2018 03 05 /16:35

Po geležinkelininkų žūties prabilo apie grėsmes: po cheminės traukinio avarijos tektų evakuoti pusę Europos

Šį pirmadienio rytą Vaidotų geležinkelio stotyje žuvus dviem sniegą nuo bėgių valiusiems darbuotojams, bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Stanislavas Fedaravičius nutarė nebetylėti apie kitus gresiančius pavojus. Didžiausia jo matoma grėsmė – miegantys, tiesiogine šio žodžio prasme, mašinistai. S.Fedaravičiaus teigimu, prastas, verslumu, o ne žmogiškumu, pagrįstas darbo organizavimas tokioje įmonėje kaip „Lietuvos geležinkeliai“, gali lemti katastrofą ne tik mūsų šalies, bet ir viso žemyno mastu. Savo ruožtu įmonės vadovas pažadėjo nuodugniai ištirti šio ryto nelaimę.
Vaidotų geležinkelio stotis
Vaidotų geležinkelio stotis / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Aptardamas su 15min išskirtinę šio ryto nelaimę geležinkelyje, kuomet Vaidotuose žuvo iškart du patyrę darbuotojai, profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas tragedijos priežasčių ieškojo kasdienio darbo organizavimo užkulisiuose. S.Fedaravičius pareiškė tiesiai šviesiai: žmonių gyvybės yra nepamatuoto taupymo kaina.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Stanislavas Fedaravičius
Luko Balandžio / 15min nuotr./Stanislavas Fedaravičius

„Atėjo tokie laikai, kad kuo toliau, tuo viskas blogiau, bet jau reikia kažką daryti. Prieš pusę metų kalbėjau su vadovybe apie jų planus mažinti tokių kelininkų, kurie aptarnauja geležinkelį žiemą – valo sniegą, ledą ir taip toliau, skaičių. Vadovybės argumentai buvo, kad žiemos Lietuvoje beveik nebėra, o tie žmonės dieną ir naktį budi, tad jiems reikia mokėti atlyginimą. Pasakė, kad nori tokius specialius etatus panaikinti. O jeigu bus sniego – paprasti žmonės galės po darbo, per viršvalandžius, nuvalyti“, – 15min pasakojo S.Federavičius.

Jis pakartojo, kad toks beatodairiškas taupymas ir priveda prie nelaimių.

„Lietuvos geležinkelių“ (LG) Komunikacijos vadovas Mantas Dubauskas šį teiginį kategoriškai paneigė: „Darbuotojų, kurie atsakingi už sniego valymą, nebuvo atsisakyta – šias funkcijas atlieka tie patys darbuotojai, kaip ir anksčiau.“

Tuo metu „Solidarumo“ vadovas teigė nebegalintis tylėti ir apie kitus panašaus pobūdžio, bet visiškai kitokio masto pavojus, kurie kyla, kai pavojingą ir atsakingą darbą dirbantys geležinkelininkai neturi sąlygų laikytis poilsio režimo.

„Dar baisiau gali įvykti, ir mes apie tai jau kalbame pusę metų. Mašinistai per susirinkimus su vadovybe atsistoja ir sako: mes važiuojam, valdom traukinius ir mes užmiegam! Vairuodami tiesiog užmiegam. Čia yra vadovybės sugalvotas eksperimentas, kad mašinistai važiuos į kelionę su dvigubu poilsiu. Tai reiškia, kad jie važiuoja 12 valandų, po to miega ne mažiau kaip 6 valandas, po to važiuoja dar 12 valandų, o po to 12 valandų ilsisi. Bet po to reikia vėl 12 valandų važiuot! Ir taip išeina, kad viena kelionė užtrunka 50 ar net 52 valandas. O juk tai yra daugiau, nei savaitinė darbo valandų norma – 48“, – aiškino 15min pašnekovas.

S.Fedaravičius pasiūlė įsivaizduoti tokį baisiausią scenarijų: „Laukiam kokio nors įvykio. Du žmonės, darbuotojai, žuvo – tai jau baisu. Bet įsivaizduokite traukinį, kuris gabena 7 000 tonų cheminių medžiagų. Čia ne tik Lietuvą, čia pusę Europos Sąjungos reikėtų evakuoti, jei įvyktų tokio sąstato avarija!“

S.Fedaravičius pabrėžė, kad galimybė vienam mašinistui dirbti 50 valandų bendros trukmės kelionėje buvo pasiūlyta kaip eksperimentas, o dabar įmonėje tai laikoma normalia praktika.

Žmogus gali norėti ir visą mėnesį be normalaus poilsio darbuotis, bet čia yra strateginis objektas, ir turi būti riba.

„Radviliškyje, stotyje, darbuotojai parašė tokį tarnybinį raštą, kad jų net nebandytų priversti važiuoti į tokias keliones. Raštą pasirašė apie 80 žmonių. Yra sutarta, kad tų žmonių, kurie taip parašė ir pasirašė, niekas nevers. Tačiau yra apie 20 ar 30 žmonių, kurie važinėja. Ir vadovai mums sako: jūs nesikiškite, nes žmonės patys nori to, ir taip dirba. Bet aiškinu, kad turi būti riba. Žmogus gali norėti ir visą mėnesį be normalaus poilsio darbuotis, kad paskui tris mėnesius namuose sėdėtų. Ir išeina, kad geležinkelis jam sako – valio, žmogus nori, tai tegul dirba! Bet čia yra strateginis objektas, ir turi būti riba, kiek žmogus gali ilgiausiai dirbti, nepaisant jo paties pasiryžimo. Persidirbti turi būti aiškiai uždrausta, bet į šiuos dalykus kažkodėl niekas nežiūri“, – piktinosi profesinės sąjungos lyderis.

S.Fedaravičius pridūrė, kad tai yra ne vien jo žodžiai ar pamąstymai – esama ir daugybė objektyvios medžiagos apie geležinkelių eismo saugumą.

LG Komunikacijos vadovo teigimu, „Lietuvos geležinkeliuose“ eismo saugumas yra prioritetas nr. 1. Todėl siekdama dirbti efektyviau bendrovė nedaro jokių išlygų eismo saugumui. Mašinistų darbas yra griežtai reglamentuojamas Vyriausybės nutarimu, kuriuo nustatytas tiek darbo, tiek poilsio režimai. „Lietuvos geležinkeliai“ jų laikosi. Visais atvejais darbuotojams, valdantiems traukinius, poilsio tarp reisų trukmė negali būti trumpesnė kaip 12 valandų iš eilės.

„LG siekdami, kad darbuotojai būtų pailsėję, dabar taiko netgi 14 valandų poilsį“, – pabrėžė M.Dubauskas.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vaidotų geležinkelio stotis
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vaidotų geležinkelio stotis

15min pašnekovas priminė, kad mažiau nei prieš metus beveik tokiomis pačiomis aplinkybėmis „Lietuvos geležinkelių“ personalo narys žuvo sostinės Panerių stotyje: „Puikiai pamenu, kad tai įvyko 2017 m. kovo 9 d.“

Tąsyk, pirminiais duomenimis, viskas įvyko analogiškomis aplinkybėmis: ausines nuo garso užsidėjęs darbuotojas ėjo bėgiais ir galingu bei triukšmingu įrenginiu pūtė nuo jų sniegą, tačiau neišgirdo ir nepamatė traukinio.

S.Fedaravičius apgailestavo, kad nė nesulaukus kolegos žūties metinių, dar viena nelaimė pareikalavo iškart dviejų gyvybių. Apskritai, tiek geležinkeliuose, tiek bet kurioje kitoje įmonėje dviguba žūtis yra gana retas atvejis.

Pasak „Solidarumo“ vadovo, jis su kolegomis yra užsirašęs į priėmimą visais šiais aktualiais klausimais pas „Lietuvos geležinkelių“ vadovą Mantą Bartušką, pokalbis buvo numatytas kovo 12 dieną, tačiau šiuo metu jau yra perkeltas į kovo 15 dieną.

Pirmadienio popietę BNS salėje surengta speciali spaudos konferencija, kurioje dalyvavo ne tik „Lietuvos geležinkelių“ profesinės sąjungos pirmininkas S.Fedaravičius, bet ir tarybos narys Andrius Šlepikas, taip pat Lietuvos vežėjų profesinės sąjungos teisininkė Rita Kairienė.

„Nenoriu užbėgti įvykiams į priekį, bet manau, kad kaip visada bus apkaltinti darbuotojai, kad ko nors nepadarė, kad ką nors pažeidė. Tokia yra realybė, kad jei žmonės žūsta, visada galima visą kaltę suversti jiems“, – BNS po pirmadienį įvykusios spaudos konferencijos cituoja „Lietuvos geležinkelių“ profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininką S.Fedaravičių.

Tokia realybė, kad jei žmonės žūsta, visada galima visą kaltę suversti jiems.

15min apie „Solidarumo“ pirmininko bei jo kolegų įvardintas galimas grėsmes laukia komentaro ir iš bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ atstovų. Vežėjų įmonė pirmadienio pavakarę taip pat surengė trumpąją spaudos konferenciją, kurios metu žadėjo pateikti atsakymus į visuomenę dominančius klausimus.

M.Bartuška: nelaimingo įvykio aplinkybės keistos, bet jas ištirsime

Pirmadienį įvykusios nelaimės, kai valydami sniegą žuvo du „Lietuvos geležinkelių“ darbuotojai, aplinkybės bus ištirtos, tikina įmonės vadovas. Kaip skelbia BNS, Mantas Bartuška sako, kad šios aplinkybės jam atrodo keistai.

„Šiandien ryte du darbuotojai išėjo atlikti savo funkcijų, kaip ir kiekvieną dieną. Šiandien nebuvo išskirtinių oro sąlygų, buvo profilaktiškai valomas sniegas. Du darbuotojai turėjo didelį darbo stažą – vienas dirbo 19, kitas 25 metus. Šiuo metu aplinkybės tiriamos, sieksime, kad visos detalės būtų išanalizuotos, jei būtų rasti neatitikimai, sieksime atsakomybės“, – pirmadienį spaudos konferencijoje kalbėjo M.Bartuška.

„Šis incidentas įvyko pamainos pradžioje, žmonės buvo patyrę. Aplinkybės yra keistos ir mes jas išanalizuosime“, – pridūrė „Lietuvos geležinkelių“ vadovas.

Pasak jo, traukinį vairavęs mašinistas po nelaimės buvo išleistas namo, jam ir žuvusių darbuotojų šeimoms suteikta psichologinė pagalba.

„Eismas vyko nedideliu greičiu, iki 25 km/val., kai leistinas greitis stotyse yra iki 40 km/val. Net ir tokiu greičiu traukinio stabdymo greitis yra 200 metrų“, – įvykio aplinkybes komentavo M.Bartuška.

Pasak jo, dėl kompensacijos žuvusių 44-erių ir 57-erių metų vyrų šeimoms bus nuspręsta atlikus tyrimą, tačiau bus siekiama „maksimaliai pagelbėti šeimoms“.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Mantas Bartuška
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Mantas Bartuška

Tuo metu AB „Lietuvos geležinkeliai“ Komunikacijos departamento vadovo Tado Valančiaus vardu paviešintame pranešime taip pat pažymima, kad dėl „Lietuvos geležinkelius“ sukrėtusios tragedijos bus atliekamas nuodugnus tyrimas.

Eismo ir darbų sauga geležinkelyje – svarbiausias prioritetas visoje „Lietuvos geležinkelių“ grupėje, todėl dėl pirmadienio rytą įvykusios tragedijos bus atliekamas itin kruopštus tyrimas, išaiškintos visos aplinkybės ir nustatytos atsakomybės. Atsižvelgiant į tyrimo rezultatus – darbų saugos srityje jos gali būti dar labiau griežtinamos, teigiama pranešime.

Pačioje darbo dienos pradžioje rutininius sniego valymo darbus nuo geležinkelio iešmų atlikusių dviejų patyrusių kelio darbininkų žūtis Vaidotų geležinkelio stotyje – didžiausia pastarojo meto nelaimė geležinkelyje.

Esame itin sukrėsti šįryt ištikusios tragedijos. Reiškiame gilią užuojautą mūsų žuvusių kolegų artimiesiems. Suteiksime jiems pagalbą.

„Esame itin sukrėsti šįryt ištikusios tragedijos. Reiškiame gilią užuojautą mūsų žuvusių kolegų artimiesiems. Suteiksime jiems reikalingą moralinę ir finansinę pagalbą. Ši nelaimė mus šokiravo, nes eismo ir darbų saugą – mūsų darbuotojų ir keleivių saugumą – laikome svarbiausiu prioritetu. Nors nelaimės geležinkeliuose yra kur kas retesnės nei keliuose, visgi jos nutinka. Mūsų užduotis yra ne tik išsamiai ištirti tragedijos priežastis, bet ir nuolat gerinti kultūrą ir sąmoningumą tiek darbų saugos, tiek eismo saugos srityje“, – pranešime cituojamas „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius M.Bartuška.

Pirminiai duomenys rodo, kad nelaimės vietoje darbuotojų pamainos pradžioje buvo atliekami įprasti sniego valymo darbai nuo geležinkelio iešmų. Vienas darbuotojas, kaip ir numato instrukcijos, turėjo stebėti traukinių eismą, kol specialia mašina buvo valomas sniegas. Pavojaus atveju – jį įspėti dėl artėjančio traukinio.

Aplinkybės, kuriomis įvyko nelaimė, bus itin atidžiai ištirtos ir įvertinus tyrimo išvadas, šalinami bet kokie trūkumai, kad tokia nelaimė nepasikartotų ateityje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų