Praėjusiųjų metų vasario pabaigoje atsiliepusi telefonu 15min skaitytoja Eglė išgirdo: „Laba diena, jums skambina premjeras Algirdas Butkevičius“.
Iš anksto įrašytame pranešime Vyriausybės galva agitavo už socialdemokratų kandidatą Vilniaus mieste.
Be asmens sutikimo tiesioginė rinkodara negalima, todėl po šio akibrokšto Eglė parašė skundą Valstybinei domenų apsaugos inspekcijai (VDAI).
Tyrimas užtruko daugiau kaip metus, tačiau ir po jo nelabai aišku, iš kur pas socialdemokratus atsirado nieko bendro su šia partija neturinčių žmonių telefonų numeriai, o visų šios istorijos dalyvių paaiškinimai – skirtingi.
Telefonų numerių skaičius paslaptingai išaugo
Iš inspekcijos atsakymo Eglei, kurį gavo 15min, matyti, kad socialdemokratų pasamdyta komunikacijos bendrovė „VIP Viešosios informacijos partneriai“ skambučių transliavimo paslaugą užsakė ne pati, o per tarpininką – Panevėžio įmonę „Artezija“.
„Artezija“ sudarė sutartį su telekomunikacijų operatoriumi „Mediafon“, kuris gavo premjero įrašytą pranešimą ir 102 711 telefonų numerių, kuriais reikėjo skambinti, o tuo pačiu prisiėmė atsakomybę už skambučių teisėtumą.
Įdomiausia yra tai, kad „Artezija“ iš „VIP Viešosios informacijos partneriai“ pagal sutartį gavo gerokai mažiau telefonų numerių – 51 788.
Socialdemokratų pasamdyta viešųjų ryšių bendrovė teigė esanti niekuo dėta – ji inspekcijai paaiškino numerius gavusi iš socialdemokratų, o jos vaidmuo tebuvo toks, kad ji numerius tik perdavė paslaugos vykdytojui.
Socialdemokratai nusiplovė rankas
Socialdemokratų partija savo ruožtu inspekcijai paaiškino prieš 2015 metų savivaldos rinkimus nusprendusi paraginti Vilniaus skyriaus narius dalyvauti balsavime ir partijos narių telefonų numeriais pagarsinti premjero raginimą.
Partija nusiplovė rankas – paaiškino tam samdžiusi „VIP Viešosios informacijos partnerius“ ir nežinojusi, kokią bendrovę ši samdė atlikti darbą.
Partijos atsakyme inspekcijai aiškinama, kad galėjo įvykti techninė klaida renkant mobiliojo telefono numerį ar kitoks nesusipratimas.
Partijos atsakyme inspekcijai aiškinama, kad galėjo įvykti techninė klaida renkant mobiliojo telefono numerį ar kitoks nesusipratimas.
Įdomu ir tai, kad susirašinėdama su inspekcija partija pareiškė, kad jos narių telefonų numerių, kuriais transliuotas premjero raginimas, sąrašas neišliko.
Socialdemokratų Vilniaus skyriuje yra tik apie 3 tūkst. narių, tuo metu skambinta gerokai daugiau žmonių.
Kilus nepasitenkinimui pernai vasarį A.Butkevičius atsiprašė už šiuos skambučius, o tuometis partijos atsakingasis sekretorius Gintautas Paluckas aiškino, kad visų partijos narių buvo paprašyta per rinkimų kampaniją surinkti po dešimt numerių savo giminių, artimųjų, kurie galėtų paremti socialdemokratų partiją per rinkimus. Taip esą simpatikų sąrašas ir buvo sukauptas.
Tačiau inspekcijai nepavyko aptikti, kad socialdemokratai „VIP Viešosios informacijos partneriams“ būtų pateikę kokį nors telefonų numerių sąrašą.
Viename iš raštų inspekcijai socialdemokratai buvo pateikę ir tokią versiją, kad Eglės numeris buvo sugeneruotas atsitiktine tvarka, nesiejant jo su jokiu konkrečiu asmeniu, o partija iš niekur nėra gavusi jos asmens duomenų.
Socialdemokratų niekuo nekaltina
Išnagrinėjusi Eglės skundą, VDAI nusprendė, kad žinant jos telefono numerį yra galimybė nustatyti jos tapatybę, todėl laikytina, kad skambinant Eglei buvo tvarkomi jos asmens duomenys.
Eglė inspekcijai pareiškė, kad sutikimo tam nebuvo davusi, todėl skundą inspekcija pripažino pagrįstu.
Tačiau kalčiausia šioje istorijoje tapo bendrovė „Artezija“.
Inspekcija įvertino tai, kad „Artezija“ iš viešųjų ryšių bendrovės gavo per 51 tūkst. numerių, o „Mediafon“ perdavė dvigubai daugiau.
„Artezijos“ komercijos direktorius Kęstutis Surdokas, 15min paklaustas, iš kur bendrovė gavo dar apie 50 tūkst. gyventojų telefonų numerius, aiškino, kad jam nėra žinoma, kad premjero žinutė buvo ištransliuota daugiau kaip 100 tūkst. žmonių.
Mes pagal sutartį viską įvykdėme: mums užsakovas pateikė kontaktus, mes tuos kontaktus pateikėme operatoriui.
Jis bandė aiškinti, kad galbūt neatitikimas išėjo dėl to, jog žmonėms, kurie neatsiliepė, buvo skambinama dar kartą. Tačiau akivaizdu, kad inspekcijos surinktoje medžiagoje kalbama ne apie skambučių, o telefonų numerių kiekį.
„Mes pagal sutartį viską įvykdėme: mums užsakovas pateikė kontaktus, mes tuos kontaktus pateikėme operatoriui“, – sakė jis.
VDAI išvadoje rašo, kad paslaugų teikimo sutartyje „VIP Viešosios informacijos partneriai“ nepatvirtino, kad turėjo respondentų sutikimus dėl jų numerių naudojimo, taip pat nebuvo nustatyta, kad socialdemokratai būtų perdavę minėtai bendrovei numerius.
Be to, inspekcija nenustatė, kad socialdemokratai būtų tvarkę ne šios partijos narių – taip pat ir skambučio sulaukusios Eglės, duomenis.
Taigi, socialdemokratų brukama simpatikų versija atkrito.
Savo kaltės nemato
Vadovaudamasi tokia logika inspekcija nusprendė, kad socialdemokratai ir jų viešaisiais ryšiais besirūpinusi bendrovė – nekalti, o už pažeidimą atsakinga „Artezija“, kuriai inspekcija išsiųs nurodymą, kad taip nebesielgtų.
K.Surdokas stebėjosi, kad bendrovė iš VDAI negavo jokios informacijos apie nustatytą pažeidimą. „Aš labai noriu gauti raštą ir aš atsakysiu į jį“, – piktinosi jis. Pašnekovas pabrėžė nematantis bendrovės kaltės – ji vykdo sutartis, nenaudoja tų asmens duomenų, kurių negauna.
„O jeigu užsakovas mums sumelavo, tai žinote... , – sakė jis. – Kontaktas, kurio turėtoja parašė pretenziją, buvo toje duomenų bazėje, kurią mes gavome iš mūsų užsakovo. Užsakovai irgi gavo iš kažkur. Kaip ir mano reikalas (iš kur jie gavo, – aut. past.), bet atsakomybę pagal sutartis permetu savo užsakovui. Jie man pateikė duomenų bazę, mes ją ir naudojome tame projekte.“
Prisiminti skambučių socialdemokratai nenori
Socialdemokratų partijos atstovai šios istorijos prisiminti nelabai norėjo. Gintautas Paluckas 15min sakė, kad jis – nebe partijos atsakingasis sekretorius ir nurodė kreiptis į partijos Vilniaus skyrių.
Vilniaus skyriaus atsakingoji sekretorė Lijana Kairienė 15min aiškino, kad skyrius šios paslaugos neužsakinėjo – viskas buvo tvarkoma per centrinę partijos būstinę.
L.Kairienė tikino, kad partijos simpatikų duomenų bazė buvo, o skambutis Eglei galėjo būti klaida.
Kaip tai atsitiko – nežinau, kartais būna, kad ne tas sujungimas būna.
„Mes simpatikams tik siuntėme šias žinutes. Patikrinome ir tokio numerio bazėje net nebuvo. Kaip tai atsitiko – nežinau, kartais būna, kad ne tas sujungimas būna“, – aiškino ji. 15min patikslinus, kad inspekcijos duomenimis, jokio simpatikų sąrašo nebuvo, atsakingoji sekretorė atsakė, kad ne skyrius užsakinėjo šią paslaugą.
„Negaliu komentuoti, kokios operatorius iniciatyvos ėmėsi“
15min partijos atsakingojo sekretoriaus Valdo Šereikos paklausė, ar socialdemokratai pateikė kokius nors telefonų numerius bendrovei.
„Aš manau, kad taip“, – atsakė jis, tačiau pabrėžė, kad visa tai – partijos Vilniaus skyriaus reikalai, bet kartu pripažino, kad visos sudaromos sutartys plaukia į centrine būstinę, pas partijos buhalterę.
Bet jis pabrėžė, kad, jo žiniomis, socialdemokratai bendrovei tikrai perdavė savo sukauptų telefonų numerių duomenų bazę.
Kaip iš „VIP viešosios informacijos partnerių“ beveik 52 tūkst. telefonų numerių duomenų bazės galiausiai susidarė 102 tūkst. telefonų numerių bazė, V.Šereikia sakė nežinantis.
„Negaliu komentuoti kokios operatorius iniciatyvos ėmėsi, tikrai manau, kad niekas jų neprašė“, – sakė jis.
Komentuodamas šią istoriją praėjusiųjų metų vasarį, likus kelioms dienoms iki rinkimų, tuometis atsakingasis partijos sekretorius G.Paluckas sakė, kad skambučių turėtų sulaukti apie 100 tūkst. rinkėjų.
Tai reiškia, kad socialdemokratai jau tada žinojo, kiek bus skambučių ir operatorius jokios iniciatyvos tikrai nesiėmė.
G.Paluckas tuomet kategoriškai neigė, kad socialdemokratai įsigijo ne tik skambučių paslaugą, bet ir duomenų bazę su rinkėjų telefonų numeriais.