Komunikacija griežtai kontroliuota
Apie tai, kad skrydis vyks, viešojoje erdvėje jokios informacijos nebuvo maždaug iki devintos valandos ryto tą patį sekmadienį, kol straipsnį apie tai išleido portalas lrt.lt. Tuo metu iš Vilniaus pakilęs lėktuvas ore buvo praleidęs maždaug valandą. Kiek prieš vidurdienį feisbuke apie skrydį paskelbė ir vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė, o 13 valandą, kai lėktuvas jau buvo Bagdade, surengta nuotolinė spaudos konferencija.
A.Bilotaitė tuomet tikino, kad apie skrydį nekomunikuota dėl to, kad norėta įsitikinti, jog jis tikrai įvyks sklandžiai, ir tik tuomet juo pasidžiaugti. 15min žiniomis, nors ir buvo gautas Irako ambasados Lenkijoje patikinimas, kad lėktuvas bus priimtas, tačiau iki paskutinės minutės abejota, ar tai tikrai įvyks. Kad buvo abejonių dėl to, ar visi migrantai bus priimti, skelbė ir lrt.lt.
Viena iš priežasčių, dėl kurių bet kokia komunikacija buvo griežtai kontroliuojama, buvo politikų ir tarnautojų nuomonė, kad skrydis sukels reputacinę riziką. Skrydį patikėta vykdyti bendrovei „Avia Solutions Group“, kurią ši Vyriausybė pernai pavasarį įvardijo kaip keliančią grėsmę nacionaliniam saugumui ir neleido plėsti jos jau turimo angaro Vilniaus oro uoste.
Nors ministerija niekur neskelbė, kad skrydį atlieka verslininko Gedimino Žiemelio kontroliuojamai grupei priklausanti bendrovė „Avion Express Malta Ltd“, tačiau tai paaiškėjo paviešinus nuotraukas, kuriose matomas orlaivio registracijos numeris, ir palyginus tinklalapio flightradar24.com duomenis.
Anot A.Bilotaitės, skrydis kainavo 30 tūkst. eurų, o jo vykdytojas buvo surastas atlikus apklausą ir pasirinkus mažiausią kainą pasiūliusį vežėją. Lėšos apmokėjimui buvo skirtos iš Europos Sąjungos fondo.
Mažiausia kaina – jau po rinkos tyrimo
Pirkimą vykdžiusios Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) teigimu, rinkos tyrime dalyvavo keturi vežėjai, kurie pasiūlė savo kainas: „Getjet“ pateikė 75 tūkst. eurų pasiūlymą, „West Express“ – 85 tūkst. eurų, „Avion Express“ – 92,5 tūkst. eurų, o „Avion Express Malta Ltd“ – 30,5 tūkst. eurų.
„Tuomet skubos tvarka buvo atlikta neskelbiama apklausa ir pasirašyta sutartis su mažiausią kainą pasiūliusia bendrove „Avion Express Malta Ltd“ – 30 500,00 eurų su PVM“, – atsakyme 15min aiškino VSAT.
15min turimais duomenimis, pirkimą laimėjęs „Avion Express“ pasiūlymas skraidinti už 30,5 tūkst. eurų buvo pateiktas jau po rinkos tyrimo, VSAT kreipusis į šią kompaniją dėl skubaus pirkimo vykdymo, o „Avion Express Malta Ltd“ pavadinimas dokumentuose atsirado tik sudarant sutartį. Iki tol visi pasiūlymai buvo teikiami su bendru „Avion Express“ prekiniu ženklu.
Nors Lietuvoje veikianti UAB „Avion Express“ šiuo metu yra restruktūrizuojama, o visą šios bendrovės veiklą vykdo būtent „Avion Express Malta Ltd“, tačiau šios įmonės rinkos tyrime nedalyvavo kaip atskiri juridiniai asmenys ir tarpusavyje nekonkuravo – jose dirba tie patys žmonės, įmonės naudoja tuos pačius lėktuvus ir tas pačias patalpas.
Turimi duomenys rodo, kad VSAT pasirinko „Avion Express“, kaip skrydžio vykdytoją, dar iki šiai pateikiant 30,5 tūkst. eurų pasiūlymą, o iki tol taip pat atsisakė siūlymo organizuoti skrydį nemokamai ar už simbolinę 1 tūkst. eurų kainą.
Įvykių chronologija
„Avia Solutions Group“ dar pernai rugpjūčio mėnesį Vyriausybei pasiūlė nemokamai į kilmės šalis parskraidinti tūkstantį migrantų ir taip prisidėti prie šios krizės suvaldymo.
Gruodžio 20 dieną, sulaukusi VSAT laiško apie atliekamą žodinę apklausą dėl užsakomojo reiso pirkimo, tą pačią dieną „Avion Express“ pateikė 92,5 tūkst. eurų komercinį pasiūlymą, tačiau tuo pačiu priminė, jog visa grupė yra pasisiūliusi tokius skrydžius atlikti labdaros pagrindais.
Apklausoje taip pat dalyvavusi „GetJet Airlines“ 15min patvirtino kvietimo irgi sulaukusi gruodžio 20 dieną, o pasiūlymą išsiuntusi gruodžio 21-ąją. Ši bendrovė užsakomojo skrydžio kainą įvertino 75 tūkst. eurų. Tas pačias datas 15min nurodė ir „West Express“, pateikusi 85 tūkst. eurų pasiūlymą.
Gruodžio 22 dieną VSAT pakartotinai kreipėsi į vienintelę „Avion Express“, šįkart nurodydama, kad atlieka skubų pirkimą ir dar kartą paprašė atsiųsti pasiūlymą. Į tai bendrovė tą pačią dieną atsakė atsiųsdama pasiūlymą, kuriame nurodyta tik simbolinė suma – 1 tūkst. eurų. Šioje vietoje ir dar kartą priminta apie pasiūlymą skraidinti labdaros pagrindais.
Dar po kurio laiko tą pačią dieną „Avion Express“ patikslino pasiūlymą ir nurodė galutinę kainą – 30,5 tūkst. eurų už skrydį, kurio reali savikaina gali siekti ir iki 100 tūkst. eurų, o komercinė kaina – dar daugiau.
15min teiravosi „Avia Solutions Group“, ar minėti pasiūlymai buvo pateikti būtent šiomis konkrečiomis dienomis. Bendrovė patvirtino šią informaciją.
Skirtingi paaiškinimai
Grupės valdybos narys Vygaudas Ušackas praėjusį sekmadienį šią situaciją aiškino taip:
„Dar praėjusią vasarą pasiūlėme Vyriausybei neatlygintiną paramą išskraidinant migrantus į Iraką. Bet čia stojo viešieji pirkimai. Mūsų neatlygintina pagalba turėjo įgyti kainą. Ok. Apskaičiavome įvairius mokesčius, kurie neviršija 30 tūkst. (eurų)“, – feisbuke rašė jis.
15min šaltinių teigimu, tokią skrydžio kainą pasiūlė pačios Lietuvos institucijos.
Tuo metu VSAT atstovai tvirtina, kad laimėjęs pasiūlymas ne tik buvo pateiktas tuo pačiu metu kaip ir kiti trys, bet teigia galvoję, kad tūkstantis eurų yra klaida, todėl prašę sumą patikslinti.
„Kai VSAT kreipėsi pasiūlymų, tai pirma jų pateikta suma buvo 1000 (tūkstantis) eurų. Tuomet VSAT tarnautojams kilo pagrįstų įtarimų, kad tai negali būti reali suma už tokį skrydį, kad galbūt tai kažkokia klaida. VSAT tuomet paprašė patikslinti šį siūlymą ir iškart tą pačią dieną gavo pakoreguotą naują su jau ta 30 500 eurų suma vietoj 1000. Būtent šis siūlymas jau buvo priimtas oficialiai ir konkuravo su kitais trimis“, – 15min aiškino VSAT atstovas spaudai Giedrius Mišutis.
Anot jo, oficialiai priėmusi šį pasiūlymą, VSAT pasirinko šį vežėją kaip pasiūliusį mažiausią kainą ir „nustatyta tvarka“ atliko neskelbiamą vieno tiekėjo apklausą.
Gruodžio 23 dieną VSAT ir „Avion Express Malta Ltd“ pasirašė sutartį dėl užsakomojo reiso, antrąją naujųjų metų dieną migrantai parskraidinti į Iraką.
Vidaus reikalų viceministras Kęstutis Lančinskas šią savaitę LRT laidoje „Dienos tema“ teigė, kad užsakomuosius reisus vykdančių kompanijų nėra daug, todėl buvo pasirinktas greičiausias ir pigiausias variantas, kadangi viską reikėjo daryti labai greitai.
„Kadangi tai yra vienintelis skrydis, daugiau jokių sąsajų su šita kompanija nėra ir nebus, nėra jokių įsipareigojimų, tai turbūt ir viskas: vienas skrydis įvykdytas, už jį atsiskaityta, esame dėkingi už tinkamai suteiktas paslaugas“, – tvirtino K.Lančinskas, atsakydamas į kai kurių kritikų klausimus dėl bendradarbiavimo su įmone, kurią pati Vyriausybė anksčiau pripažino neatitinkančia nacionalinio saugumo interesų.
Pernai kovo gale būtent K.Lančinskas, tuo metu ėjęs premjerės Ingridos Šimonytės patarėjo nacionalinio saugumo klausimais pareigas, informavo naujienų agentūrą BNS apie „Avia Solutions Group“ nepalankų Vyriausybės sprendimą.