„Labai gaila, kad net neturėsime šanso padaryti reklaminę COVID–19 skiepų kampaniją. Ką tik iš SAM gavome žinių, kad vakcinacijos reklamos konkursas nutraukiamas“, – penktadienį feisbuke pranešė „DDB VILNIUS“ kūrybos vadovas Arnas Aukštikalnis.
Jo įsitikinimu, konkursas apskritai vėlavo beveik metus.
„Konkursas buvo taip nekompetentingai paruoštas, kad jau jį darant mes ir mūsų partneriai vartė akis. Pasenusi statistika, pasenę tikslai, pasenusi informacija iš SAM. Viskas juk keičiasi greitai“, – rašė jis.
Anot A.Aukštikalnio, konkursas nutrauktas dėl to, kad kol SAM sugebėjo įvertinti pretendentus, jis jau turėjo būti įgyvendintas, tačiau ministerija nebuvo numačiusi galimybės nukelti termino. Blogai, anot jo, buvo suformuotos sąlygos, nes SAM negalėjo agentūroms skirti balų.
„Epidemiologinė situacija, kol visa tai tęsėsi, pasikeitė tiek, kad reklamos kampanijų pasiūlymai tiesiog tapo nebeaktualūs. Bet dabar kampanijos gal jau nebereikia? Atrodo, kad tikrai šaukštai po pietų. Neįsivaizduoju kaip DABAR reikėtų palenkti skiepytis į interneto grupes, maršus ir Telegram grupes įklimpusį antivakserį“, – rašo jis.
Anot A.Aukštikalnio, dabartinė valdžia peikė praėjusią dėl įvairiausių draudimų, tačiau pati nesugebėjo dėl akivaizdžios kompetencijos stokos per metus suorganizuoti kokybiškos didelės apimties kampanijos, kuri skatintų žmones skiepytis, arba bent sumažintų abejones.
„Todėl išties liko tik draudimai, pvz., GP pasas (nors aš jį ir visiškai palaikau). Apskritai visa mūsų pasiūlyta kampanija buvo nukreipta į dialogą su žmonėmis apie COVID vakcinas“, – teigia jis.
Konkursas sukėlė klausimų
Vienas iš konkurse dalyvavusių reklamos agentūrų specialistų nepanoro viešai atskleisti savo tapatybės, tačiau išdėstė priežastis, dėl ko, jo nuomone, ministerija vakcinacijai skatinti skirtą konkursą organizavo netinkamai.
„Buvo sustumti labai dideli pinigai į labai trumpą laiką. Beveik 800 tūkst. eurų vertės kampanija turėjo būti įgyvendinta per kiek daugiau nei mėnesį. Bet kuris reklamos profesionalas pasakytų, kad tai bloga praktika – efektyvi reklamos kampanija turi būti vykdoma etapais, o ne sukišant labai daug pinigų į labai trumpą laiko tarpą“, – 15min kalbėjo specialistas.
Pasak jo, konkurso sąlygos nustebino reklamos agentūras – vasaros viduryje paskelbtas komunikacijos kampanijai skirtas konkursas kėlė pasenusius tikslus, kurie buvo iškelti daugmaž šių metų kovą.
Specialisto nuomone, informacinė kampanija, skatinanti vakcinuotis, turėjo startuoti ne metų pabaigoje, o dar tuomet, kai Lietuvą pasiekė pirmosios vakcinos.
Tokiu atveju informacija būtų pagelbėjusi – dėl vakcinų šalutinio poveikio nuogąstaujantys gyventojai būtų laiku gavę žinias iš patikimų šaltinių, o ne iš socialiniuose tinkluose žaibiškai susikūrusių skiepų priešininkų grupių.
Pasak reklamos profesionalo, šiuo metu būtų itin sudėtinga rengti panašią kampaniją, nes dėl skiepų naudos abejoję gyventojai jau pasiskirstė į priešingas puses ir „antivakserių“ skleidžiamomis melagienomis įtikėjusius piliečius dabar būtų labai sunku įtikinti skiepytis.
„Ministerija suformulavo konkurso sąlygas taip, kad jie negalėjo nei jo pratęsti, nei keisti jo sąlygų. Jie patys save įvarė į kampą“, – komentavo specialistas.
Jis pabrėžė, kad jei būtų išlaikytos visos SAM iškeltos konkurso sąlygos, informacijos kampanija būtų neaktuali – ji būtų tiesiog pasenusi.
Patyrė nuostolių
Įprastai, kuomet skelbiamas konkursas reklamos kampanijai sukurti, pristatoma informacinė žinutė ir pagrindinė jos idėja, o jau laimėjus konkursą agentūra ima vystyti kampaniją. Tačiau šįkart taip nenutiko.
SAM pageidavimu, konkurso dalyviai turėjo parengti galutines kampanijas, kuriose būtų ir kūrybinė dalis, scenarijai, suplanuotos išlaidos kampanijai.
Dėl šios priežasties reklamos agentūros skyrė nemažai laiko dalyvavimui konkurse. Agentūrų skaičiavimu, vien dalyvavimas ir pasirengimas pristatymui atsiėjo apie 15 tūkst. eurų.
Ministerija pripažino klaidas
15min pavyko gauti ministerijos raštą, paaiškinantį, dėl ko buvo nutrauktas konkursas.
Jame aiškinama, kad „COVID-19 vakcinacijos reklamos kampanijos projekto konkurso vertinimo komisija, vertindama dalyvių pasiūlymus, nustatė, kad COVID-19 vakcinacijos reklamos kampanijos projekto konkurso sąlygose buvo neaiškiai ir netiksliai suformuluotas antrojo kokybės kriterijaus pirmojo parametro „Pasiektos auditorijos dydis" reikalavimas ir jį teikėjai suprato skirtingai, todėl pateikė tarpusavyje nepalyginamus pasiūlymus, kas nulėmė, jog perkančioji organizacija negali objektyviai įvertinti šio parametro ir apskaičiuoti konkurso dalyviams skiriamų balų.
Ten taip pat minimos ir kitos ministerijos padarytos klaidos.
„Perkančioji organizacija įvertino ir tai, kad viešinimo kampanija turi būti įgyvendinta iki 2021- 12-03, nenumatant galimybės pratęsti šio termino, todėl, įvertinusi galimos naudos ir kaštų santykį, perkančioji organizacija mano, kad šiam projektui skirti kaštai yra per dideli, ypač tokios ribotos trukmės komunikacinei kampanijai vykdyti, ir šiuo metu, atsižvelgiant į nuolat besikeičiančią epidemiologinę situaciją ir bendrąsias viešosios erdvės tendencijas, tikslingesnė būtų ilgesnės trukmės komunikacijos kampanija, su kita viešinimo kampanijos koncepcija bei keliamais uždaviniais, kurie skiriasi nuo pirkimo pradžioje suformuluotų“, – pažymima konkurso dalyviams atsiųstame SAM rašte.
Startą planavo rugsėjį
Apie planuojamą didelės apimties reklamos kampaniją, kuri skatintų skiepytis, SAM pranešė rugpjūčio pradžioje.
Jai įgyvendinti buvo planuojama skirti 1,2 mln. eurų. Tuometė sveiktos apsaugos ministro atstovė Aistė Šuksta aiškino ši kampanija turėtų startuoti rugsėjį.
BNS tuomet rašė, kad ministerijos pateiktuose dokumentuose buvo nurodoma, kad pagrindinė kampanijos auditorija – neapsisprendę gyventojai, kurie ministerijos užsakymu atliktoje apklausoje „apie ketinimus vakcinuotis pasisakė kaip neapsisprendę (…) arba nelinkę“ to daryti.
Komunikacinė kampanija turėjo skatinti Lietuvos gyventojus „vakcinuotis, revakcinuotis, taip pat keisti neigiamas bei neutralias gyventojų nuostatas apie vakcinavimą nuo COVID-19“.