Ši jungtinė įstaiga veikia jau daugiau nei metus. Kaip tokią neįprastą mokyklą vertina mokyklos bendruomenė? Kokius privalumus mato tėvai, mokytojai ir mokyklos vadovai? Kokie projektai, idėjos pasiteisino? Apie tai papasakojo įstaigos bendruomenės atstovai.
Investuoja į mokytojus
Šiuo metu Dubysos Aukštupio mokyklą lanko 501 vaikas. Didžioji dalis jų – ikimokyklinio amžiaus (darželinukai), kiti – pradinių ir penktų-aštuntų klasių moksleiviai. Tarp jų yra ir 59 vaikai, turintys įvairių specialiųjų poreikių: kalbos, skaitymo, rašymo, emocijų ir elgesio sutrikimų. Tačiau nepaisant skirtingų gebėjimų, ugdymo įstaigoje visi vaikai skatinami įsitraukti į visas veiklas.
Kaip sako mokyklos vadovas: pas mus nėra gabių ar negabių vaikų.
„Mūsų mokykloje visi žino, kad kiekvienas esame skirtingas ir turime tam tikrų poreikių. Pas mus nėra taip, kad, jeigu tu gabus, darai užduotis, o jei ne – nedarai. Visi skatinami įsitraukti ir daryti. Kiekvieno vaiko pasiekimai – individuali jo pažanga. Juos fiksuojame ir analizuojame“, – teigė Dubysos Aukštupio mokyklos direktorius Vaidas Bacys.
Savo įstaigą jis drąsiai vadina eksperimentine ir nevengia čia diegti inovatoriškų idėjų. „Mūsų dažnai klausia, kuo skiriamės nuo kitų mokyklų. Pirmiausia mes turime horizontalų valdymą. Pvz., pavaduotojas kuruoja ikimokyklinį ugdymą visuose trijuose mokyklos skyriuose. Antras labai svarbus dalykas – mes pasitikime mokytojais. Administracinis darbas – ne kontrolė, bet lyderystė. Mūsų projektai yra bendri, veikiame kartu, bet nekontroliuojame mokytojų. Manome, kad mokytojas tam ir yra mokykloje, kad gerai dirbtų savo darbą“, – savo filosofija pasidalino jungtinės mokyklos vadovas.
Administracinis darbas – lyderystė. Mūsų projektai yra bendri, veikiame kartu, bet nekontroliuojame mokytojų.
Į mokytojus daug investuojama – savo žinias ir sugebėjimus jie nuolat tobulina dalyvaudami įvairiuose projektuose.
„Laikomės nuostatos, kad pas mus turi dirbti geriausi specialistai. Suprantame, kad reikalavimai jiems mūsų mokykloje yra aukšti. Tačiau galimybių tobulėti taip pat daug: stengiamės, kad jie galėtų keliauti po pasaulį, mokytis ir matyti, kas dedasi ne tik apylinkėse, bet ir kitur“, – teigė V.Bacys. Mokyklos pedagogai savo žinias tobulina ne tik seminaruose, bet ir konsultacijose, stažuotėse. Tai, anot mokyklos direktoriaus, suteikia daugiau galimybių įgyti praktikos ir ją pritaikyti kasdienėje veikloje.
„Visi mokytojai aprūpinti kompiuteriais, IT raštingumas – puikus. Perėjus į nuotolinį mokymą, pedagogams nekilo jokių problemų“, – kalbėjo pašnekovas.
Vienoje įstaigoje – nuo darželinukų iki aštuntokų
Mokyklos vadovas džiaugėsi, kad šeimos pasitiki ir savo vaikus dažniausiai leidžia į jų mokyklą. Tai – geriausias įrodymas, jog pasirinkta kryptis veikia.
Tai, kad mokykloje atsižvelgiama į konkrečius šeimų poreikius, pabrėžia ir patys tėvai. Du sūnus – pirmoką ir ketvirtoką – į Dubysos Aukštupio mokyklą leidžiantis Marius Boreiša neslėpė: jiems pasisekė, jog darželį baigę vaikai toliau gali lankyti tą pačią įstaigą.
Gerų žodžių jis negailėjo ir kalbėdamas apie mokykloje dirbančius specialistus. Anot M.Boreišos, čia surinkti tikri profesionalai.
Pašnekovo nuomone, labai svarbu, jog dėl daugelio sprendimų mokyklos administracija tariasi su tėvais. Jie jaučiasi įtraukti, išgirsti ir vertinami.
Kaip didžiulį privalumą jis išskyrė ir tai, jog vaikai – tiek darželinukai, tiek moksleiviai – turi galimybę įstaigoje užsiimti ir prasminga užklasine veikla. „Tėvai vaikus gali pasiimti iki 18 val. – tiek darželyje, tiek ir mokykloje jie būna saugūs ir užimti. Ir tai nėra įlindimas į telefoną: yra „Mainccraft“ būrelis, šokių, dailės, planuojamas sporto – siūloma labai įvairi veikla“, – kalbėjo dviejų sūnų tėvas.
Vaikams padeda specialistų komanda
Nemaža dalis vaikų naudojasi pavežėjimo paslauga. Kad ji reikalinga, įrodo kasdienis kilometražas: skaičiuojama, kad trys geltonieji Dubysos Aukštupio mokyklos autobusiukai kasdien nuvažiuoja maždaug 500 km.
Dar viena svarbi mokyklos veiklos sritis – švietimo pagalba vaikams ir šeimoms.
Be ikimokyklinio, pradinio bei pagrindinio ugdymo pedagogų mokykloje dirba ir švietimo pagalbos specialistai – logopedas, socialinis pedagogas, mokytojo padėjėjas. Jie nuolat palaiko kontaktą su vaiku, jo šeima, pedagogais. Taip sukuriama tokia aplinka, kurioje moksleivis gali gerai jaustis ir atsiskleisti.
„Savo pagalbos vaikui ir šeimai planą vadiname „Mano sėkmės planu“. Jame išsikeliamas konkretus tikslas. Koks jis bus, išdiskutuojame kartu visi specialistai, šeima, ir pats vaikas. Pradedame nuo mažų tikslų. Pvz., jeigu vaikas turi elgesio problemų, pirmiausia padėkime jam išsėdėti visą pamoką, o jau tuomet galvokime apie geresnius akademinius įvertinimus“, – kalbėjo mokyklos atstovė.
Ji neslėpė: su specialiųjų poreikių turinčiais vaikais dirbti nėra lengva, tačiau rezultatas atperka viską. „Toks darbas – nuolatiniai ieškojimai. Kad rastum geriausią, turi išbandyti labai daug metodų“, – atviravo S.Miškinienė.
Kad rastum geriausią, turi išbandyti labai daug metodų.
Anot jos, geriausias atpildas – pasikeitęs vaiko elgesys. Pašnekovė prisiminė moksleivį, turėjusį emocijų ir elgesio sutrikimą ir sunkiai susikoncentravusį ne tik pamokose, bet ir pertraukų metu. Gavęs atsakomybės ir pradėjęs fotografuoti mokyklos renginius jis pasikeitė – atsirado motyvacija mokytis, nes kaip atpildas jo laukdavo miela veikla – fotografavimas. Fotoaparato iš rankų vaikinas nepaleisdavo ir per pertraukas. Panašių istorijų mokykloje – ne viena.
Dėl geresnės savijautos kasdien važiuoja 60 km
Kad pasiektų Dubysos Aukštupio mokyklą dvi dukras auginanti Eglė Jurkutė kasdien pirmyn atgal nuvažiuoja maždaug 60 km. Tačiau atstumas, anot jos, nėra svarbus, kai matai, jog tavo vaikas gerai jaučiasi. Prieš pradėdama lankyti šią ugdymo įstaigą viena iš moters dukrų buvo pradėjusi mokytis kitur. Tačiau ten patyrė daug iššūkių dėl vaiko elgesio. Anot mamos, iš buvusios mokyklos bendruomenės šeima nesulaukė pagalbos. Visai kitaip yra Dubysos Aukštupio mokykloje.
„Mums tikrai buvo naujiena jausmas, kad vaikas mokykloje laukiamas. Jau prie durų jį pasitinka mokytojai arba draugai. Taip pat vaikas visuomet skatinamas už gerą elgesį. Palaikymą ir skatinimą mokytis elgtis pagarbiai tiek vaikas, tiek ir mes patys jaučiame iš visos bendruomenės – pradedant mokyklinio autobuso vairuotoju, baigiant kitais tėvais ir vaikais“, – kalbėjo mama.