„Labai viliamės, kad ir Konstitucinis Teismas pernelyg neatidėliodamas imsis šio klausimo. Visi puikiai suprantame, kad klausimas yra labai rimtas, reikšmingas. Tai vis tiek – Vyriausybės legitimumo klausimas. Išnagrinėti, ar nebuvo pažeistos procedūros, ar nėra prieštaravimo Konstitucijai yra labai svarbu“, – teigė politikė.
Jos manymu, Vyriausybei įgaliojimai buvo sugrąžinti skubos tvarka, o Vyriausybės programoje liko netikslumų ir neatitikimų realybei.
„Manome, kad užvakar buvo sukurtas blogas precedentas, kai Vyriausybė buvo patvirtinta protokoliniu nutarimu. Vyriausybės programa nebuvo persvarstyta. Joje paliktos tos partijos, kurios dabar jau net nedalyvauja koalicinėje sutartyje. Iš tikrųjų skubos darbas nedaro garbės“, – svarstė Seimo narė.
V.Čmilytė-Nielsen negalėjo nurodyti, kiek parašų yra ant kreipimosi į KT, bet patikino, kad jų pakanka, o tai reiškia, kad yra bent 29.
„Žinau, kad parašų pakanka. Yra pasirašę visų opozicinių frakcijų po keletą žmonių. Parašus surinksime ir teiksime. Tai jau bus Konstitucinio Teismo rankose“, – dėstė Seimo narė ir pridūrė, kad kreipimasis KT pasieks artimiausiu metu – šiandien arba rytoj.
Teiraujantis, kodėl anksčiau neapsižiūrėta, kad Seimo statutas galimai prieštarauja Konstitucijai, V.Čmilytė-Nielsen teigė, kad tokia procedūra, kai Vyriausybei įgaliojimai grąžinami pasikeitus daugiau kaip pusei ministrų, Lietuvos istorijoje itin reta.
„Mano žiniomis, vieną kartą kilus tokiai situacijai 1994 metais buvo iš naujo tvirtinama Vyriausybės programa – pasirinktas ilgasis kelias. Valdantieji irgi, atrodo, ketino eiti tuo keliu, bet savo sprendimą paskutiniu momentu kažkodėl pakeitė“, – komentavo Seimo narė.
Seimas vienu balsavimu, kaip tai numato Seimo statutas, jei nekeičiama Vyriausybės programa, Ministrų kabinetui įgaliojimus grąžino antradienį.
Opozicijos bei teisininko Vytauto Sinkevičiaus manymu, Seimo statutas galimai prieštarauja Konstitucijai, nes pagal ją Vyriausybei įgaliojimai suteikiami tik balsuojant dėl jos programos.
Opozicija taip pat kelia klausimą, ar KT pripažinus įgaliojimų suteikimą prieštaraujančiu Konstitucijai, galios tokios Vyriausybės priimti sprendimai.
Anot V.Sinkevičiaus, „visi Vyriausybės nutarimai bus laikomi teisėtais, kol Konstitucinis Teismas nepasakys kitaip“.
„Viskas, ką priims Vyriausybė, net ir esant šiai dviprasmiškai situacijai, ar teisiškai gavo įgaliojimus, ar vis tik negavo įgaliojimų, visi Vyriausybės nutarimai bus laikomi teisėtais, kol KT nepasakys kitaip. Ir konstitucinio Teismo nutarimas atgal negalios, jis galios tik priekį, todėl nereikia baimintis, kad viskas, ką atlieka Vyriausybė, (būtų – BNS) neteisėta, taip nėra“, – BNS teigė konstitucionalistas.
Vyriausybės programos tvirtinimas Seime būtų užtrukęs ilgiau nei įgaliojimų grąžinimas vienu balsavimu.
Pasitikėjimo Vyriausybe pasitikrinimo Seime prireikė po to, kai partijos pasirašė naują koalicijos sutartį.
Į koaliciją susibūrę „valstiečiai“, „tvarkiečiai“, Lenkų rinkimų akcija-Krikščioniškų šeimų sąjunga bei „socialdarbiečiai“ sutarė, kad keisis bent trys Ministrų kabineto nariai, Vyriausybės programos įgyvendinimo planas, bet ne programa.
Programoje, patvirtintoje 2016-aisiais, rašoma, kad Vyriausybę sudaro Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ir Lietuvos socialdemokratų partijos koalicija, o tai neatitinka šiandienos realijų. Šis netikslumas feisbuke sulaukė opozicionierių kritikos.