Pastaraisiais metais nuolat griežtėjanti atsakomybė, Administracinių teisės pažeidimų kodekse (ATPK) numatyta Kelių eismo taisykles pažeidžiantiems vairuotojams, keičia prie automobilio vairo sėdančių lietuvių įpročius. Ši tendencija buvo ypač juntama prieš trejus metus, kai saugos diržus ignoruojančius vairuotojus šokiravo smarkiai už šį pažeidimą išaugusios baudos.
Prieš mėnesį naujoms ATPK pataisoms pritaręs Seimas nusprendė – atėjo eilė keisti įpročius nevengiantiems prie vairo kalbėti telefonu. „Šis pažeidimas pastaruoju metu buvo beveik įgavęs masinio reiškinio pobūdį“, – konstatavo Lietuvos kelių policijos tarybos viršininkas Gintaras Aliksandravičius.
Šiuo metu telefonu prie vairo kalbančiam eismo dalyviui gresia bauda nuo 20 iki 40 Lt.
Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Kauno kelių policijos vadovas A.Tarasevičius neslėpė, kad šiuo metu už pokalbius prie vairo gresiančios baudos kai kuriems vairuotojams kelia tik juoką. |
Tiesa, vairuotojas gali išsisukti tik įspėjimu. Tuo tarpu nuo kovo 1 d. įsigaliosiančiose ATPK pataisose numatyta, kad už minėtą pažeidimą vairuotojams grės bauda, siekianti nuo 100 iki 300 Lt.
„Iš pradžių žymaus pagerėjimo gal ir nebus – reikės palaukti, kol vairuotojai patys nusvils rankas“, – prognozavo Kauno kelių policijos valdybos viršininkas Alfonsas Tarasevičius.
Rezultatu neabejoja
Pareigūnas neslėpė – auklėti mūsų vairuotojus kol kas galima tik didinant baudas. Tuo tarpu visos kitos priemonės griežtėjančiai atsakomybei veiksmingumu neprilygsta nė iš tolo.
„Prie tvarkos atveda tik per piniginę kertančios baudos. Kitaip žmonės nepaiso – numoja ranka, ir tiek. Dabar galiojančios baudos nuo 20 iki 40 Lt kai kuriems vairuotojams kelia tik juoką“, – teigė A.Tarasevičius.
„Kaip bus, sunku pasakyti. Bet, kaip matome, situacija dėl saugos diržų padidinus baudas pagerėjo. Aišku, vairuotojus auklėti įmanoma ir edukaciniais metodais, bet kol kas yra, kaip yra. Dabar galiojanti nuobauda nėra adekvati nusižengimui. Kalbėti mobiliuoju telefonu yra labai pavojinga. Moksliniai tyrimai rodo, kad tai išbalansuoja vairuotojo dėmesį ir tikimybė, jog įvyks eismo nelaimė, padidėja. Juolab kad praeitų metų pabaigoje turėjome skaudų įvykį, prie kurio prisidėjo vairuotojos kalbėjimas telefonu (praėjusių metų lapkritį Kelmės rajone moters vairuojamas automobilis išvažiavo į priešpriešinę eismo juostą ir trenkėsi į vilkiką. Įvykio metu moteris žuvo, o jos 4 metų sūnus atsidūrė reanimacijoje – red. past.)“, – prisiminė Lietuvos kelių policijos tarybos viršininkas G.Aliksandravičius.
„Yra toks vairuotojų tipas, ypač tarp jaunimo, kurie niekaip negali laikytis taisyklių. Juos policija puikiai pažįsta, dažnai baudžia, bet jie vis tiek nepasimoko. Galbūt dalies tokių vairuotojų psichika jau pažeista ir mes tokių nebeišauklėsime“, – sakė A.Tarasevičius.
Įpročių pokyčius lems pareigūnų dėmesys
Lietuvos „Audi“ klubo prezidentas Ričardas Pūkas, paprašytas įvertinti nuo pavasario pradžios telefonu kalbančių vairuotojų laukiančią atsakomybę, neslėpė: „Manau, baudos už kalbėjimą telefonu taps neadekvačiai didelės Lietuvos gyventojams. Pažiūrėjus į mūsų žmonių atlyginimus, iki 300 Lt siekiančios baudos už tokį pažeidimą kertasi su logika. Dalį žmonių jos tikrai prives prie antstolių ir išieškojimų.“
R.Pūkas pabrėžė, kad kalbėti prie vairo yra itin pavojinga patirties neturintiems ir judriame kelyje manevruojantiems vairuotojams, tačiau atkreipė dėmesį, kad retame automobilyje yra galimybė prie laisvųjų rankų įrangos prijungti kelis skirtingus mobiliuosius telefonus. „Puikiai žinome, kad dažnas lietuvis kišenėje turi kelis telefonus. Automobiliuose labai retai galima prie laisvųjų rankų įrangos prijungti kelis telefonus. Tokiu atveju tektų susikrauti be galo daug aparatūros, – pastebėjo „Audi“ markės automobilių mėgėjus vienijančio klubo vadovas. – Šiaip tokių pažeidimų prevencija būtina, bet tikrai ne tokia griežta. Iki šiol patys pareigūnai nebuvo labai suinteresuoti stabdyti vairuotojus už tokį menką pažeidimą, kai ir bauda tokia menka. Esu įsitikinęs, kad nuo kovo policija daug intensyviau stebės, ar vairuotojai nekalba telefonu.“
Pavojų įrodo tyrimai
Faktą, kad vairuoti kalbant telefonu yra pavojinga, įrodo ne tik dėl šios priežasties nuolat įvykstančios avarijos, bet ir moksliniai tyrimai. Prieš kelerius metus Vilniaus Gedimino technikos universiteto Transporto psichofiziologijos laboratorijos mokslininkai nustatė, kad kalbant mobiliuoju telefonu vairuotojo reakcijos laikas pailgėja beveik dvigubai, o klaidingų priimtų sprendimų skaičius išauga beveik 4 kartus. Tuo tarpu renkant telefono numerį reakcijos laikas pailgėja net 6 kartus, o klaidingų vairuotojo sprendimų skaičius išauga daugiau nei 10 kartų.