„Fotožurnalisto darbas nuveda į vietas, kur šiaip galbūt neatsidurtum. Nesvarbu, ar tai koncertas, ar gaisras, ar riaušės, ar žvaigždžių vestuvės. Šiuos įvykius gali parodyti visai Lietuvai ar net pasauliui. Tuo šis darbas ir yra žavus – kiekviena diena jame vis kitokia“, – pasakoja BNS fotografas Lukas Balandis.
Jam antrina ir kolega, BNS fotografas Skirmantas Lisauskas: „Mano nuomone, fotografo darbas yra labai dinamiškas. Net ir nežinodamas, kada ir kur atsidursi, visuomet turi prisitaikyti prie aplinkos tam, kad kadre užfiksuotum nesuvaidintą emociją“.
Suskaičiuoti, kiek renginių ar įvykių per metus aplanko 15min fotografai, būtų išties sunku. Su skaitytojais jie dalijasi vos keliomis reikšmingiausiomis jų „pagautomis“ akimirkomis – tų akimirkų priešistore ir tikromis emocijomis, palietusiomis ir juos pačius.
„Darbas karo zonoje tikrai daug pareikalauja emociškai“
Kaip pasakoja BNS fotografas Paulius Peleckis, 24-osios karaliaus Danylo brigados karį jis užfiksavo savo darbinės kelionės į Ukrainą metu. Visą tą laiką atmosfera buvusi išties baugi, kiekviename žingsnyje lydėjo nuojauta, jog gali nutikti kažkas blogo.
„Šis rūkantis karys ir kiti kariai, kurie buvo poste, mus priėmė labai draugiškai. Panašu, jie džiaugėsi, kad atvyksta žurnalistai ir pasakoja apie tai, kas vyksta. Daug nekalbėjome, turėjome tylėti, kol nuskris rusų žvalgybinis dronas. Bet mačiau, kad jų akyse dega ugnis, kad jie nepasiduos ir kovos tiek, kiek reikės“, – sako fotožurnalistas.
„Būnant su kariais prie nulinės pozicijos, nėra jauku. Visiškai nežinai, kas gali nutikti. Vieną dieną dirbdami papuolėme į artilerijos apšaudymą. Apėmė tarsi toks bejėgiškumo jausmas – žinai, kad nuo tavęs niekas nepriklauso. Darbas karo zonoje tikrai daug pareikalauja emociškai – ir būnant ten, ir grįžus namo. Būna po to ir nelengva užmigti, emocijos kurį laiką nepaleidžia“, – atvirauja P. Peleckis.
Pasak P. Peleckio, ši nuotrauka jam įspūdį padarė daugiau iš techninės pusės. Švenčiant Liepos 6-ąją gan įprasta, jog dangumi praskrietų naikintuvai. Tačiau praėjusiais metais prie Prezidentūros netikėtai pasirodė ir Lenkijos sraigtasparniai su Lietuvos Specialiųjų Operacijų Pajėgų kariais. Taigi fotografui reikėjo veikti nedelsiant.
„Tą kartą, kadangi buvo likusi savaitė iki NATO viršūnių susitikimo Vilniuje, buvo pasiruošusios visos pajėgos. Visai netikėtai išgirdau, kad ratus aplink Senamiestį suka sraigtasparniai.
Kai jie pirmą kartą skrido virš Prezidentūros, buvau pasiruošęs visai ne tą objektyvą, todėl nusifotografavau tuos sraigtasparnius tiesiog prisiartinęs. Bet ta nuotrauka neparodė viso ceremonijos grožio, tad labai tikėjausi, kad sraigtasparniai pasirodys dar kartą.
Kai tik vėl išgirdau jų garsą, iš karto pasikeičiau objektyvą, pasižiūrėjau, kurioje vietoje man reikia atsidurti, ir tikėjausi, kad sraigtasparniai įskris būtent į tą kampą, kur aš noriu. Jie tą ir padarė“, – džiaugdamasis prisimena BNS fotografas.
Kaip pasakoja P. Peleckis, fotografuoti politinius įvykius ir veikėjus jam tenka išties dažnai – lankosi jis tiek Seime, tiek Vyriausybėje, tiek Prezidentūroje, tiek ministerijose. Kiekvieną kartą fotografas galvoja apie temą, kuri tuo metu yra aktuali, ir bando kadrą užfiksuoti taip, kad ta aktualija aiškiai matytųsi.
„Kai prasidėjo „čekiukų“ skandalas, dėmesio centre atsidūrė tuometė švietimo, mokslo ir sporto ministrė Jurgita Šiugždinienė. Atsitiko taip, kad mane redakcija išsiuntė fotografuoti į Vyriausybę. Ten laukė daugybė žurnalistų, norėjusių užduoti J. Šiugždinienei klausimų. Kaip matome mano nuotraukoje, ji visiškai akmeniniu veidu ignoravo visus žurnalistus, laikėsi savo naratyvo ir tiesiog ėjo į priekį. Man tai pasirodė vienas geriausių šios temos iliustravimų“, – sako P. Peleckis.
„Tai buvo kiek kitokia „eurovizinė“ patirtis“
Kaip pasakoja BNS fotografas Lukas Balandis, fotografuoti „Eurovizijos“ dainų konkurso jis važiuoja jau 8-erius metus. Tačiau paskutinis kartas Švedijoje jam buvo kiek kitoks.
„Tvyrant įtampai dėl Izraelio ir Palestinos konflikto, pastarosios šalininkai ėmė burtis į protestus. Fiksavau susibūrimus miesto centre. „Eurovizijos“ konkurso finalo metu protestuotojams buvo uždrausta būriuotis prie arenos. Jie to nepaisė. Policijos pajėgos naudodamos ašarines dujas vieną po kito tempė juos į automobilius. Tai buvo kiek kitokia „eurovizinė“ patirtis“, – dalijasi BNS fotografas.
Pasak L. Balandžio, kadras, įamžinantis į Lietuvą atvykusį Ukrainos prezidentą Volodymyrą Zelenskį, per pastaruosius metus jam sukėlė, ko gero, daugiausiai emocijų. Aplinkybės, kaip pavyko užfiksuoti šią akimirką, išties įdomios.
„Nebuvo aišku, ar Volodymyras Zelenskis pasirodys NATO viršūnių susitikime Vilniuje. Gavome informaciją, kad Ukrainos prezidentas atskrenda Lenkijos vyriausybiniu lėktuvu. Lėktuvų stebėjimo aikštelėje nufotografavau besileidžiantį lėktuvą ir motoroleriu lėkiau prie VIP terminalo įsitikinti, ar tikrai V. Zelenskis nusileido.
Informacija pasitvirtino, „Mercedes-Benz“ automobilio galinėje sėdynėje sėdėjo jis. Pavyko per automobilio langą užfiksuoti ranka mojantį Prezidentą. Tai buvo pati pirmoji Lietuvoje paviešinta V. Zelenskio nuotrauka nuo karo su Rusija pradžios“, – pasakoja fotožurnalistas.
Kaip pažymi fotografas L. Balandis, šių metų pradžioje kilus gaisrui daugiabutyje Viršuliškių mikrorajone, atsidūręs nelaimės vietoje jis fiksavo viską nuo gaisro pradžios iki likvidavimo darbų. Darbo sąlygos tuomet tikrai nebuvo malonios, tačiau dar sunkiau fotografui buvo emociškai.
„Dirbti teko iki išnaktų stingdant dideliam šalčiui. Pasišildyti automobilyje progų nebuvo, nesinorėjo nieko praleisti. Užduotis buvo užfiksuoti žuvusiųjų kūnų iškėlimą iš sudegusių butų. Nors ir jaučiau tragiško įvykio slogią atmosferą, buvo labai įdomu iš arti fiksuoti profesionalų ugniagesių bei kitų tarnybų darbą“, – atvirauja L. Balandis.
„Simbolis dainuojančios Lietuvos“
Pasak BNS fotografės Gretos Skaraitienės, nuo tos akimirkos, kai fotografija ją „įviliojo į savo pinkles“, praėjo jau 28 metai. Nors baigusi mokyklą ji norėjo mokytis visai kitų dalykų, galiausiai būtent fotografija moteriai tapo ir darbu, ir laisvalaikiu.
Labiausiai G. Skaraitienei patinka fotografuoti žmones jų aplinkoje. Ypač traukia įvairios nacionalinės šventės, kuomet į gatves pasipuošusios, su vėliavomis suplūsta šeimos. „Tada ore tvyro kažkokia ypatinga nuotaika, vienybė“, – sako ji.
„Dažniausiai šventes fotografuoju Vilniuje, bet šiemet per Mindaugo karūnavimo dieną teko būti Palangoje. Vasarą į Palangą suvažiuoja žmonės iš visos Lietuvos, net ir migrantai sugrįžta iš užsienio. Kartu giedant himną, buvo jauki ir vieninga atmosfera.
Man pačiai smagu buvo ir dėl to, kad prie manęs prisijungė dukra, kuri šiuo metu studijuoja Londone. Su pasididžiavimu fotografavau ją nešančią vėliavą Palangos tiltu. Mačiau, kaip žmonės šypsojosi, mojavo. Ši nuotrauka man labai brangi“, – atskleidžia BNS fotografė.
Kaip prisimena G. Skaraitienė, šių metų birželio 7-osios vakarą vykusio Leono Somovo ir Jazzu koncerto metu užklupo išties gan nemalonios oro sąlygos. Visgi nei jai pačiai, nei kitiems žiūrovams tai nuotaikos nesugadino.
„Tą dieną taip lijo, kad visi buvome šlapi iki siūlelio. Tačiau žmonės šypsojosi. Per koncertą pajutau tą pačią vienybę, kaip ir per valstybines šventes. Tiesiog lietuvius sujungė daina. Tos trys merginos kadre man yra tarsi simbolis dainuojančios Lietuvos. O tie, kas dainuoja, yra linksmi ir gražūs“, – tikina fotožurnalistė.
Pasak šios nuotraukos autorės G. Skaraitienės, anksčiau fotografuoti gamtos ji per daug nemėgo, tačiau viską pakeitė karantinas. Būtent tuomet ji išėjo į pievas ir miškus, atrado augalus, gėlių grožį.
„Vilniuje, Bernardinų kapinėse kiekvienais metais pražysta scylės. Jos viską nukloja žydrai, tai neįtikėtinas reginys. Jau kelinti metai iš eilės einu jų fotografuoti. Tos scylės tarsi man primena, kad viskas sukasi ratu, kartojasi. Gamtoje vyrauja ciklai – taip, kaip ir žmogaus gyvenime“, – pasakoja BNS fotografė.
„Užfiksuoti nesuvaidintą emociją“
Kaip pažymi BNS fotografas Skirmantas Lisauskas, fotografo darbas yra išties labai dinamiškas – niekada nežinai, kur ir kada atsidursi. Dalyvauti fotožurnalistui tenka ir politikų susitikimuose, ir protestuose, ir šimtatūkstantiniuose koncertuose.
„Visuomet turi prisitaikyti prie aplinkos, kad pavyktų kadre užfiksuoti nesuvaidintą emociją. Didžiąją fotografo darbo dalį sudaro pasiruošimas – pačiam fotografavimo faktui turime tik sekundės dalį, todėl turime pasirodyti laiku ir vietoje. Taip pat labai svarbus ir galutinio kadro pateikimas žiūrovui“, – pasakoja S. Lisauskas.