Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2015 05 22

Orlaivio An-2 katastrofa virš Baltijos: interpeliacija ministrams ir daugybė tyrimų

Praėjus beveik savaitei po lėktuvo „An-2“ katastrofos maždaug 140 km nuo Palangos krantų, Seime vis garsiau kalbama, kad dėl nevykusios lėktuvo ir juo skridusių dviejų lakūnų gelbėjimo operacijos asmeninę atsakomybę turėtų prisiimti krašto apsaugos ministras Juozas Olekas ir susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius. Panašios pozicijos laikosi ir Prezidentė Dalia Grybauskaitė.
Juozas Olekas atsakinėja į Seimo narių klausimus
Juozas Olekas atsakinėja į Seimo narių klausimus / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Asmeninės atsakomybės kol kas niekas neprisiėmė, o per kelias dienas buvo sukurta ne viena komisija, tirsianti pirmąją po nepriklausomybės atkūrimo Lietuvai priklausančio lėktuvo katastrofą.

Penktadienio rytą Vyriausybėje vykusiame skubiai sušauktame ministrų kabineto posėdyje premjeras Algirdas Butkevičius negailėjo kritikos dėl lėktuvo gelbėjimo metu nevykusiai organizuotos komunikacijos, kai informacija apie tai, kaip gelbėjimo darbai vyksta iš oro ir jūroje, nebuvo tinkamai pateikiama visuomenei, o svarbiausia – žuvusiųjų lakūnų artimiesiems.

Premjero nurodymu buvo sudaryta tarpžinybinė komisija, kuriai iki birželio 10 d. pavesta ištirti visas lėktuvo katastrofos aplinkybes ir jo gelbėjimo operaciją. Jei būtų būtinybė, komisijai suteikta galimybė pasitelkti ir nepriklausomus ekspertus.

Kol Vyriausybė posėdžiavo, Seime opozicinės liberalų ir konservatorių partijos svarstė interpeliacijos ministrui J. Olekui galimybę.

„Situacija šiandien tokia, kad ministrai, atsakingi už tas sritis, kurių žinybos buvo atsakingos už lėktuvo gelbėjimo operaciją, turėtų save ir savo vaidmenį šioje istorijoje įvertinti kritiškiau. Tyrimai, kuriuos atliks ir Vyriausybė, ir Seimas, ir prokurorai, ko gero, atskleis daugiau katastrofos detalių, tačiau be juridinės atsakomybės šiuo atveju reikėtų kalbėti ir apie politinę atsakomybę.

Krašto apsaugos ministras J.Olekas yra tikras politikas profesionalas, todėl turėtų suvokti, jog kartais susiklosto tokios gyvenimo aplinkybės, kai reikia drąsiai prisiimti politinę atsakomybę. Šiuo atveju už tą fiasko, kuris ištiko vykdant lėktuvo ir jo lakūnų gelbėjimą“, – įsitikinęs Liberalų sąjūdžio lyderis, buvęs susisiekimo ministras Eligijus Masiulis.

Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./Eligijus Masiulis
Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./Eligijus Masiulis

Jis patvirtino informaciją, kad jau parengtas interpeliacijos ministrui J. Olekui tekstas ir šiuo metu vyksta konsultacijos su konservatoriais.

Tačiau E. Masiulis teigė manąs, jog J. Olekas per savaitgalį pats galėtų ramiai apgalvoti susidariusią situaciją ir padaryti išvadas: „Būtų išmintingiausia, jei jis pats kitą savaitę padėtų atsistatydinimo pareiškimą, taip pademonstruodamas, kad Lietuvoje egzistuoja aukšti politinės kultūros standartai.

Kita vertus, toks ministro žingsnis palengvintų tuos pradėtus tyrimus ir leistų juos atlikti objektyviau, nes Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui taip pat pavesta atlikti tyrimą, o jo nariu yra ir J. Olekas. Premjeras A. Butkevičius irgi privalėtų pareikalauti politinės savo ministro ir partijos bendražygio atsakomybės.“

E. Masiulis, prisimindamas savo darbą ministro poste, kai tekdavo dažnai važinėti į Briuselyje vykstančius Europos Sąjungos šalių ministrų susitikimus, teigė, jog ministras J. Olekas galėjo į jį išsiųsti kurį nors savo viceministrą: „Ministrų susitikimas ir tragedija įvykusi Lietuvoje – nepalyginami dalykai. Ministras privalėjo likti namie ir nedelsdamas, dar šeštadienį, vykti į Klaipėdoje esantį Gelbėjimo centrą, kur jo buvimas būtų leidęs kur kas efektyviau koordinuoti įvairių žinybų veiksmus. Tuo metu J.Olekas dar sekmadienį kartu su Prezidente D.Grybauskaite, kuri yra šalies Ginkluotųjų pajėgų vadė, ramiai dalyvavo kariuomenės ir visuomenės šventėje. Argi ne simboliška – prezidentė ir ministras pompastiškuose renginiuose stengiasi demonstruoti kariuomenės ir visuomenės vienybę, kai tuo pačiu metu reikia kariuomenės pagalbos, gelbėjant visuomenės narius? Mano galva, ir Prezidentė galėjo reaguoti į tai, kas atsitiko virš Baltijos jūros.“

Kaip pranešė Prezidentūra, ministras J. Olekas šalies vadovę apie tai, kad Lietuvos teritorijoje virš jūros dingo lėktuvas „An-2“ su dviem pilotais ir vyksta jų paieška, informavo sekmadienį. Pasak Prezidentės atstovės, matydama pirmadienį, kad gelbėjimo operacija stringa, D.Grybauskaitė „reagavo antradienį“. 

Pasak prezidentės atstovės, matydama pirmadienį, kad gelbėjimo operacija stringa, D.Grybauskaitė „reagavo antradienį“. 

Seimo konservatorių frakcijos seniūnas Jurgis Razma teigė, jog interpeliacija J. Olekui – dar tik  diskusijų ir svarstymų dalykas: „Jo painūs pasiaiškinimai Seime atrodė prastai, tačiau, manau, kad šioje situacijoje – svarbiausia ne kieno nors atstatydinimą pasiekti, o tai – kad žmonės gali stipriai nusivilti valstybe, matydami aukštų politikų abejingumą bei negebėjimą sukoncentruoti pastangas, gelbėjant žmonių gyvybes. Tų politikų atsakomybę išryškins parlamentinis tyrimas.“

J. Razma teigė manąs, jog pačiomis pirmomis aviakatastrofos valandomis privalėjo labai operatyviai ir profesionaliai veikti tarnybos, pavaldžios Susisiekimo ministerijai, ir prie jų nedelsiant prisijungti ir Krašto apsaugos ministerijos žinybos: „Dabar gi matome, kad ir vienos, ir kitos ministerijos vadovas atsimušinėja įvairių instrukcijų taikymu ar jų netobulumu. Taip pat aktualus klausimas, kad mūsų šaliai priklausantiems lėktuvams ar sraigtasparniams būtų keliami aukštesni techniniai ir saugumo reikalavimai. Panašu, jog dabar to nėra.“ 

Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Jurgis Razma
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Jurgis Razma

Seimo Darbo partijos frakcijos seniūno Kęstučio Daukšio iniciatyva ketvirtadienį parlamentarai nutarė, jog Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas turėtų imtis tyrimo dėl lėktuvo „An-2“ ir jį pilotavusių lakūnų gelbėjimo ir žūties aplinkybių.

„Mums svarbiausia, kad būtų išsiaiškinta, ko stinga mūsų teisės aktuose, kad panašios gelbėjimo operacijos vyktų operatyviai bei profesionaliai, bei kas kaltas, kad gelbėjant klaipėdiečių lėktuvą to nebuvo. Mūsų frakcija jokių atsistatydinimų ar interpeliacijų nesvarstė. Kas pasikeis, jei dabar pareikalausim kieno nors portfelio? Prisipirkom lėktuvų, laivų ir kitos karinės technikos, o dviejų žmonių išgelbėti nebuvo kam.“

Gal mano kolega J. Olekas nepakankamai objektyviai įvertino situaciją po lėktuvo dingimo, – G.Kirkilas.

Įtakingas socialdemokratas, buvęs premjeras ir krašto apsaugos ministras, Seimo narys Gediminas Kirkilas, vertindamas lėktuvo gelbėjimo operaciją ir susidariusią po jos situaciją, teigė, jog savo kolegos J. Oleko vietoje būtų pasielgęs kitaip: „Aš panašių įvykių atvejais pats važiuodavau į vietą, nes manydavau, jog viską reikia įvertinti ir pamatyti pačiam tiesiogiai. Tai leisdavo įvairioms institucijoms mobilizuoti savo veiklą. Gal mano kolega J. Olekas nepakankamai objektyviai įvertino situaciją po lėktuvo dingimo.“

Paklaustas, ar neteks J. Olekui atsistatydinti, G. Kirkilas teigė tikįs, jog, jeigu Seime būtų organizuojama interpeliacija, koalicijos partneriai ministrą palaikytų.

Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Gediminas Kirkilas
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Gediminas Kirkilas

Vertindamas Darbo partijos iniciatyvą inicijuoti specialų Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto tyrimą ir opozicinių partijų svarstomą interpeliaciją J. Olekui, ekspremjeras atsakė lakoniškai: „Jie naudojasi susidariusia situacija.“

Pats J. Olekas apie pasitraukimą iš posto nekalba ir teigė svarstysiąs bet kokius savo sprendimus tik po to, kai bus atliktas išsamus lėktuvo katastrofos tyrimas. Jo kolega R. Sinkevičius, po Vyriausybės posėdžio  penktadienį paklaustas apie atsistatydinimą, teigė irgi linkęs laukti tyrimų pabaigos ir prisipažino svarstąs visus sprendimus, tarp jų ir atsistatydinimą.   

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos