2018 05 20

Seime – diskusijos dėl vaistų reklamos draudimo

Seimui svarstant dviejų „valstiečių“ siūlymą uždrausti reklamuotis vaistinėms, sveiką gyvenseną propaguojantis tos pačios frakcijos atstovas Dainius Kepenis sako, kad „auga ir bręsta mintis“ uždrausti ir vaistų reklamą.  
Vaistinėje
Vaistinėje / 123RF.com nuotr.

Sveikatos ministras Aurelijus Veryga mano, kad tokiam draudimui įteisinti Seime pritrūktų valios. Tačiau ministras, kaip ir kai kurie BNS kalbinti parlamentarai, sutinka, kad vaistų reklama nereikalinga.

Bet dalis Seimo narių sako kategorišką „ne“ vaistų reklamos draudimui, nes tada vaistai neatpigtų, o tik pailgėtų eilės vaistinėse ir prie medikų kabinetų. Vaistų reklamos draudimas prognozuojama suduotų finansinį smūgį žiniasklaidai ir reklamos gamintojams.

A.Veryga: reklamuoti vaistus nelogiška

A.Veryga įsitikinęs, kad vaistus žmogui turi paskirti tik gydytojas, o ne reklama. Jis mano, kad nėra logikos iš viso svarstyti vaistų reklamos draudimų, nes niekas tam nepritars.

„Jeigu klaustumėt, ar yra logika reklamuoti vaistus, sakyčiau, kad ne. Ar šiai dienai reikia drausti šitą reklamą? Nežinau. Ir nemanau, kad tam būtų ir kažkokia valia ir realu tokį sprendimą apskritai svarstyti“, – BNS pareiškė ministras.

„Tai ne pirmos būtinybės klausimas, kad čia mums dabar sugaišti labai daug laiko diskusijoms su labai abejotinu rezultatu ir labai abejotina pridėtine verte“, – pridūrė ministras.

Argumentai už draudimą

Pasak Sveikos gyvensenos komisijos pirmininko D.Kepenio, dalis komisijos narių norėtų, kad vaistų reklama būtų uždrausta

„Tokia mintis auga ir bręsta. Ateina metas peržiūrėti vaistų reklamą (...) Medikai tegu reklamuoja juos per (pacientų–BNS) priėmimus, o ne per televizorių“, – viename komisijos posėdžių teigė D.Kepenis.

Vaistų reklama lenda žmogui į smegenis. Tai žalinga ir pavojinga“, – įsitikinęs kitas komisijos narys „valstietis“ Algimantas Kirkutis.

Kitas „valstietis“ Darius Kaminskas taip pat sako, kad vaistų reklamuoti nereikėtų, nes jie – išskirtinė prekė.

„Vaistai yra išskirtinis produktas, kuriam reklamos kaip ir nereikėtų, turėtų būtu gydytojo ir farmacininko prerogatyva“, – BNS teigė parlamentaras.

Vis dėlto jis įsitikinęs, kad vaistų reklamos uždrausti neįmanoma – tokia idėja sulauks „per daug didelio pasipriešinimo“.

„Šiuo metu šis draudimas yra neįmanomas. Turi pati visuomenė, politikai subręsti iki to, kad visuomeninis interesas turėtų būti svarbiausias. Žmonės nėra aktyvūs, kad ir kai nusivilia (vaistų) reklama, jie nesiskundžia. Vienas kitam pasibėdavoja, o ne institucijoms, kurios turėtų paprašyti įrodymų, ar tai, kas reklamuojama, atitinka tikrovę. Žmonės kantrūs yra ir nusivylę. Kaip tą piliulę nuryja apgaulę“, – pareiškė Seimo narys.

„Tvarkietis“ Remigijus Žemaitaitis pabrėžia apgaulingos vaistų reklamos pažabojimo svarbą. Jis sako, kad reklamuojamų vaistų veiklioji medžiaga neveikia taip, kaip yra reklamuojama.

„Matau visame pasaulyje ir tame tarpe Lietuvoje problemą, kad reklamuojami vaistai, bet jų veikliosios medžiagos arba rezultatas neduoda tokio efekto, kaip pateikiama reklamoje“, – BNS pabrėžė R.Žemaitaitis.

Sveikos gyvensenos komisijos narys socialdemokratas darbietis Artūras Skardžius irgi pritaria vaistų reklamos draudimui. Jis mano, kad tai atpigintų vaistus, sumažėtų jų vartojimas.

A.Skardžius netiki, kad nebelikus vaistų reklamos, pailgėtų eilės vaistinėse ir pas šeimos gydytojus.

Eilės nesusidarys. Užuot investavus į reklamą, geriau investuoti tas milžiniškas lėšas į didesnių srautų aptarnavimą, – BNS sakė A.Skardžius.

„Eilės nesusidarys. Užuot investavus į reklamą, geriau investuoti tas milžiniškas lėšas į didesnių srautų aptarnavimą“, – BNS sakė A.Skardžius.

Jis tikisi, kad efektyviau veikiant e-sveikatos sistemai, šeimos gydytojai pacientus galės aptarnauti greičiau. A.Skardžius siūlo, kad informacija apie žmogaus sveikatos būklę būtų prieinama kiekvienam medikui.

„Šeimos daktarai neišvengiamai netrukus turės pradėti konsultacijas teikti informacinėmis technologijomis nuotoliniu būdu – elektroniniu paštu ar video. Jeigu nereikia pačiupinėti manęs, kraujo tyrimų ar kitų. Tai išspręstų daug problemų – pacientams nereikės registruotis, važiuoti po darbo į poliklinikas, su temperatūra. Juk ją galiu pats pasimatuoti, termometrą parodyti per skype“, – ateitį piešė parlamentaras.

Pasak parlamentaro, jeigu neįmanoma reklamos drausti, reikia ją riboti: „Uždrausti reklamą televizijoje, spaudoje, internete, palikti tik vaistinėse“.

Argumentai prieš

Tuo metu socialdemokratė Rasa Budbergytė sako, kad vaistų reklamos drausti nereikia, nes tai prekė, kurią žmogus perka iš savo kišenės.

„Tai yra nekompensuojami vaistai. Tai ne iš viešųjų finansų. Todėl kaip galima riboti pasirinkimo galimybę žmogui, kuris nori savo pinigais disponuoti taip, kaip supranta?“, – BNS sakė parlamentarė. Jos teigimu, reklama yra viena civilizuotų priemonių, padedanti pirkėjui teisingai nusipirkti, jį informuoja.

R.Budbergytė sutinka, kad reklama ir akcijos „gundo“, tačiau abejoja, ar daug žmonių, pamatę ekrane informaciją apie atpigintus vaistus, puola juos pirkti.

Ji taip pat skeptiškai žiūri į teiginius, kad uždraudus vaistų reklamą, jie atpigtų: „Neišleis reklamai, tada pasidės sau į kišenę“.

„Vaistai yra per brangūs. Žmonės ne tokie jau yra turintys tiek daug pinigų toje kišenėje, kad į bet kokią vaistų reklamą sureaguotų taip, kaip jautis į raudoną spalvą. Žmogus pakankamai pasveria“, – kalbėjo Seimo narė.

Sveikatos reikalų komitete dirbantis konservatorius Antanas Matulas atkreipė dėmesį į vaistų reklamos draudimo pasekmes verslui.

„Jeigu išimtume bet kokią vaistų reklamą, reikia pagalvoti, kaip išgyvens komercinė žiniasklaida, reklamos gamintojai. Vienas sektorius bus eliminuotas iš Lietuvos rinkos. Tie žmonės ieškos nišos, kur save realizuoti, ir gali būti, kad tai bus užsienis“, – BNS sakė A.Matulas.

Dabar Lietuvoje leidžiama tik maisto papildų ir nereceptinių vaistų reklama.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis