Apie bandymą sukontroliuoti didėjančias politikų reklamos apimtis ne tradicinėje žiniasklaidoje prieš rinkimus kalbama ne pirmą kartą.
Lietuvos žiniasklaidos kanalai privalo komisijai nurodyti politinės reklamos įkainius, kurių negali keisti, tuo metu reklamai feisbuke ir „Google“ tai negalioja.
VRK pirmininkė Laura Matjošaitytė 15min sakė, kad komisija ne kartą kreipėsi dėl įkainių deklaravimo, tačiau į kreipimusis reaguota nebuvo.
„Kita vertus, jų veiklos specifika yra kiek kitokia ir jie nelabai ir galėtų deklaruoti politinės reklamos skleidimui taikytinų įkainių“, – svarstė ji.
Kadangi patikrinti, kiek iš tiesų politikai sumoka už reklamą feisbuke, nėra kaip, komisija šią sritį prižiūri taip, kaip išmano.
Pernai lapkritį su įmone TNS komisija sudarė politinės reklamos monitoringo sutartį. Į paslaugas įtrauktas ir politikų reklamos socialiniuose tinkluose stebėjimas.
„Patys pagal galimybes stebime politinę reklamą socialiniuose tinkluose, turime reklamos gaudyklę, kur rinkėjai gali pranešti mums apie pastebėtą politinę reklamą socialiniuose tinkluose, gauname daugybę rinkėjų pranešimų, skundų dėl politinės reklamos socialiniuose tinkluose“, – teigė ji.
Be to, pasak L.Matjošaitytės, patys politinės kampanijos dalyviai VRK deklaruoja, kiek ir kokios politinės reklamos buvo užsakę ir paskelbę socialiniuose tinkluose.
Komisijos pirmininkė pabrėžė, kad gavusi deklaracijas VRK tikrins jose nurodytą informaciją ir tai, kas buvo užfiksuota stebėsenos paslaugas teikiančios bendrovės, kituose VRK turimuose šaltiniuose.
Pasak komisijos vadovės, šiuo metu VRK nariai diskutuoja, kaip suvaldyti politinės reklamos socialiniuose tinkluose sklaidą.
L.Matjošaitytės teigimu, diskutuojama, ar nereikėtų numatyti, jog politinės kampanijos dalyviai už politinę reklamą socialiniuose tinkluose apmokėtų tik iš politinės kampanijos dalyvio banko sąskaitos arba kito asmens, su kuriuo toks asmuo yra sudaręs sutartį dėl reklamos socialiniuose tinkluose.
Tokiu būdu, anot jos, politinė reklama, apmokėta ne iš minėtos sąskaitos, būtų laikoma paskleista nesilaikant teisės aktų, tai yra, neteisėtai.
Tačiau pagal dabartinį reguliavimą numatyta, kad prasidėjus politinei kampanijai, visos politinės kampanijos išlaidos gali būti apmokamos tik iš politinės kampanijos sąskaitoje esančių lėšų. Pagal įstatymą, politinės kampanijos išlaidomis pripažįstamos išlaidos skirtos politinei reklamai ar kitai agitacinei medžiagai gaminti ar platinti bet kokiomis visuomenės informavimo priemonėmis ar bet kokiu kitu viešu būdu.
Kita vertus, reklama socialiniuose tinkluose ir „Google“ įstatyme nėra niekaip apibrėžta.
M.Pareščius: internete nėra fiksuotos kainos
„Nepavyks“, – išgirdęs, kad VRK planavo susisiekti su „Facebook“ ir „Google“ ir paprašyti jų deklaruoti reklamos kainas, 15min sakė IT specialistas M.Pareščius.
„VRK yra niekas Europoje ir pasaulyje. Tai yra grupelė žmonių, kurie nori savo šalyje padaryti tvarką, bet yra maži (...) Lietuvoje per „Google Ads“ ir per „Facebook“ reklamos kaina, manau, nesieks 0,5 mln. euro per visą rinkimų laikotarpį. Nesakau, kad tai yra tikra suma, aš tiesiog taip manau. Tai yra toks mizeris, kad jis nevertas net lietuviškos įmonės reklamos metinio biudžeto“, – kad mes gigantams esame tiesiog per smulkūs, kalbėjo jis.
M.Pareščiaus teigimu, rinkimų kampanijos reklamos kaip atskiros kategorijos neišskiria nei feisbukas, nei „Google“, tad įmonės net ir negalėtų pačios suskaičiuoti, kiek tokios reklamos paskleidė.
Jei nesekama, kokia reklama skleidžiama, gal jos įkainis vienodas, tad jį deklaruoti būtų lengva?
M.Pareščius sako, kad taip nėra: „Internete nėra fiksuotos kainos. Reklaminio banerio, video, teksto parodymas kainą turi šią sekundę, šį momentą. Bet įsivaizduok, jei reklamos kaina skiriasi valandos eigoje? Skiriasi kartais, o ne procentais, kokią kainą tau parodys?“
IT specialistas atkreipė dėmesį, kad niekaip nepavyks sukontroliuoti tokių atvejų, kai politikams simpatizuojantys socialinių tinklų vartotojai platina politikus palaikančias žinutes, už kurias mokama.
„Šitoje vietoje – užmirškime. Skaidrumo link eiti galime, bet tik deklaravimo iš partijų pusės prasme – tai ir dabar yra. Ar jie pigiau perka, ar brangiau perka pas „Google“ ir „Facebook“, mes to nesužinosime“, – teigė jis.
M.Pareščius sakė, kad pigiau internete reklamuotis naktį arba nepopuliariose grupėse.
„Dar vienas dalykas – geografinės vietovės, kuriose iki šiol nebuvo naudojama „Google“ ir feisbuko reklama, kur daugiau niekas nesireklamuoja“, – pasakojo specialistas.
Jis atkreipė dėmesį, kad įstatymuose tokia reklama iki šiol nėra aprašyta.
„Nėra net sąvokų – apie ką mes šnekame, ką jūs kontroliuosite? Orą, kuriuo kvėpuojame, ar vandenį upėje“, – ironizavo pašnekovas.
L.Jonauskas: per media planavimo agentūrą reklamuotis brangiau, bet patikimiau
Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) atsakingasis sekretorius Linas Jonauskas 15min pabrėžė, kad partijos, užsakinėdamos reklamą, atsižvelgia į tai, kokį rinkėją nori pasiekti – nuo to ir priklauso, kur reklamuojamasi.
Anot pašnekovo, politinės reklamos socialiniuose tinkluose apimtys nuolat auga.
L.Jonausko teigimu, savivaldos rinkimų kampanijos metu mažiau reklamuojamasi televizijose, tad daugiau reklamos yra socialiniuose tinkluose.
Bet čia yra didžiulės galimybės sukčiauti.
„Media planavimo agentūros deklaruoja reklamą socialiniuose tinkluose. Jei tai daroma sąžiningai, kaip darome mes, yra pasirašyta sutartis su agentūra, ji deklaravusi įkainius VRK, ir per tai reklama yra platinama. Tokiu būdu ji tampa šiek tiek brangesnė, bet mums nereikia išgyventi, kad kas nors ne taip išleis pinigus, nedeklaruos. Bet čia yra didžiulės galimybės sukčiauti“, – sakė jis.
LSDP atstovas apgailestavo, jog VRK iki šiol neturi instrumentų, kaip patikrinti visus politinės kampanijos dalyvius – ypač tai pasakytina apie pavienius kandidatus, kurių savivaldos rinkimuose dalyvauja daugybė.
„Jei nėra skundo ir VRK netiria kandidato, sužinoti, ar jis reklamavosi internete, matyt, nėra jokių galimybių“, – teigė jis.
L.Jonauskas pabrėžė, jog visos rinkimų išlaidos privalo būti apmokėtos iš specialios rinkimų sąskaitos, kurios negali turėti kreditinės linijos.
„Jei matote kažkokio politiko reklamą internete, ji apmokėta arba iš asmens kreditinės kortelės, arba per agentūrą. Jei mokama iš asmens individualios sąskaitos – tai jau yra pažeidimas, ir tokius asmenis nustatyti be konkretaus skundo yra neįmanoma“, – pabrėžė jis.
Pašnekovas spėjo, kad esant daugybei kandidatų, tokių pažeidimų turėtų būti ne vienetai.
Receptą, kaip viską suvaldyti, anot jo, privalo rasti VRK.
„Aš manau, kad VRK turėtų gerai pasukti galvas ir atsakyti į tuos klausimus (...) Aš nekalbu apie milijonines sumas, bet jeigu vienas ar kitas kandidatas pareklamuoja save už 50 eurų, aš abejoju, ar monitoringo sistema gali tokias sumas pamatyti. Nepaisant to, kad sumos menkos, mes kalbame apie sąžiningus rinkimus“, – pabrėžė socialdemokratas.
Jis spėjo, kad panašios problemos išliks ir kituose savivaldos rinkimuose.
„Nebent iki to laiko VRK ras atsakymus ir į tuos klausimus. Bet šiandien tikrai yra palikta didelių landų“, – teigė jis.