„Matėme tą situaciją. (...) Galėjome turėti dar rimtesnių problemų. Sausį buvo pradėtos daryti kopijos į diskines laikenas, todėl per šį incidentą duomenys nebuvo prarasti. Kopijos buvo daromos ir iki tol, tačiau į tokius įrenginius, iš kurių duomenų atstatymas būtų užtrukęs dar ilgiau“, – Seimo konservatorių frakcijoje pirmadienį sakė S.Urbanavičius.
Registrų centro vadovo teigimu, kopijos daromos keliais būdais – ne tik į magnetines juosteles, kaip anksčiau, bet ir į diskus.
S.Urbanavičiaus teigimu, e.sveikatos sistemos dubliavimo technika jau yra nupirkta.
„Dabar esame technikos laukimo stadijoje. Ją planuota turėti šiemet. Jeigu taip ir būtų įvykę, e.sveikatos sutrikimai būtų buvę laikini“, – aiškino įmonės vadovas.
Registrų centro vadovas tikino, kad iki trečiadienio sistema bus sutvarkyta. Jeigu to padaryti nepavyks, anot jo, yra planai B ir C.
S.Urbanavičius be kita ko pabrėžė, kad vis daugiau abejonių kyla ir dėl e.sistemos funkcionalumo.
„Dėl sistemos funkcionalumo yra labai nemažai problemų, sistema neatlaikys naujų funkcionalumų, jau apie tai signalizavome ministerijai, ir ne kartą. Reikėtų, ko gero, kuriam laikui pristabdyti sistemą, sutvarkyti ir grįžti prie funkcionalumo praplėtimo“, – teigė jis.
Pasak jo, e.sveiktos sistemos anksčiau nespėta perkelti į rezervinę duomenų bazę, tačiau visiems darbams buvo suplanuoti pinigai.
„Reikia suprasti, kad šitie darbai nesidaro labai greitai“, – sakė Registrų centro vadovas.
Jis taip pat akcentavo didžiules sistemos duomenų apimtis: „Mes kalbame apie 90 terabaitų duomenis“. S.Urbanavičiaus klausė, kodėl 2014 metais, kai e.sveikatos sistema perduota Registrų centrui, nebuvo „kalbama apie kopijų darymą, rezervinių serverinių kūrimą“.
S.Urbanavičius be kita ko pastebėjo, kad e.sveikatos sistemos perkėlimui į atsarginius serverius trukdė ne tik lėšų, bet ir patalpų trūkumas.
S, Urbanavičiaus teigimu, e.sveikata buvo paralyžiuota, nes nebuvo rezervinės serverių ir duomenų bazių kopijos. Jis nekomentavo priežasčių, bet patikino, kad kitos sistemos tokias kopijas turėjo, todėl atsistatė greičiau.
RC vadovas pripažino, kad į e.sveikatos valdytoją Sveikatos apsaugos ministeriją dėl duomenų apsaugos problemos buvo kreiptasi ne kartą.
Konservatorių frakcijos seniūnas Gabrielius Landsbergis tikino, kad tokie kreipimaisi buvę bent aštuoni.
Registrų centro vadovas tikino, kad iki trečiadienio sistema bus sutvarkyta. Jeigu to padaryti nepavyks, anot jo, yra planai B ir C.
„Tai ne mėnesių ir ne savaičių klausimas, o tik dienų klausimas (kada pradės veikti e.sveikata – BNS)“, – teigė įmonės vadovas.
Po liūties prieš savaitę trūkus vamzdžiui užpilta Registrų centro serverinė, anot S.Urbanavičiaus, įrengta prieš 15 metų. Dėl to buvo sutrikusi daugelio įmonės valdomų sistemų veikla, e.sveikatos sistemos nepavyko atstatyti iki šiol.
S.Urbanavičius sako, kad jau aiškėja, kad vanduo apsėmė serverinę dėl šalia pastato vykstančių statybų.
„Įtakojo, ko gero, kaip dabar aiškėja (...) statybos, kurios buvo intensyvios – trūko perdanga ir vanduo pateko ne pro rozetes, pro plyšius po durimis, o būtent pro trūkusį plyšį, kuris iki šiol buvo vizualiai nepastebimas. Ir subėgo vanduo ant mūsų tų dviejų spintų. Visas pastatas iš esmės griūna“, – S.Urbanavičius.
E.sveikatos sistemos kūrimas iki 2015 metų kainavo daugiau nei 40 mln. eurų, o nuo 2015 metų, kai Registrų centras pradėjo kurti centralizuotą visos Lietuvos sistemą, į ją investuota dar beveik 6 mln. eurų. Be to, kasmet jos priežiūrai skiriama dar apie 2 mln. eurų.