Bendrovės „Uostamiesčio projektas“ Lietuvos architektų sąjungos Klaipėdos apskrities organizacijos (LASKAO) Architektūros ir urbanistikos ekspertų tarybai pristatė Pilies bastionų komplekso atkūrimo, statybos ir pritaikymo I-ojo etapo techninį projektą.
Klaipėdos miesto savivaldybės patvirtinta strateginė piliavietės atkūrimo vizija numato 3 šios vietos atgimimo etapus, kurių galutinis tikslas – senosios pilies atstatymas. 1-ajame etape, kuris planuojamas 2010-2013 metais, turėtų būti atkurtos šiaurinė ir rytinė kurtinos, įrengiant jose Mažosios Lietuvos istorijos muziejui reikalingas ekspozicines-edukacines erdves, sutvarkytas pilies kiemas, priėjimai.
Archeologai jau nubrėžė tikslią Pilies „žvaigždę“
Projekto vadovė Snieguolė Stripinienė teigė, jog naujausi archeologų tyrimai jau leidžia apibrėžti tikslią piliavietės teritoriją – mokslininkams šią vasarą pavyko nustatyti iki šiol neaiškų pietinių bastionų kontūrą. Jau žinoma, jog vadinamoji tvirtovės „žvaigždė“ nusidriekia net į „Baltijos“ laivų statyklos teritoriją. Be to, per kasinėjimus šiaurinėje piliavietės dalyje aptikti radiniai leidžia daryti prielaidas čia buvus 13-ojo amžiaus priešpilio kultūrinį sluoksnį. Archeologai sakė aptikę itin vertingų dalykų: 13-ojo amžiaus medinį grindinį, židinio vietą. Miesto užuomazgos ženklų čia tikimasi rasti ir daugiau, atliekant išsamesnius kasinėjimus. Parengtame Pilies bastionų komplekso atkūrimo, statybos ir pritaikymo I etapo projekte architektai sakė jau įvertinę naujausius archeologų duomenis.
Projekte – kurtinų atkūrimas ir ekspozicija po stiklu
Projekto autoriai siūlo kurtina sujungti jau esamus princų Fridricho ir Karlo bastionus, suformuojant ištisinį pylimą su praėjimu link uosto krantinių. Dviaukštę šiaurinę kurtiną siūloma pritaikyti muziejaus ekspozicijai. Į statinį, kaip grindų fragmentą, numatoma integruoti ir šioje vietoje išlikusią 23 metrų skermens II pasaulinio karo laikų gelžbetoninę pabūklo platformą. Specialistų teigimu, jos išardyti neįmanoma. Be to, militaristinis statinys taip pat yra saugotina vertybė.
Gruntu užpilta ir apželdinta kurtina turėtų nusidriekti ir rytinėje piliavietės dalyje. Ji, projektuotojų siūlymu, turėtų būti pritaikyta konferencijų salėms įrengti. Čia numatyta ir kavinė.
„Uostamiesčio projektas“ pasiūlė keisti ir dabartinę pilies liekanų ekspoziciją, ardyti esamas stogines, vietoj jų ir dar būsimų atodangų vietose montuoti metalo ir stiklo konstrukcijas. Esą stoginės nesaugo pilies atodangų nuo orų poveikio, yra nepralaidžios šviesai, čia neįmanoma užtikrinti vertybių apsaugai reikalingo temperatūrinio režimo. S. Stripinienės teigimu, ekspozicija po stiklu bus patraukli lankytojams, joje net šaltuoju metų laiku galės darbuotis archeologai.
Vidinę teritorijos dalį siūloma tvarkyti minimaliai. Formuojamą aikštę užpilti skalda, neišlikusių kurtinų ir bastionų vietas – apželdinti veja. I-ajame etape architektai siūlo rekonstruoti ir dabartinį kelią į Kruizinių laivų terminalą. Nors paaiškėjus tiksliems piliavietės kontūrams, neabejojama, jog šis kelias kerta bastionus, jo remontą numatę projektuotojai čia pasiūlė įrengti šaligatvių ir dviračių takus.
Įgyvendinus projekto sprendinius, anot autorių, bus atkurtas pilies bastionų ir kiemo aikštės planinis vaizdas, leisiantis suvokti buvusio pilies komplekso visumą.
Ekspertai projektui nepritarė
Ekspertų taryba pateiktam projektui nepritarė, rekomenduodama autoriams jį tobulinti. Motyvas – piliavietės teritorija miestui labai svarbi, tad čia negalimi jokie atsitiktiniai sprendimai. Bene daugiausiai kritikos sulaukė projektuotojų siūlymas tvarkyti esamą kelią į Kruizinių laivų terminalą, rengti takus pėstiesiems ir dviratininkams. Ekspertė L. Šliogerienė, tokį sprendinį pavadino nusikaltimu. A. Mureika pabrėžė, jog bastionų kontūras, vadinamoji „žvaigždė“ yra vertingiausioji šios teritorijos savybė, kuri turi būti saugoma, o norima investuoti į kelią, kuris eina tiesiog per bastionus. Juolab kad jo remontui ketinama panaudot lėšas, skirtas pilies atkūrimui. Sutvarkytas kelias, anot eksperto, gali tapti rimta kliūtimi tęsiant tolesnius archeologinius tyrimus, pilies atkūrimo darbus. Toks sprendinys būtų naudingas tik Kruizinių laivų terminalą ir jo aplinką administruojančioms komercinėms struktūroms, o ne miestui,- pabrėžė A. Mureika. Ekspertai projekte pasigedo ir kitų svarbių detalių: koks bus įėjimų į kurtinas vaizdas, aiškių lankytojų srautų judėjimo schemų. Kaip neefektyvus ir netinkamas piliavietei įvertintas ir stiklinis autentiškų pilies liekanų denginys, vaizdžiai pavadintas šiltnamiu.