Vartotojų teisių gynėjai bei Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) vienu balsu tvirtina, kad reikalavimai mokėti tokius mokesčius yra neteisėti, ypač jeigu gyventojai nėra sudarę sutarčių dėl paslaugos tiekimo.
Yra ir kita priežastis, kodėl šių mokesčių neturėtų būti prašoma. LRTK teisininko teigimu, laidinio radijo paslaugas teikianti „Teleradijo kompanija Hansa“ neturi licencijos ir iš viso negali tokių paslaugų teikti. O reikalauti mokesčių – tuo labiau.
Paslaugos – neteisėtos
„Visos šiuo metu laidinio radijo tinklais teikiamos paslaugos yra neteisėtos. Todėl suprantama, kad už neteisėtai teikiamas paslaugas be atitinkamų licencijų žmonės tikrai neprivalo mokėti. Kitas dalykas yra bendrieji civilinės teisės dalykai – žmogus neprivalo mokėti už tas paslaugas, kurių neprašė, kurios teikiamos jam be jo sutikimo“, – tvirtino LRTK teisininkas Viktoras Popandopula.
Žmogus neprivalo mokėti už tas paslaugas, kurių neprašė, kurios teikiamos jam be jo sutikimo, – tvirtino V.Popandopula.
Teisininko teigimu, yra atvejų, kai žmonės net nežino, jog jiems yra teikiamos tos paslaugos. Taip pat neretai mokestis už laidinį radiją įskaičiuojamas į bendrą paslaugų sąskaitą ir nenorėdami ginčytis su daugiabutį administruojančia bendrove vilniečiai jį linkę sumokėti. Tačiau V.Popandopula tai pavadino žmonių prievartavimu, kurio neturėtų būti.
Licencija retransliuoti laidinio radijo tinklais programas VšĮ „Teleradijo kompanija Hansa“, V.Popandopulos teigimu, panaikinta nuo rugsėjo. „LRTK padarė viską, kad „Teleradijo kompanijos Hansa“ veikla būtų nutraukta, bet jeigu fiziškai tai nepadaryta, tam yra teisėsaugos institucijos, į kurias mes kreipėmės bent du kartus“, – sakė V.Popandopula.
Policija nesutramdė
LRTK teisininkas mano, kad policijos pareigūnai privalo ne tik surašyti protokolą ir jį perduoti teismui, bet ir pasirūpinti, kad įstaigos veikla būtų nutraukta. Jis pateikė pavyzdį, kaip elgiamasi aptikus nelegalios prekybos alkoholiu tašką. Tuomet policijos pareigūnai ne tik surašo protokolą ir liepia ateiti į teismą, bet ir sustabdo prekybą.
„O šiuo atveju dėl mums absoliučiai nesuprantamų priežasčių elgiamasi visiškai priešingai. Gal tai įstaigai net labiau apsimoka kas pusmetį sumokėti baudą ir toliau vykdyti veiklą, negu ją nutraukti. Jie turi keliasdešimt tūkstančių abonentų, iš kurių teisėtomis ar neteisėtomis priemonėmis išsireikalauja be kelių centų penkis litus kas mėnesį. Susidaro gana didelė pinigų suma“, – tvirtino V.Popandopula.
Nesulaukę tinkamos VPK Nusikaltimų tyrimo valdybos Ekonominių nusikaltimų tyrimo skyriaus pareigūnų reakcijos, LRTK atstovai antrą kartą kreipėsi tiesiai į patį generalinį policijos komisarą.
Prašo prokurorų pagalbos
Savais keliais teisybės bando ieškoti ir Seimo narys Edvardas Žakaris. Jis teigė sulaukęs skundų dėl „Teleradijo kompanijos Hansa“ veiklos tiek iš vilniečių, tiek iš šiauliečių, todėl bandė situaciją aiškintis su Ryšių reguliavimo tarnyba ir Susisiekimo ministerija.
Kadangi padėtis nepasikeitė, kiek daugiau nei prieš savaitę Seimo narys kreipėsi į generalinį prokurorą Darių Valį, kad jis rastų būdų išsiaiškinti, ar įstaigos vykdoma veikla yra legali.
„Nors yra fiksuojama, kad daromi pažeidimai, neteisėtai renkami mokesčiai, vagiama svetima produkcija, nebėra kur kreiptis. Generalinė prokuratūra turėtų apginti žmones, nes tai tęsiasi jau apie metus. Pasirodo, galima nepaisyti teisės aktų, neteisėtai rinkti mokesčius, visi tai fiksuoja, bet tuo ir pasibaigia“, – piktinosi Seimo narys.
Viską neigia
Tačiau pati įstaiga „Teleradijo kompanija Hansa“ bet kokius priekaištus dėl nelegaliai renkamų mokesčių ar neteisėtos veiklos griežtai atmeta.
Nors yra fiksuojama, kad daromi pažeidimai, neteisėtai renkami mokesčiai, vagiama svetima produkcija, nebėra kur kreiptis, – piktinosi E.Žakaris.
Anot šios įstaigos valdybos pirmininko Leopoldo Taralevičiaus, LRTK pati klaidina žmones, kadangi pagal dabar galiojantį Visuomenės informavimo įstatymą jokios licencijos jų veiklai nėra reikalingos, o niekas mokesčio nerenka, jeigu nėra sudaryta sutartis.
„Jeigu žmogus nesinaudoja paslaugomis – jo teisė atsijungti arba pranešti mums, kad jis tos paslaugos negauna. Galima prikalbėti bet ką, bet jeigu neturite sutarties, abonemento, tai negaunate jokios sąskaitos. O jeigu gaunate – vadinasi, paslauga buvo užsakyta“, – tvirtino L.Taralevičius.
Labiausiai L.Taralevičius piktinosi LRTK, kuri, jo teigimu, klaidina žmones, nes kaltindama „Teleradijo kompaniją Hansa“ ji vadovaujasi senuoju Visuomenės informavimo įstatymu. Naujojoje šio įstatymo redakcijoje esą parašyta, kad jokios licencijos tokiai veiklai, kokią vykdo įstaiga, nereikia.
„Tegu paskaito įstatymą, pagal kurį net privatus asmuo gali per mūsų laidinio radijo tinklus transliuoti savo programą. Tai galima daryti tik informavimo sumetimais, o ne komerciniais“, – teigė L.Taralevičius.
Daugybė skundų
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos duomenimis, nuo lapkričio ypač pagausėjo skundų dėl „Teleradijo kompanijos Hansa“ veiklos.
„Vartotojai skundžiasi nepagrįstomis sąskaitomis, kurias ši įmonė pateikia net už kelis mėnesius iš karto, nors anksčiau jokių sąskaitų negaudavo. Dažnai sąskaita pateikiama tiesiog nurodant adresą, tačiau neidentifikuojant konkretaus asmens, kuriam ji skirta. Be to, sąskaitose pateikiami įspėjamieji užrašai, jog nesumokėjus nurodytos sumos, skola bus perduota skolų išieškojimų įmonėms“, – sakė tarnybos vyriausiasis specialistas viešiesiems ryšiams Vitas Ūsas.
Vartotojų gynėjų teigimu, „Teleradijo kompanijos Hansa“ veikla yra neteisėta, todėl žmonės turėtų iš bendrovės pareikalauti pagrįsti, kodėl reikalaujama sumokėti „skolas“. Jeigu ginčo taikiai išspręsti nepavyksta, galima pateikti prašymą Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai dėl situacijos išnagrinėjimo ginčų sprendimo ne teisme tvarka.
Vitas Ūsas Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vyriausiasis specialistas viešiesiems ryšiams: Vartotojų teisių gynėjai laukia atsakymo
VšĮ „Teleradijo kompanija Hansa“ laidinio radijo paslauga (kaip ir visos atlygintinos paslaugos) turi būti teikiama sutarties pagrindu. Civilinio kodekso 6.719 straipsnyje imperatyvia norma nustatyta, kad prieš sudarant paslaugų sutartį, paslaugų teikėjas privalo suteikti klientui išsamią informaciją, susijusią su teikiamų paslaugų prigimtimi, jų teikimo sąlygomis, paslaugų kaina, paslaugų teikimo terminais, galimomis pasekmėmis, bei kitokią informaciją, turinčią įtakos kliento apsisprendimui sudaryti sutartį.
Todėl VšĮ „Teleradijo kompanija Hansa“ reikalavimas sumokėti sąskaitas, negalint pagrįsti jų atsiradimo, laikomas neteisėtu. Šiuo metu Valstybinėje vartotojų teisių apsaugos tarnyboje dėl minėtos įmonės veiklos yra pradėtas kelių vartotojų prašymų nagrinėjimas ginčų sprendimo ne teisme tvarka, tačiau atsakymų ir paaiškinimų iš VšĮ „Teleradijo kompanija Hansa“ Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba dar nėra gavusi.