Kaip jau skelbė BNS, pirmadienį po konsultacijų su automobilių gamintojų atstovais VPT rekomenduoja policijai keisti konkurso sąlygas, pagal kurias šiuo metu mažiausiai 120 automobilių galėtų parduoti tik du gamintojai. Šie automobiliai – „Volkswagen Transporter“ ir „Mercedes-Benz Vito“.
Anot tarnybos, automobilių gamintojai kėlė klausimą, ar policija, siekdama įsigyti didesnio pravažumo mikroautobusus su automatinėmis pavaromis, neturi galimybės skaidyti pirkimo į dalis atsižvelgiant, ar jie bus naudojami kaimiškose, ar miesto vietovėse.
Policija nekeičia esminių reikalavimų – 4 varomi ratai ir automatinė greičio dėžė yra būtini poreikiai mūsų tiesioginėms funkcijos vykdyti. Šių automobilių reikia ne man, šių automobilių reikia Lietuvos žmonėms.
Vėliau Policijos departamentas išplatino pranešimą spaudai, kuriuo patvirtino savo ankstesnę poziciją, jog policijos vadovybė geriau žino, kokių automobilių jiems reikia.
„Policija nekeičia esminių reikalavimų – 4 varomi ratai ir automatinė greičio dėžė yra būtini poreikiai mūsų tiesioginėms funkcijos vykdyti. Šių automobilių reikia ne man, šių automobilių reikia Lietuvos žmonėms. Negalime teisintis, kad nespėjome atvykti, nes mūsų automobiliai tam nepritaikyti. Todėl ir toliau ginsiu policijos poziciją ir sieksiu, kad policininkai turėtų tokius automobilius, kuriais galėtumėme užtikrinti tinkamą reagavimą į žmonių pagalbos šauksmą“, – teigia policijos generalinis komisaras Linas Pernavas.
Antradienį ryte Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas Ramūnas Matonis teigė, kad policijos bendruomenė piktinasi VPT „sprendimais“, todėl R.Matonis paviešino jų nuomonių „Top 10“.
„Kai gaisrininko, kuris dvidešimt metų išdirbo operos ir baleto teatre, paklausė, kuo skiriasi smuikas nuo violončelės, jis atsakė, kad violončelė ilgiau dega. Bijau, kad paklausus Viešųjų pirkimų tarnybos viršininkės, kuo skiriasi policijos automobilis nuo ugniagesių automobilio, įtariu, išgirsčiau atsakymą, kad kaina. <...> Technika bus kaip sename rusų filme. Arkliukas, bačka ant ratų ir vienas ugniagesys. Nors ne, tai pertekliniai reikalavimai, turbūt VPT bus atmesti. Kam būtinai arkliukas, gal ožio pakaktų ar karvės<...> Jau tampa nebeaišku, čia VPT sau mašinas pagal savo reikalavimus perka, ar visgi policija?“, – įraše cituojami pareigūnai.
4x4 – saugumui, o ne pravažumui
Be VPT, policijos vadovybės, Vidaus reikalų ministerijos ir dešimties automobilių tiekėjų atstovų konsultacijose dalyvavo ir Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) generalinis direktorius Rokas Knyva. Jis buvo pakviestas dalyvauti konsultacijose kaip ekspertas, atstovavęs ne konkrečių tiekėjų, o verslo interesams.
R.Knyvos teigimu, skelbiant didelės apimties konkursus reikėtų pakankamai lanksčiai numatyti pirkimo sąlygas, kuriose būtų numatytos tik esminės savybės, o ne turint galvoje konkretų modelį, jį tiesiog techniškai aprašant.
„Na, tarkime, policija nusprendė, kad jai reikia autobusiuko, nes turi būti kilnojama mobili darbo vieta. Viskas tvarkoje – daug kas gamina autobusiukus ir daug kas gali šitą funkciją pasiūlyti. Policija nusprendė, kad autobusiuke turi būti dalis erdvės, kuri yra numatyta konvojavimui. Gerai – taip pat didelė dalis gamintojų gali tai pasiūlyti. Policija nusprendė, kad reikalinga automatinė pavarų dėžė, ir tai yra pakankamai suprantama funkcija, kadangi pareigūnų skaičius nėra begalinis, jie turi daug funkcijų ir kartais rankų išties pritrūksta, o automatinė pavarų dėžė čia yra didelis privalumas. Autobusiukus su automatinėm pavarų dėžėm turbūt irgi gali pasiūlyti ne vienas gamintojas“, – 15min sakė R.Knyva.
Anot jo, policija remiasi teisingomis prielaidomis, jog keturi varantieji ratai padidina saugumą. Bet daugiausiai abejonių gali kelti būtent šis reikalavimas, kadangi naujuosiuose automobiliuose įrengtos elektroninio saugumo sistemos ABD ir ESP leidžia pakankamai saugiai judėti ir sudėtingo pravažumo keliais.
„Policijos atstovai uždavė klausimą – o kaip ant šlapios žolės. Na, jeigu yra praslydimo sistema, kuri funkcionuoja normaliai ir kuri yra daugelyje šiuolaikinių automobilių, tai tas klausimas netampa ypatingai aktualus. Kita vertus, autobusiukai su keturiais varančiais ratais nebūtinai yra padidinto pravažumo automobiliai, skirti bekelės šturmavimui. Tai yra labiau funkcija padidinti saugumą judant“, – 15min sakė R.Knyva.
Konsultacijose dalyvavęs LAA generalinis direktorius toliau tęsė, kad važiavimo sąlygos ir pravažumas iš dalies priklauso ir nuo vairuotojo sprendimų bei įgūdžių.
„Visos važiavimo sąlygos ir su tuo susijusios sąlygos dažniausiai kyla vairuotojo galvoje. Būtent dėl tos priežasties aš nesu linkęs tikėti, kad tai yra tiek svarbi savybė, kuri galėtų lemti susiaurinimą iki dviejų tiekėjų, nors realiai kalbama apie vieną.<...>“, – 15min sakė R.Knyva.
Pasak R.Knyvos, Lietuvos kelių sąlygos ir policijos funkcijos nėra niekuo išskirtinės, o kitų šalių patirtis rodo, kad pareigūnai savo savo funkcijas gali vykdyti su įvairių gamintojų automobiliais.
LAA generalinis direktorius nesiryžo svarstyti, kiek tikėtina, kad verslas apskųstų tokias sąlygas, jeigu policija paskelbtų pirkimą jų nekoregavusi.
„Ar atskiras ūkio subjektas taip elgsis, ar ne – aš negaliu pasakyti, visko gali būti. Mes žinome, kad dažnai didelės apimties konkursai yra apskundžiami ir dėl gerokai paprastesnių neatitikimų ir mažesnių kliurkų. O ką perkančioji organizacija nusprendžia – jos teisė“, – sakė R.Knyva.
VPT siekia, kad nebūtų stabdomas pirkimas
Viešųjų pirkimų tarnybos vadovė Diana Vilytė 15min policijos pareigūnų išreikštos nuomonės nekomentavo, tačiau ji pabrėžė, kad rekomendacijos buvo suformuluotos po konsultacijų su rinka.
„Mes rekomenduojame policijai – jie yra perkančioji organizacija, jie žino, ko jiems reikia – dėl jų pačių įvaizdžio prieš verslą, prieš visuomenę. Tos sąlygos ženkliai išbrangino automobilius. Tokiais atvejais kai kurie kriterijai, kurie yra numatyti pirkimo sąlygose, jie yra spręstini ir juos galima spręsti kitais būdais. Mes perduodame rekomendacijas, kurias pateikė verslo atstovai – visi be išimties. Visi be išimties kalbėjo apie perteklinius reikalavimus ir tikrai sakė – persvarstykite poreikį. Mes parašėme jiems rekomendacijas, lauksim, ką jie pasakys“, – D.Vilytė.
Paklausus, kaip pareigūnai turėtų spręsti pravažumo klausimą bekele ar sunkiai pravažiuojamuose keliuose, D.Vilytė teigė sutinkanti, kad pareigūnams reikia dalies automobilių keturiais varomais ratais. Anot jos, vienintelis klausimas – ar visų 120-ies?
„Taip, kai kuriais atvejais tik tanketė ar tankas pravažiuos – kai kur yra tokia bekelė ar duobės, kad tikriausiai joks automobilis nepravažiuotų. Mes ir sakome, matyt, policijai tikrai reikia keturių varomų ratų. Tikrai Lietuvoje yra sunkiai pravažiuojamų kelių, tikrai yra blogų, bet, matyt, reikia ir kitokio tipo automobilių. Mes ir sakome – pasvarstykit. Verslo atstovai taip pat sako, ar jums tikrai tokių reikia – gal kažkiek tokių, kažkiek tokių – įsivertinkite situaciją“, – teigė D.Vilytė.
VPT vadovė pabrėžė, kad tiek policijos vadovybė, tiek VPT yra suinteresuoti, kad pirkimas vyktų greitai, todėl tarnyba ir verslas savo pastabas išsako, apsidraudžiant nuo teisminių ginčų ir kitų procesinių veiksmų.
„Jeigu mes sakome, kad pačioje pradžioje pasižiūrėkite sąlygas, jog verslo atstovai vėliau nerašytų pretenzijų, nestabdytų procesų ir neitų ginti savo interesų teisme. Kad viešųjų pirkimų tarnyba neimtų vertinti jau kai pirkimo procesas vyksta, nes kai kuriais atvejais yra stabdoma ir labai dažnai pirkimo procedūra yra nutraukiama. Šitoje vietoje konkursas yra nepaskelbtas ir mes rekomenduojame, kad nebūtų rinkos skundų, kad nebūtų stabdomi procesai, Policijos departamentui užtikrinti konkurenciją“, – 15min sakė D.Vilytė.
Anot jos, toks VPT reikalavimas yra susijęs su Europos Komisijos standartais, pagal kuriuos neužtikrinant konkurencijos Lietuva gali demotyvuoti verslą.
„Tiekėjai sako – mes neinam, čia ne mums, nes mes negalim dalyvauti, kadangi sąlygos parašytos kitiems gamintojams ar kitiems tiekėjams. <...>Tvarkomės, kad po to nebūtų keikiamas viešųjų pirkimų įstatymas. Jei manome, kad jo nereikia, tada, apskritai, reiktų išstoti iš ES – ir tada perkam ką norim, už kiek norim, bet viešųjų pirkimų principai galioja visoje Europoje ir pasaulyje, o, galiausiai, ir pats verslas tai sako. Čia baziniai dalykai, ką duoda konkurencija verslui“, – 15min sakė D.Vilytė.