2020 11 30

Satyra pavyko: išgalvota istorija apie COVID-19 dalinasi tūkstančiai

Koronavirusą neigiančių žmonių dėmesį patikimiems šaltiniams galima iliustruoti jų pačių skelbiamu turiniu. Pavyzdžiui, tūkstančių skelbiama „pamokančia“ istorija apie ligoninėje neva nuodytą žmogų, kurią sukūrė satyrai platinti skirta feisbuko paskyra.
Protestuotojas Slovakijoje laiko plakatą su užrašu „korona apgaulė“
Protestuotojas Slovakijoje laiko plakatą su užrašu „korona apgaulė“ / AFP/„Scanpix“ nuotr.

„Jei patenki i ligonine tai paskaitikit kas atsitinka tada su jumis“, – skelbiama socialiniame tinkle. Įrašas lydi kito feisbuko įrašo ekrano kopiją, kurioje neva istorija apie susidūrimą su COVID-19 ligoninėje.

15min nuotr./Klaidinantis įrašas socialiniame tinkle
15min nuotr./Klaidinantis įrašas socialiniame tinkle

Nuo įrašo paskelbimo šeštadienį socialiniuose tinkluose juo pasidalinta daugiau nei 5 tūkst. kartų, įrašas feisbuko naujienų sraute parodytas per 200 tūkst. kartų.

Įraše, kurio nuotrauka dalijamasi, skelbiama neva COVID-19 nėra, o ligą sukelia taikomos gydymo priemonės. Jokių detalių apie įvykį, pavyzdžiui kokioje ligoninėje ar kokiame mieste viskas įvyko nėra skelbiama.

Tačiau to ir nereikėtų tikėtis, nes anketa, kurioje pasirodė originalus tekstas – feisbuko trolis. Negalime to garantuoti 100 proc., tačiau anketoje pateikiami duomenys ir anketos pobūdis atitinka pagrindinius netikros anketos kriterijus.

Pateikiama profilio nuotrauka paimta iš 2014 m. Rusijos kultūros dienos minėjimo Vilniuje, ankstesnėje profilio nuotraukoje – visiškai kitas žmogus. Tarp pateikiamų gyvenimo įvykių – pareiškimas „nustojau mušti žmoną“, skelbiamos įvairios „profesijos“, pavyzdžiui, reketininkas.

Kaip būdinga satyroms, įrašuose pateikiama informacija yra hiperbolizuota kurios nors visuomenės grupės kartojamų tiesų imitacija. Taip siekiama sukelti feisbuko vartotojų reakciją. Įrašuose žymimos kiti išgalvoti personažai, pavyzdžiui, Donalda Vasiliauskaitė, su netikrais personažais bendraujama komentaruose.

Satyrą primena ir originaliame įraše pateikiamos istorijos logika. Karščiuojantis vyras, nustojęs jausti kvapą ir skonį, atsiduria ligoninėje. Pradedamas gydymas, o situacijai blogėjant „istorijos autorius“ perkeliamas į reanimaciją, kurioje būklė pagerėja ir personažas išleidžiamas namo. Išvada – nuodija lašinės.

15min susisiekė su paskyros valdytoju, kuris patvirtino, kad skelbiama informacija – satyra.

„Taip, čia satyra, kaip ir visi kiti postai tame accounte (liet. paskyroje -aut. past.)“, – teigė Timuro Grineviciaus vardu pavadintą socialinio tinklo paskyrą valdantis asmuo.

Patikimi šaltiniai

Dėmesio socialiniame tinkle ieškančių paskyrų savininkai moka išnaudoti žmonių emocijas, todėl informacinės erdvės stebėsenos ekspertai pataria vengti įrašų, kuriais bandoma išgauti stiprią skaitytojo emocinę reakciją.

Tokių įrašų autoriai puikiai suvokia, kad emocijomis grįstos žinutės plinta kur kas greičiau nei ramiu tonu pateikiami įrašai. Rekomenduojama nesivelti į diskusijas komentaruose.

Pastebima, kad nesutarimai kartais kurstomi tyčia, siekiant sukurti susipriešinusios visuomenės įvaizdį.

Lietuvos kariuomenės Strateginės komunikacijos departamento analitikai atkreipia dėmesį, jog šiuo metu ypač suaktyvėjo klaidinančią informaciją – konspiracijos teorijas, melagienas, dezinformaciją ir misinformaciją, skleidžiantys kanalai.

Informacinę erdvę stebinčių institucijų ir SAM atstovai pataria nenaudoti socialinių tinklų kaip vienintelio informacijos šaltinio ir ypač skeptiškai vertinti bet kokią informaciją, skelbiamą komentaruose.

Raginama rinktis oficialių institucijų, patikimų žiniasklaidos priemonių duomenis bei akylai stebėti, iš kur atkeliauja informacija.

Oficialią informaciją apie COVID-19 pateikia Sveikatos apsaugos ministerija (SAM), Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras (ULAC), Pasaulio sveikatos organizacija (PSO), Nacionalinis visuomenės sveikatos centras, Europos ligų prevencijos ir kontrolės centras (ECDC).

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“ programa, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis