Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2020 07 21 /16:52

Sutrikus e.sveikatai, vaistininkai prašo, jei įmanoma, vėliau nusipirkti receptinius vaistus

Antradienį sutrikus e.sveikatos sistemai, vaistininkai prašo, jeigu įmanoma, atidėti receptinių vaistų pirkimą. Sveikatos apsaugos viceministrė teigė, kad vaistų receptai bus išrašomi ranka. E.sveikatos trikdžiai kilo po pirmadienio liūties, kai buvo užpilta Registrų centro serverinė, o sistemos darbas turėtų būti atkurtas maždaug per parą. Taip pat Notarų rūmai pranešė, kad dėl šių gedimų negali aptarnauti klientų.
Receptas
Receptiniai vaistai / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

„Situacija yra labai sudėtinga dėl to, kad atėję žmonės į vaistinę dažniausiai tikisi gauti jiems reikalingų vaistų čia ir dabar. Vaistinės ir vaistininkai susiduria tikrai su dideliais iššūkiais“, – BNS sakė Lietuvos vaistinių asociacijos pirmininkė Kristina Nemaniūtė-Gagė.

„Didžiausias prašymas būtų žmonių palaukti, jeigu turi galimybę, jeigu turi dar namuose jiems reikalingų vaistų“, – sakė ji.

Pasak vaistinių asociacijos vadovės, nors Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) pateikė rekomendacijas, kaip aptarnauti pacientus, praktiškai jos neveikia.

„Siūloma grįžti pas gydytoją pacientui ir išsirašyti popierinį receptą. Šiuo metu greitai pas gydytoją patekti tiesiog yra neįmanoma. Kitas siūlymas yra, kad vaistininkas išduotų receptinį vaistą be recepto, bet vaistininkas privalo įsitikinti, kad atitinkamas žmogus tą vaistą vartoja. Vaistininkas įsitikinti, kad tą vaistą vartoja, tiesiog neturi galimybių, nes negali prisijungti prie e.sveikatos, nes pacientas neturi popierinio recepto“, – sakė vaistinių atstovė.

Trečias ministerijos siūlomas variantas, pasak jos – susisiekti su vaistą skyrusiu gydytoju, tačiau pacientai dažnai nežino savo gydytojo ir neturi jo telefono numerio, o jeigu ir turi, gydytojas, pacientui stovint eilėje vaistinėje, gali ir neatsiliepti.

Siūloma grįžti pas gydytoją pacientui ir išsirašyti popierinį receptą. Šiuo metu greitai pas gydytoją patekti tiesiog yra neįmanoma, – sakė vaistinių asociacijos pirmininkė.

„Jeigu atsilieps, tikėtina, kad taip pat neprisijungs prie e sistemos ir nematys savo paciento gydymo istorijos“, – sakė K.Nemaniūtė-Gagė.

Jos teigimu, net ir tuo atveju, jeigu žmogus gautų popierinį receptą vietoj elektroninio, elektroninis receptas nedings iš sistemos, todėl ateityje, atkūrus e.sveikatos veiklą, gali kilti nesusipratimų, kai žmogui bus du kartus išduotas tas pats vaistas.

„Jeigu žmogus serga lėtinėmis ligomis, vartoja daug vaistų, gali būti taip, kad neatsimins ir tiesiog tie vaistai susimaišys“, – perspėjo ji.

K.Nemaniūtės-Gagės teigimu, šis pavyzdys parodo, jog reikia numatyti ir kitus būdus receptams išrašyti, nes panašios krizės, kai skubiai vėl grįžtama prie popierinių receptų, kuria nepasitikėjimą sistema.

Jos duomenimis, per dieną vaistinėse vidutiniškai pateikiama apie 50 tūkst. elektroninių receptų iš jų 28 tūkst. yra kompensuojami. Jie sudaro absoliučią daugumą visų vaistinėse pateikiamų receptų.

TAIP PAT SKAITYKITE: Dėl e.sveikatos trikdžių žmonės antradienį neregistruojami į koronaviruso patikros punktus

Vaistai parduodami tiems, kas turi popierinį receptą

„Eurovaistinė“ antradienio rytą pranešė, kad vaistinėse vis dar nėra galimybės aptarnauti elektroninių receptų. Neaptarnaujami 99,7 proc. receptų, kol kas vaistai parduodami tik tiems, kas turi popierinę recepto versiją.

„Eurovaistinės“ vadovė Laura Gogienė pasakoja, kad sunkiausia yra vyresnio amžiaus asmenims paaiškinti, jog tai sisteminis gedimas.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./„Eurovaistinė“
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./„Eurovaistinė“

„Receptai dažniausiai išrašomi rimtoms lėtinėms ligoms gydyti, todėl vaistinėje negalime pateikti ir alternatyvos, tam tikrų vaistų be recepto. Pasitaiko atvejų, kai galime pasiūlyti vaistų nuo skausmo ar kitus negalavimo simptomus gydančius preparatus, tačiau elektroninių receptų aptarnauti neturime galimybės. Apmaudu, kad klientai negali gauti ir popierinio varianto, nes patekti į gydymo įstaigas vis dar sudėtinga, dažniausiai pacientai konsultuojami telefonu. Laukiame akimirkos, kai sistema vėl veiks, tuomet tiems, kurie paliko savo kontaktus, pranešime, kad galime juos aptarnauti“, – sako „Eurovaistinė“ atstovė.

Pasak vaistininkės, tai nėra pirmasis sistemos gedimas, tačiau toks ženklus pastebėtas jau seniai. „Eurovaistinė“ informuoja, kad vidutiniškai per dieną sulaukia 8000 klientų su elektroniniais receptais.

Kiti didieji vaistinių tinklai 15min sakė, kad, jei vaistas nėra skubiai reikalingas, raginama nusipirkti e.recepte išrašytus medikamentus kitą dieną, o esant būtinybei – rekomenduojama nuvykti pas gydytojus dėl popierinio recepto.

„Tais atvejais, kai vaistų prireikia skubiai, pacientai aptarnaujami, kiek tai yra įmanoma laikantis šiandien skubiai parengtų Sveikatos apsaugos ministerijos rekomendacijų“, – 15min sakė„Gintarinės vaistinės“ rinkodaros vadovė Irena Tėvelienė

Pasak jos, kiekvieną mėnesį „Gintarinės vaistinės“ pacientai įsigyja daugiau nei 350 tūkst. vnt. vaistų su e. receptais.

Gali šiek tiek vaisto parduoti be recepto

Mindaugas Urbas, BENU Vaistinės Lietuva rinkodaros ir komunikacijos vadovas, 15min atsiųstame komentare nurodė, kad BENU vaistinėse laikomasi ministerijos rekomendacijų, kuriose nurodoma neskubiais atvejais elektroninį receptą turinčių pacientų paprašyti vaistų atvykti vėliau, geriausia – kitą dieną.

„Tačiau jeigu atvejis skubus ir pacientas neturi galimybės laukti kitos dienos, be vaistų jis neliks. Galime pasiūlyti jam kreiptis į gydytoją dėl popierinio recepto, o jeigu nėra ir tokios galimybės, galime pasiūlyti įsigyti nedidelį kiekį paskirto receptinio vaisto be recepto. Apgailestaujame, kad klientai susiduria su nepatogumais“, – teigė M.Urbas.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Receptas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Receptas

Tą patį gali padaryti gali ir „Camelia“.

„Esant situacijai, kad pacientui skubiai reikia vaistų, o išrašyti popierinio recepto nėra galimybės, tam tikrais atvejais galime pasiūlyti nedidelį kiekį jam paskirto receptinio vaisto įsigyti be recepto (atvejui atitinkant Vaistinių preparatų išdavimo taisyklių reikalavimus)“, – 15min komentavo „Camelia“ generalinė direktorė Aušra Budrikienė.

Ji taip pat pridūrė, kad jei pacientas neturi kompensuojamųjų vaistų paso, kompensuojamasis vaistas gali būti išrašytas ant 3 formos (išimties atvejams) recepto blanko. Jei pacientui yra taikoma priemokos dengimo lengvata (75+ metų ar esant mažoms pajamoms), vaistininkai pacientą nuramina, kad priemoką sumokėjęs vaistinėje jis vėliau turės teisę kreiptis į teritorinę ligonių kasą dėl sumokėtos priemokos kompensacijos (jei priemokos kompensavimo lengvata pacientui išdavimo metu turėjo būti taikoma).

Liūtis užliejo Registrų centro patalpas

E.sveikatos darbas turėtų būti atkurtas maždaug per parą, antradienį spaudos konferencijoje sakė ekonomikos ir inovacijų ministras Rimantas Sinkevičius.

„Dėl trūkusio vamzdžio buvo užpilta Registrų centro serverinė. Duomenys yra išsaugoti, jie niekur nedingo. Visi ryšiai yra arba atstatyti, arba atstatinėjami. Blogiausia padėtis yra su e.sveikata. Matyt, per parą tie ryšiai bus atkurti“, – teigė R.Sinkevičius.

Dėl sistemos sutrikimų vaistų receptai laikinai bus išrašomi ranka.

Sveikatos apsaugos viceministrė Kristina Garuolienė sakė, kad šiuo metu yra parengtos rekomendacijos, kaip gydymo įstaigos turėtų organizuoti darbą.

„Jos bus platinamos Sveikatos apsaugos ministerijos svetainėje, tiek Valstybinės ligonių kasos svetainėje. (...) Visi suprantam, kad didžiausias sąmyšis kils įsigyjant vaistus, nes visi vaistai faktiškai yra išrašomi elektroniniu būdu“, – teigė viceministrė.

Anot jos, pagrindinis uždavinys šiuo metu – užtikrinti, kad vaistų galėtų įsigyti tie žmonės, kuriems jie yra būtini.

„Teisės aktuose yra numatyta galimybė išimties atvejais naudoti popierinius receptus (...) Tikimės, kad tai yra tik laikini sutrikimai, atsistačius sistemos veiklai, vėl bus tęsiamas sklandus vaistų išdavimo procesas“, – sakė ji.

Kaip teigė Registrų centro vadovas Saulius Urbanavičius, su e.sveikata kilo daugiausiai bėdų dėl jos „masto, apimties ir dydžio“.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Saulius Urbanavičius
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Saulius Urbanavičius

„Šiai minutei dedame visas pastangas – tiek savo jėgomis, tiek pasitelkę išorinę pagalbą – kad kaip įmanoma greičiau e.sveikata pradėtų vėl veikti“, – kalbėjo jis.

Pasak S.Urbanavičiaus, Registrų centre sukaupti duomenys yra „saugūs ir neprarasti“.

Apie tai, kad dėl liūties sutriko Registrų centro duomenų sistemos, nes įstaigos serverinė užpilta vandeniu, pranešta pirmadienio vakarą.

Kaip antradienį aiškino Registrų centro vadovas, dėl stiprios liūties trūko nuotekų vamzdis, o per pastate esančius plyšius vanduo pateko į serverinę.

„Tai atsitiko dėl esminių mūsų pastato konstrukcijos pažeidimų. (...) Dar naktį buvo likviduojami padariniai, taip pat užkirstas kelias vandeniui papulti. Jei toliau ir lyja, tai vanduo nebepatenka ir nebepateks“, – sakė jis.

„Kodėl tas atsitiko, mes dabar tiek su draudimu, tiek su ekspertais aiškinsimės“, – pridūrė Registrų centro vadovas.

Dėl stiprios liūties trūko nuotekų vamzdis, o per pastate esančius plyšius vanduo pateko į serverinę.

Jis taip pat pabrėžė, jog anksčiau pastato konstrukcijos pažeidimų nebuvo pastebėta.

„Patalpa yra pastato apačioje, žemesniuose aukštuose, įrengta daugiau negu prieš 10 metų, laikantis visų saugumo reikalavimų – tiek ir priešgaisrinių, tiek ir vandens patekimo – bet, supraskite, jei pažeistas pats betonas, konstrukcijos, tai kitos technologijos neapsaugo nuo (vandens – BNS) pateikimo“, – aiškino S.Urbanavičius

Paklaustas, ar svarstoma keisti Registrų centro patalpas, S.Urbanavičius teigė, kad sprendimai bus priimti tada, kai „ekspertai pateiks išvadas“.

Notarai negali aptarnauti klientų

Dėl liūties sutrikus Registrų centro informacinių sistemų veiklai, notarai negali aptarnauti klientų, antradienį pranešė Lietuvos notarų rūmai.

„Šiandien visiškai neveikia Gyventojų, Hipotekos ir Areštų registrai, smarkiai stringa Nekilnojamojo turto sandorių viešoji elektroninė paslauga. Notarų darbas visiškai paralyžiuotas, ir dėl to atsiprašome klientų“, – pranešime teigė Notarų rūmų prezidentas Marius Stračkaitis.

Jo teigimu, notarinių veiksmų atlikti nebus įmanoma, kol Registrų centras nepašalins sutrikimų.

Registrų centro atstovas spaudai Mindaugas Samkus antradienį informavo BNS, kad Gyventojų, Nekilnojamojo turto, Adresų registrai, informacinės sistemos veikia su tam tikrais sutrikimais.

Tarp neveikiančiųjų – Hipotekos, Turto arešto aktų registrai, taip pat neveikia Registrų centro savitarna.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais