Kaip BNS sakė didžiausios įstaigos profesinės sąjungos vadovas Algirdas Markevičius, taryba antradienį apsisprendė siūlyti darbuotojams pradžioje rengti dviejų dienų įspėjamuosius streikus.
„Manau, spalio 21, 22 dienomis bus įspėjamieji streikai, o jeigu po savaitės nebus sutarimo, nuo 28 dienos, numatome, bus tikrasis neterminuotas streikas“, – sakė jis.
Plačiau apie tai galite skaityti čia: Vilniaus viešojo transporto profsąjunga inicijuoja streiką.
Žada siekti sąlygų gerinimo
Trečiadienį surengtoje spaudos konferencijoje po susitikimo dalyvavo Vilniaus meras R.Šimašius, bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ direktorius Darius Aleknavičius bei įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktoriaus Gintaras Macijauskas.
Buvo kalbama ne tik apie miesto lūkesčius viešojo transporto kokybei, bet ir profsąjungai skiriamus bendrovės pinigus.
Meras akcentavo, kad kalbėtasi apie tai, kas bus daroma, kad geriau jaustųsi ir viešojo transporto keleiviai, ir vairuotojai. Esą jau pamiršti laikai, kai atlyginimai vėluodavo ar nebūdavo mokami. O ir parkas atnaujintas – trys ketvirtadaliai autobusų yra nauji, penktadalis troleibusų irgi nauji.
Dabar turime geriausią istoriškai viešojo transporto įvertinimą klientų akyse – 8-i iš 10-ies. Geriau vertina tie, kurie nuolat naudojasi. Tie, kurie nesėda, vertina blogiau.
„Toliau siekiame, kad sąlygos gerėtų toliau, o miestiečių pasitenkinimas didėtų. Kiek klausiame, tai dabar turime geriausią istoriškai viešojo transporto įvertinimą klientų akyse – 8-i iš 10-ies. Geriau vertina tie, kurie nuolat naudojasi viešuoju transportu. Tie, kurie nesėda į viešąjį transportą, vertina blogiau.
Norime, kad būtų ne aštuoni, o dešimt. Žinome, ką dėl to daryti – viešojo transporto turi būti daugiau, kad visas būtų naujas, aptarnavimo kokybė visais aspektais būtų gera“, – kalbėjo meras.
R.Šimašiaus teigimu, sąlygų gerinimas yra pagrindinis dalykas. Esą tam skirta papildomai 700 tūkst. eurų. „Viršvalandžių vis mažiau, persidirbimo mažiau, vadinasi, ir prie saugumo prisidedama gatvėse“, – teigė jis.
Ne tik ilgiausiai dirbantiems
Anot mero, labai gerai yra žinoma ir ko reikia klientams, ir ko – vairuotojams: „Klientams reikia naujų transporto priemonių ir kad jie būtų gerai aptarnaujami. O vairuotojams reikia gerų darbo sąlygų ir kad gerai uždirbtų ne tik tie vairuotojai, kurie dirba 30–40 metų ir dirba viršvalandžius, bet ir tie, kurie ką tik prisijungė ir gerai dirba.“
R.Šimašius teigė, kad tiek jam, tiek „Vilniaus viešojo transporto“ vadovybė tik iš žiniasklaidos sužinojo apie planuojamą streiką. Esą informuoti jie apie tai nebuvo.
Vairuotojams reikia gerų darbo sąlygų ir kad gerai uždirbtų ne tik tie vairuotojai, kurie dirba 30–40 metų ir dirba viršvalandžius, bet ir tie, kurie ką tik prisijungė ir gerai dirba.
„Streikai gali vykti, tačiau turi būti užtikrintas minimalus paslaugos teikimas. Pandemijos sąlygomis tas minimalus teikimas turi aukštesnę kartelę ir pagal įstatymą klientai neturi nukentėti. Tad jeigu būtų tokia informacija, tai būtų sprendžiama, miesto tokia būtų pozicija. Nedrįstu komentuoti profsąjungos pozicijos“, – kalbėjo meras.
Spręs gavę oficialią informaciją
Bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ direktorius Darius Aleknavičius patvirtino, kad apie planuojamą streiką nėra gavęs oficialios informacijos. Esą kai gaus, tuomet galės ir komentuoti ar vykdyti tuos žingsnius, kurie numatyti Darbo sąlygomis.
„Kalbant apie darbuotojus, tenka pripažinti, kad yra tam tikra atskirtis tarp vairuotojų ir kitų darbuotojų. Vairuotojai ir darbuotojai, turintys ilgesnį darbo stažą, geriau uždirba. Kai kur ta atskirtis yra net 70 proc.
Mūsų tikslas yra gerinti sąlygas ne kuriai nors konkrečiai darbuotojų sričiai ar grupei, tačiau visos įmonės mastu. Esame patvirtinę atlyginimų kėlimą nuo rugsėjo 1 d., atlyginimai didės trumpiausiai dirbantiems, mažiausią stažą turintiems darbuotojams. Tam per metus numatyta apie 740 tūkst. eurų“, – sakė D.Aleknavičius.
Jis taip pat patvirtino žinąs apie problemą, kad numatytas pusvalandis pietums neretai vairuotojams yra per mažai, kadangi dėl spūsčių mieste transportas stringa, laiko sumažėja.
„Tarėmės su „Susisiekimo paslaugomis“ dėl grafikų sudarymo ir galiu pasakyti, kad jau nuo spalio paleisime bandomuosius maršrutus dalyje maršrutų numatydami ilgesnes pietų pertraukas, ne mažesnes nei 45 minučių, kad nutikus spūsčiai ar avarijai vairuotojui liktų ne mažiau pusvalandžio pietums“, – teigė D.Aleknavičius.
Jo teigimu, jeigu tai pasitvirtins, bus galvojama apie tokios tvarkos užtikrinimą visos dienos metu.
Prakalbo apie subsidiją
Anot „Vilniaus viešojo transporto“ direktoriaus, buvę galimybių su profsąjunga susitarti, tačiau pastaroji esą nusprendė derybas nutraukti ir eskaluoti problemą žiniasklaidoje. „Kviečiame grįžti prie derybų stalo ir ieškoti sprendimų“, – paragino jis.
Meras teigė iš miestiečių perspektyvos galįs pasakyti, kad esą profesinės sąjungos per metus gauna apie 80 tūkst. eurų subsidiją iš „Vilniaus viešojo transporto“ ir tai esą leidžia jiems daryti akcijas.
„Man buvo šiek tiek naujiena, kad tiek mokama.
R.Šimašius suabejojo, ar ne geriau būtų už tuos pinigus nupirkti naują autobusą.
„Man buvo šiek tiek naujiena, kad tiek mokama. Man atrodo, kad tarp politikų dar kils klausimų, ar teisinga tai“, – kalbėjo meras.
D.Aleknavičiaus teigimu, įstatymai neįpareigojo bendrovę mokėti tų pinigų profesinei sąjungai, nes ji turėtų išgyventi iš narių įnašų. Tačiau esą bendrovėje buvo tokia praktika ir pagal galiojusią kolektyvinę sutartį mero minima suma buvo skiriama profesinei sąjungai.
„Nei įmonei, nei visuomenei profesinė sąjunga nėra pateikusi ataskaitų, kur tie pinigai panaudoti. Esame pasiekę tarpinį susitarimą, kad ta suma bus sumažinta“, – teigė VVT vadovas, nepatikslindamas, kiek ji sumažinta.
Subsidijos sako negaunantys, bet kalba ne apie ją
Savo poziciją dėl subsidijos pateikė ir profesinės sąjungos atstovai.
„Profesinė sąjunga informuoja, kad taip vadinamos subsidijos nėra mokamos profesinei sąjungai nuo š. m. gegužės mėnesio. Profesinė sąjunga kalba apie kiekvienais metais blogėjančias darbo sąlygas, metų metus nesprendžiamas problemas ir prastą darbo santykių kultūra, kur darbuotojai nėra girdimi, o tiesiog bandoma vienašališkai diktuoti savo sąlygas, kurios kartais net prasilenkia su darbo teise.
Kalbame apie socialinį teisingumą, kai bendrovės vadovai deklaruoja nuotolius ir savivaldybės įmonėje nusistato plius 1000-2500 eurų didesnius atlyginimus. Todėl šiandien vairuotojai nesieja savo darbo su šia bendrove ir palieka darbą.
Ir kai sakoma, kad darbo sąlygos tai nauja transporto priemonė ar laiku mokamas darbo užmokestis, mes kalbame apie šeimos ir socialinio gyvenimo trūkumą dėl šešių darbo dienų per septynias kalendorines dienas nustatymo, nuovargį, stresą ir iš to kylantį pavojų vairuotojų sveikatai, mūsų keleiviams ir kitiems eismo dalyviams.
Kalbame apie tai, kad dauguma vairuotojų darbe neturi kur nusiprausti rankų, tinkamų sanitarinių patalpų stoką. Tik tiek ir čia jokios politikos ar subsidijų nėra, tai yra mūsų gyvenimas“, – 15min atsiųstame komentare teigė UAB „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas A.Markevičius.