Skraidė amerikiečiai iš Zoknių
Socialiniame tinkle „Facebook“ sukurtoje grupėje „Ką pamatyti Lietuvoje“ šeštadienį priešpiet pasirodė trys nuotraukos, kuriose matyti lėktuvų paliktos baltos juostos. Nors paprastai jos driekiasi iš vieno dangaus krašto į kitą (nes būna paliktos tam tikru maršrutu keliaujančių lėktuvų), šįkart buvo kilpų pavidalo.
Vienoje nuotraukoje matyti bent keturios tokios kilpos – kone toje pačioje vietoje lėktuvas ar lėktuvai apsisuko ir nuskrido atgal.
„Kaunas padavė vitaminų“, – lakoniškai pakomentavo nuotraukų autorius. Nors jis daugiau nieko neparašė, iš šio trumpo komentaro galima suprasti, kad tai buvo užuomina į populiarią sąmokslo teoriją, esą danguje purškiami chemikalai.
Šį įrašą su nuotraukomis jau pamatė maždaug 60 tūkst. „Facebook“ vartotojų. Nors nuotraukomis pasidalijo tik kelios dešimtys žmonių, jos sulaukė maždaug 200 komentarų.
Kai kurie ėmė piktintis, esą tęsiasi Antrasis pasaulinis karas arba įvyko cheminė ataka, kiti – kad tai gali būti trečios (pandemijos dėl COVID-19 – red. past.) bangos priežastis.
Ne vienas tvirtino, esą anksčiau tokių juostų danguje nebuvo matyti, keli aiškino, esą jų gyvenamose vietose nematyti ir dabar. Be to, dalijamasi nuoroda į straipsnį apie pilotus, pamačius neatpažintą skraidantį objektą.
Tačiau daugelis iškart siūlė prisiminti, kad šalia Kauno yra oro uostas, o prieš leisdamiesi lėtuvai kartais dėl tam tikrų priežasčių turi apsukti kelis ratus. Be to, vaizdas galėjo būti optinė apgaulė – lėktuvas galėjo skraidyti ne virš miesto, o gerokai toliau.
Keli iškart pasidalijo informacija iš skrydžių stebėjimo svetainės flightradar24.com. Ji skelbė, kad šeštadienį ryte virš Kauno, Marijampolės ir aplinkinių vietovių skraidė du JAV karinių oro pajėgų lėktuvai su registracijos numeriais YANK01 ir YANK02, pakilę iš Šiaulių oro uosto. Dar vieno – YANK03 – skrydį toje pačioje svetainėje buvo galima sekti šeštadienį popiet.
Be to, Karmėlavos oro uoste šeštadienį 11.21 val. nusileido kompanijos „WizzAir“ lėktuvas, atskridęs iš Stavangerio.
Mokslininkai paneigė „chemtreilų“ teoriją
Panašios diskusijos socialiniuose tinkluose įsiplieskia ne pirmą kartą. Prieš kelis mėnesius „Facebook“ pasirodė vaizdo įrašas, kuriame buvo matyti lėktuvų išraižytas dangus virš Vilniaus. Įrašo autoriai stebėjosi, kad tai vyksta, nors oro uostai uždaryti, ir spėjo, kad purškiami chemikalai.
Sąmokslo teorijai apie „chemtreilus“ – jau ketvirtis amžiaus. Jos ištakos siejamos su 1996 metais pasirodžiusia JAV oro pajėgų (USAF) ataskaita, kurioje buvo pasakojama apie bandymus daryti įtaką orams. Pavadinimas „chemtreilai“ atsirado pakeitus žodžio contrail – taip vadinamas lėktuvų paliekamas kondensacijos pėdsakas (angl. condensation + trail) – pradžią.
Teoriją apie sąmokslą, kad lėktuvai į orą leidžia chemikalus ar biologinius agentus (bakterijas, virusus, parazitus ir pan.), mokslas atmeta.
Stipriausio smūgio jos šalininkai sulaukė 2016-aisiais, kai į teorijos šalininkų turimus duomenis gilinosi 77 atmosferą studijuojantys mokslininkai. Kone visi pateikė išvadas, kad nėra jokių įrodymų, leidžiančių teigti, jog vykdoma slapta visuotinė atmosferos veiksnių valdymo programa. Tik vienas mokslininkas teigė nutolusio regiono dirvoje aptikęs daugiau bario, nei tikėtasi. Vis dėlto masinės kontrolės sąmokslo teorijos nepatvirtino nė vienas iš tyrėjų.
Pernai pavasarį buvo papasakota visa istorija apie lėktuvų esą purškiamus chemikalus. Tuomet „Facebook“ pasirodė nuotraukų, tariamai įrodančių, kad orlaiviais gabenami nuodai, o juos apžiūri Vokietijos kanclerė Angela Merkel, albumas. Tačiau tikroji šių objektų paskirtis – kita.
Fotografijose matomos laidais apraizgytos talpos naudojamos lėktuvų bandymų metu. Apie juos anksčiau rašė technologinių naujienų žurnalas „Wired“. Talpos – pripildytos vandens ir dažniausiai sujungtos tarpusavyje.
Bandomojo skrydžio metu inžinieriai gali kontroliuoti, kurioje lėktuvo dalyje bus susikaupę daugiau vandens, naudojamo kaip balastas. Taip siekiama patikrinti lėktuvo masės centrą, jo pokyčius kylant ir leidžiantis. Įraše pateikiamoje nuotraukoje matoma kompiuterine įranga naudojasi inžinieriai, stebintys į ekranus plaukiančius duomenis.
Publikuotose nuotraukose A.Merkel įamžinta vaikštanti viename tokių lėktuvų. 2014-aisiais vykusio orlaivių demonstravimo renginio „ILA Berlin Air Show“ kanclerė aplankė Kataro oro linijų „Qatar Airways“ lėktuvą „Airbus A350 XWB“, kaip tik tuomet ir buvo nufotografuota.
Kartu buvo pasidalinta nuotrauka, kurioje matyti išorinėje lėktuvo dalyje sumontuoti keistos formos metaliniai vamzdžiai. Jais nėra pumpuojami chemikalai. Ši įranga naudojama atmosferos sudėčiai matuoti. Matomi vamzdžiai sumontuoti ant tyrimų lėktuvo „Gulfstream G-1“, kuriuo naudojosi JAV Energetikos departamentas. Sumontuoti įrenginiai buvo skirti tirti anglies dvideginio kiekį atmosferoje.
Taip pat buvo pridėta tariamai purškiamų chemikalų nuotraukos. Iš tiesų pailgos cilindro formos debesų linijos yra Australijoje užfiksuoti „rytinės didybės debesys“ (ang. morning glory clouds), o tą nuotrauką 2009 metais padarė Mickas Petroffas.
Orus bandė keisti jau sovietai
Socialiniuose tinkluose sukurta ne viena dažnai uždara grupė, kurių nariai diskutuoja apie „chemtreilus“, dalijasi savo įžvalgomis ir teorijomis, informacija apie pastebėtus tariamus chemikalų purškimo atvejus. Jie tiki, jog vyriausybės įgyvendina slaptus projektus orams kontroliuoti ar užsiima geoinžinerija – ne tik kad sustotų klimato kaita, bet ir kad būtų lengviau kontroliuoti žmones.
Tikintieji „chemtrailų“ egzistavimu aiškina, kad prieš 20–30 metų tokių baltų juostų, kurias iš tiesų palieka iš variklių išsiveržęs karštas ir dideliame aukštyje į ledo kristalėlius sušalęs oras, danguje nematydavę. Jie neatsižvelgia į faktą, kad tuomet nebuvo nei fotografuojančių telefonų, kuriais padarytas nuotraukas iškart galima išplatinti tūkstančiams žmonių, nei socialinių tinklų, kur galima dalintis ne tik savo ar kitų įamžintais vaizdais, bet ir įvairiomis, net mažiausiai tikėtinomis teorijomis.
Netiesa, kad anksčiau lėktuvai tokių žymių nepalikdavo, – jos matyti net šiose Britanijos mūšio, vykusio per Antrąjį pasaulinį karą, nuotraukose.
Italijos oro pajėgos turi specialią lėktuvų grupę „Frecce Tricolori“, kuri per įvairius renginius rodo šou ir skraido, paskui save palikdama šios šalies vėliavos spalvų juostas. Šiuo reginiu besižavintys žiūrovai nesiskundžia, kad jiems ant galvų purškiami chemikalai.
Beje, orus keisti žmonės nuo seno ne tik moka, bet ir bando. Leningrado lietaus institutas Sovietų Sąjungoje buvo įkurtas dar 1932. Kinijos valdžia prieš 2008 metų olimpinių žaidybių atidarymą griebėsi debesų sėjos technologijos, kad lytų kur nors kitur, tik ne renginio vietoje.
Geoinžinerija – tikslingas kišimasis į Žemės natūralias sistemas, kad būtų pasipriešinta klimato kaitai, – yra nauja tyrimų sritis. Tiesa, nors apie tai daug kalbama, iki šiol ne taip daug padaryta. Vienas iš išbandytų projektų – purkšti į atmosferą mažas šviesą atspindinčias daleles, kad planetą pasiektų mažiau saulės spindulų ir ji šiek tiek atvėstų.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.