas yra pagrindinis pajamų šaltinis.
Pasak jo, tapti žinomiems pasiseka ne visiems. „Kiekvienam pasisekusiam nuomonės formuotojui turbūt yra po 100 nepasisekusių, bet tai nereiškia, kad jie daug darbo neįdėjo. Šie žmonės tiesiog nepateko į tą mediumą, kuriame juos pasiektų didelė auditorija“, – sako jis.
Mano karjeros pradžia socialiniuose tinkluose yra labai smarkiai persmelkta sėkmės – vieta, laikas, formatas. Bet tam, kad tai nebūtų trumpalaikis dalykas, turėjau vėliau daug dirbti.
Kūrėjas pripažįsta, jog filmavimo užkulisiai kupini sunkumų, nors ir kaip paprasta tai kartais atrodytų: „Žmonės nemato viso pasiruošimo etapo, nemato, kaip yra rašomas scenarijus, ieškomi šaltiniai, skaitomos knygos, išgyvenamos kūrybinės krizės. Kur dar asmeniniai dalykai, ginčai su kritikais.
Aš, pavyzdžiui, niekada nežadėjau transliuoti to, kaip verkiu po artimo žmogaus iškeliavimo anapilin, bet tai nereiškia, kad mano giminėje nemirtingi žmonės. Sekėjai mato tai, ką aš noriu, kad jie matytų.“
Anot turinio kūrėjo, šios profesijos naujumas padaro ją netipine, nestandartine veikla.
„Nuomonės formuotojo profesija yra tokia gana stigmatizuota ir iš tos pusės, kad su savimi nešasi neigiamą konotaciją, bet čia turbūt tik dėl to, jog turime kažkokių blogų pavyzdžių visuomenėje“, – svarsto P.Mikolaitis.
Orus atlyginimas ir ateities kartų svajonės
Iš Druskininkų kilęs nuomonės formuotojas Edvinas Krupinskas, pagarsėjęs instagrame ir tiktoke juokingų parodijų kūrimu, sako, kad anksčiau buvimas nuomonės formuotoju jam prilygo tolimai svajonei:
„Man nuomonės formuotojo darbas visada atrodė kaip svajonė. Įkėlęs pirmą vaizdo įrašą sulaukiau daug susidomėjimo ir iškart supratau, kad iš to uždirbsiu pinigus. Pikti komentarai man būdavo visiškai neįdomūs, nes aš buvau tvirtai įsitikinęs, kad ateis diena, kai iš to man kris pinigai į sąskaitą – taip ir atsitiko.“
Pasak A.Staniulienės, Lietuvoje nuomonės formuotojas už vieną turinio vieneto sukūrimą (už vieną įrašą, reels‘ą ar „stories“ sesiją) vidutiniškai gali gauti nuo 350 eurų iki 3000 eurų, tačiau viskas priklauso nuo nuomonės formuotojo auditorijos dydžio.
„Žmonės į nuomonės formuotojus kartais žvelgia nepatikliai, bemaž visą nuomonės turinį traktuoja kaip reklamą bei neigia, jog tai yra profesija. Piliečiai nežino, kad dažnu atveju influencerių atlygiai pranoksta ne tik paprastų darbuotojų atlyginimus, bet ir vadovų uždarbius“, – sako ji.
Edvinui socialiniai tinklai yra pagrindinis pajamų šaltinis, tačiau, jo manymu, Lietuvoje vis dar trūksta nuomonės formuotojų darbo pripažinimo.
Pikti komentarai man būdavo visiškai neįdomūs, nes aš buvau tvirtai įsitikinęs, kad ateis diena, kai iš to man kris pinigai į sąskaitą – taip ir atsitiko.
„Šių laikų visuomenė nuomonės formuotojo nelaiko lygiaverte profesija. Kai kurie žmonės nesupranta, kad iš to galima užsidirbti, kad tai gali būti darbas ir ši veikla atima lygiai tiek pat laiko, kiek ir kiti darbai“, – teigia pašnekovas.
Vis dėlto, dabar nuomonės formuotojo profesija domisi net ir mažiausieji.
„Vis dažniau girdžiu, jog vaikai sako, kad užaugę nori būti ne kuo kitu, bet influenceriais. Neslėpsiu, kad man net nupurto kūną išgirdus šiuos žodžius, nes toks darbas yra išties sudėtingas, reikalaujantis daug pastangų ir asmeninio gyvenimo paaukojimo“, – sako E.Krupinskas.