Europos Komisija rekomenduoja Europos Sąjungos (ES) valstybėms stiprinti darbo rinkoje paklausius, skaitmeninei ir žaliajai transformacijai reikalingus įgūdžius, glaudžiai bendradarbiauti su socialiniais partneriais, švietimo ir mokymo paslaugų teikėjais.
Europos įgūdžių metų nacionaline koordinatore Lietuvoje paskirta švietimo, mokslo ir sporto viceministrė Agnė Kudarauskienė sako, kad Lietuva šiose srityse yra jau nemažai nuveikusi ir įsipareigojusi reikšmingai skatinti suaugusiųjų mokymą, siekti aukštesnės profesinio mokymo kokybės.
„Įgūdžių stiprinimas yra svarbus nuo profesinio orientavimo, STEAM centrų iniciatyvos iki profesinio mokymo ir suaugusiųjų švietimo. Profesiniame mokyme būtina užtikrinti, kad jo turinys ir mokytojų kompetencijos atitiktų žaliųjų technologijų ir inovacijų plėtros poreikius visuose ekonomikos sektoriuose, tam valstybė skiria 5 mln. eurų.
Šiuo metu kuriamas ir vieno langelio principu veiksiantis suaugusiųjų švietimo įrankis – Individualių mokymosi paskyrų sistema. Ji suteiks galimybę gyventojams rinktis bet kurią platformoje siūlomą mokymosi programą ir tobulinti kompetencijas, kurių reikia efektyviau atlikti darbą arba prisitaikyti prie kintančių rinkos poreikių“, – pažymi A.Kudarauskienė.
Pasak viceministrės, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija taip pat jau subūrė ekspertų komandą – Nacionalinės profesinio mokymo pažangos platformos darbo grupę, – kuri teikia siūlymus dėl profesinio mokymo strateginių vystymo krypčių, valdymo efektyvumo, mokymo kokybės ir populiarinimo. Grupė sudaryta iš profesinio mokymo įstaigų, profesinių sąjungų, verslo asociacijų, darbdavių, ministerijų ir kitų profesinio mokymo politika suinteresuotų šalių.
Skatinti suaugusiuosius mokytis – iššūkis visai ES
Pasak Europos Komisijos, suaugusiųjų mokymosi lygis ES išlieka žemas – per metus tik apie 37 proc. suaugusiųjų mokosi. Nors daugiau nei 90 proc. darbo vietų reikalingi skaitmeniniai įgūdžiai, Europoje tik apie 54 proc. suaugusiųjų turi pagrindinius skaitmeninius įgūdžius.
2020 m. reikšmingai trūko net 28 profesijų, kuriose dirba 14 proc. ES darbo jėgos, darbuotojų, o 2019 m. 77 proc. ES įmonių buvo sunku rasti reikiamų įgūdžių specialistų.
Skatindamos mokymąsi visą gyvenimą, ES valstybės patvirtino ES 2030 m. tikslus, pagal kuriuos bent 60 proc. suaugusiųjų kasmet turėtų dalyvauti mokymuose.
Siekiant šio tikslo, Europos įgūdžių metais rekomenduojama daugiau investuoti į mokymą ir kvalifikacijos kėlimą, kad būtų išnaudotas visas Europos darbo jėgos potencialas ir padedama žmonėms pereiti iš vienos darbo vietos į kitą, užtikrinti, kad įgūdžiai atitiktų darbo rinkos poreikius.