Pilaitės ir už jos esančių sostinės priemiesčių gyventojai į miestą juda Pilaitės prospektu. Pabaigus vakarinį aplinkkelį, ši gatvė įgavo daugiau patrauklumo, nes pasidarė gerokai lengviau pasiekti ir atokesnius rajonus, išvažiuoti į Ukmergės ar Kauno plentą. Tačiau kartu čia atsirado ir dar viena šviesoforu reguliuojama sankryža, sukėlusi didžiulį pilaitiškių nepasitenkinimą – esą ir taip spūsčių kaustyta gatvė užsikimš dar labiau.
Pilaitės plėtra – prioritetas
Kol kas niekas nesuskaičiavo, kaip naujoji sankryža su V.Pociūno gatve, sujungusia Pilaitės pr. su Sidaronių ir Mozūriškių gatvėmis, pakeitė judėjimą prospektu. Tačiau daugėja gyventojų, daugėja ir automobilių – tai mato visi.
Vilniaus bendrajame plane, kuris patvirtintas 2007 metais ir turėjo galioti iki 2015-ųjų, bet vis dar nėra pakeistas nauju, numatyta, kad Pilaitė priklauso intensyvaus užstatymo gyvenamosioms teritorijoms – periferijoje naujai formuojamiems svarbiausiems lokaliems centrams. O ši zona, kur kartu su Pilaite buvo išvardytos teritorijos Ukmergės ir Nemėžio kryptimis, atsidūrė tarp miesto plėtros prioritetų. Rajonas pateko ir tarp tų, kuriems trūksta mokyklų ir darželių.
Mokyklų nuo 2007-ųjų, kai buvo priimtas Vilniaus bendrasis planas, Pilaitėje nepadaugėjo. Su darželiais kiek geriau, tačiau vietų vaikams tokiame dideliame rajone yra per mažai. Todėl vaikus tėvai veža kitur, taip irgi prisidėdami prie spūsčių Pilaitės prospekte.
Surašė pasiūlymus-pageidavimus
Pilaitės bendruomenė, po apsilankymo Vilniaus savivaldybės tarybos Miesto planavimo ir plėtros komiteto posėdyje, surašė visą sąrašą pasiūlymų-prašymų, kurie, jų manymu, padėtų, sprendžiant spūsčių jų rajone problemą.
Siūloma asfaltuoti kelias gatves. „Pagrindinė spūsčių Pilaitės rajone susidarymo priežastis yra ta, jog sparčiai besiplečiančią Pilaitę su pagrindinėmis Vilniaus miesto arterijomis jungia tik viena gatvė – Pilaitės prospektas, kur susilieja tiek pačios Pilaitės, tiek Vilniaus rajono transporto srautai, todėl eismo intensyvumas čia nuolat didėja, o papildomų jungtis su miestu užtikrinančių transporto kelių ar kitų problemos sprendimo alternatyvų pasigendama“, – motyvuoja, kodėl reikia asfaltuoti Taurupio gatvę, Pilaitės bendruomenė.
Pagrindinė spūsčių Pilaitės rajone susidarymo priežastis yra ta, jog sparčiai besiplečiančią Pilaitę su pagrindinėmis Vilniaus miesto arterijomis jungia tik viena gatvė – Pilaitės prospektas.
Ši gatvė jungia Pilaitę su Gudeliais, ties kuriais galima išvažiuoti tiesiai į vakarinį aplinkkelį. Tačiau žvyrkeliu važiuoti nori ir pasiryžta ne kiekvienas. Išasfaltavus šią gatvę, pilaitiškiai turėtų dar vieną jungtį su likusia Vilniaus dalimi. Tiesa, asfaltuoti reikėtų ir Gilužio gatvę, kuria daug automobilių važiuoja ir dabar, nes ši gatvė jungia Pilaitę su neasfaltuota Taurupio gatve bei miško keliuku, vedančiu Karoliniškių link.
Dar vienas Pilaitės gyventojų noras – platesnis Pilaitės prospektas. Vilniaus savivaldybė jau pažadėjo, kad šiemet pailgės A juosta prospekte nuo Sietyno g. iki Laisvės pr. (centro kryptimi), tad autobusai judės greičiau nuo pat senojo Pilaitės kelio, išskyrus viaduką virš vakarinio aplinkkelio.
Nori ir didesnių autobusų
Taip pat šis nuo centro gerokai nutolęs rajonas norėtų dažniau važiuojančių ir talpesnių autobusų, ypač rytinio ir vakarinio piko metu. Čia Pilaitei teks laukti Vilniaus savivaldybės paskelbto konkurso, per kurį tikimasi įsigyti 150 naujų autobusų, rezultatų.
Ir dar vienas su eismu susijęs pilaitiškių pasiūlymas-prašymas yra nuolatinė Pilaitės prospekte veikiančių šviesoforų darbo priežiūra.
„Piko metu intensyviomis eismo kryptimis turi būti sudaromi eismo „koridoriai“. Šviesoforais reguliuojamose sankryžose (Pilaitės pr.) bet kuriuo paros metu turi būti užtikrinamas trumpiausias įmanomas srautų sustabdymas, kadangi šiuo metu šviesoforai sureguliuoti taip, kad net naktį, nesant transporto srautams, eismas yra sustabdomas (tenka pastovėti tuščiame kelyje, degant raudonam šviesoforo signalui)“, – rašoma Pilaitės bendruomenės rašte Vilniaus savivaldybei.
Bent šiokių tokių pokyčių Pilaitė gali tikėtis. Tiesa, neaišku, kada. Vilniaus savivaldybės Eismo organizavimo skyriaus vedėjas Tomas Kamaitis tvirtina, kad kalbėti apie Pilaitės rajono gyventojų ir naujakurių perspektyvas galima nagrinėjant Vilniaus miesto teritorijos bendrąjį planą.
Pokyčių bus
Šiaurinėje miesto dalyje suplanuota Karaliaučiaus gatvė iki vakarinio aplinkkelio ir Šiaurinės gatvės dviejų lygių transporto sankryžos, – sakė T.Kamaitis.
„Šiame dokumente yra numatytos ir perspektyvinės miesto gatvės, papildančios esamą miesto gatvių tinklą. Šiuo metu funkcionuojanti gatvė yra Pilaitės prospektas.
Kaip perspektyvinės gatvės numatytos Gilužio ir Taurupio gatvės, kurių trasa suplanuota šiaurės–vakarų kryptimi nuo Pilaitės rajono iki vakarinio aplinkkelio ir L.Asanavičiūtės gatvės transporto dviejų lygių sankryžos. Šiaurinėje miesto dalyje suplanuota Karaliaučiaus gatvė iki vakarinio aplinkkelio ir Šiaurinės gatvės dviejų lygių transporto sankryžos. Šiuo metu yra planuojamos gretimos miesto gatvių jungtys ir trasos – tai Šiaurinė g., Pavilnionių g. ir Mykolo Lietuvio g.“, – aiškino T.Kamaitis.
Anot T.Kamaičio, Pilaitės gyventojų susisiekimas su kitais miesto rajonais ir centru pagerėtų, jeigu jie iš asmeninių automobilių persėstų į autobusus – būtent viešasis transportas yra prioritetas Vilniaus savivaldybei.
„Šiais metais planuojame įdiegti papildomą juostą, kuri būtų skirta tik viešajam transportui Pilaitės prospekte nuo Sietyno iki Laisvės prospekto centro kryptimi, tai pat rengiamas ir bus įgyvendintas dviračių takų projektas palei Pilaitės prospektą, įrengiant trūkstamas dviračių takų atkarpas ir suformuojant nepertraukiamą dviračių trasą palei Pilaitės prospektą iki T.Narbuto gatvės bei Žvėryno rajono“, – teigė T.Kamaitis.
Pilaitiškiai savo rašte savivaldybei pateikė net ir drastišką būdą, kurio, galbūt, gali prireikti, jeigu kitaip nepavyks išspręsti viso to, kuo jie skundžiasi. Esą būtina imtis visų priemonių toms problemoms spręsti. „Netgi tokių, kaip Pilaitės mikrorajono plėtros stabdymas“, – teigiama Pilaitės bendruomenės rašte.
Kažkada planuoti keturi išvažiavimai
Būtina imtis visų priemonių toms problemoms spręsti. Netgi tokių, kaip Pilaitės mikrorajono plėtros stabdymas.
O aktyvūs Pilaitės gyventojai net susirado senuosius planus, kokia Pilaitė buvo planuojama dar sovietmečiu. Mindaugo Bučio teigimu, jau daugiau nei prieš 30 metų Sudervėlės rajonas (taip tuo metu vadinta dabartinė Pilaitė pagal tekančio upelio pavadinimą) buvo planuotas kaip didžiausias Vilniaus rajonas, kuriame gyventų dvigubai daugiau žmonių, nei gyvena bet kuriame kitame sostinės rajone.
Mokyklų čia planuota apie dešimt, darželių – dar daugiau. Ir nors automobilių tais laikais buvo iki dešimties kartų mažiau, nei turime dabar, tačiau buvo numatyti 4 pagrindiniai išvažiavimai miesto kryptimi. Be jau minėtų trijų, apie kuriuos vis dar kalbama, ketvirtasis turėjo eiti ties Zujūnais iki Tarandės g.
Ne taip seniai atsisakyta ir metro idėjos Vilniuje. Viena iš jo atšakų taip pat turėjo sujungti Pilaitę su kitais miesto rajonais.