Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2017 02 11

Seime – noras stiprinti savivaldos Etikos ir Antikorupcijos komisijas

Savivaldybėse valdančiąją daugumą turinčių kontroliuoti Etikos ir Antikorupcijos komisijų bei Kontrolės komitetų veikla neretai būna paralyžiuota, todėl Seime ieškoma būdų, kaip stiprinti šias struktūras.
 Seimo rytinis posėdis
Seimo rytinis posėdis / Luko Balandžio / 15min nuotr.

Per bendrą Seimo Antikorupcijos komisijos bei Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto posėdį konstatuota, kad be įstatymų pataisų to pasiekti nebus įmanoma.

Seime iki kovo 10-osios laukiama idėjų dėl skaidresnio ir efektyvesnio savivaldos Etikos ir Antikorupcijos komisijų bei Kontrolės komitetų formavimo.

Opozicija nesutaria dėl kandidatų

Tam vieningai pritarė ir į posėdį pakviesti Vyriausybės atstovai įvairiuose šalies regionuose, o kai kurie parlamentarai, iki išrinkimo į Seimą buvę tarybos nariais, tikino, kad valdantieji šių komisijų ir komitetų veiklą blokuoja. Mat minėtoms struktūroms turi vadovauti opozicijos atstovai.

Vyriausybės atstovų apskrityse tvirtinimu, keblios situacijos dėl komisijų ir komitetų vadovybės atsiranda tose savivaldybėse, kur susiformuoja kelios opoziciją sudarančios frakcijos ir jos tarpusavyje nesusitaria dėl kandidatų į komisijų vadovus.

Vyriausybės atstovė Šiaulių apskrityje Asta Jasiūnienė siūlė įstatymu nustatyti, kas sudaro tarybos mažumą ar opoziciją.

„Skundų bus, kol nebus pataisytas įstatymas“, – sakė ji.

Pasak A.Jasiūnienės, Joniškyje susiformavusi viena opozicinė frakcija nenori pripažinti antros frakcijos, sako kad ji neteisėta.

Vyriausybės atstovė Kaune Inesa Klimaitė Mašalienė ragino įtvirtinti prievolę tarybos nariams privalomai balsuoti dėl pirmininkų, kuriuos teikia opozicija. Anot jos, Kauno mieste nepatvirtinta Antikorupcijos komisijos pirmininkė, o Jonavoje – Kontrolės komiteto pirmininkas.

„Besąlygiškai turėtų tvirtinti tarybos nariai tą žmogų, kuriais pasitiki opozicija. (...) Įstatyme turi būti aiškiai tai pasakyta, kad tai yra tarybos narių pareiga – jeigu opozicija pasiūlo konkretų kandidatą, jis privalo būti tvirtinamas“, – teigė ji.

I.Klimaitė Mašalienė sakė, kad dabar procedūros vyksta pagal tarybos patvirtintą reglamentą.

„O tarybos į reglamentą įsirašo nuostatų, kurios yra joms patogios, todėl laukiame Vyriausiojo administracinio teismo sprendimo dėl Druskininkų. Įdomu, kaip būtent teismas išaiškins šias nuostatas ir po teismo galėsime spręsti, ar reglamentų nuostatos atitinka teisės aktus“, – teigė ji.

Druskininkuose Antikorupcijos komisija sudaryta praėjus daugiau nei pusmečiui, kai pradėjo dirbti naujos kadencijos savivaldybės taryba.

Tuo metu Vietos savivaldos įstatyme sakoma, kad tarybos komitetai ir komisijos privalo būti sudaromi per du mėnesius nuo pirmojo išrinktos naujos savivaldybės tarybos posėdžio sušaukimo dienos.

Jame taip pat numatyta, kad jeigu yra paskelbta savivaldybės tarybos mažuma, meras į Etikos ir Antikorupcijos komisijų pirmininkus turi teikti jos siūlomus kandidatus. Jeigu opozicija nepasiūlo kandidatūrų, komisijų vadovai skiriami mero teikimu.

Tačiau neretai pasitaiko, kai savivaldybių tarybų dauguma tiesiog nebalsuoja už opozicijos kandidatus. Tokiu būdu pirmininkų paskyrimas įstringa, o pačios komisijos negali dirbti.

Vadovauti Antikorupcijos komisijai siūlomi ir teisti asmenys

Vyriausybės atstovė Vilniaus apskrityje Vilda Vaičiūnienė taip pat pripažino nematanti išeities, kaip būtų galima suvaldyti situaciją, kai opozicijos teikiamas kandidatas į postą netvirtinamas. Pasak jos, tokia situacija yra ne visose savivaldybėse, nes kai kurios yra nusistačiusios reikalavimą, kad du kartus nepatvirtinta kandidatūra nebegalėtų būti teikiama trečią kartą.

Seime iki kovo 10-osios laukiama idėjų dėl skaidresnio ir efektyvesnio savivaldos Etikos ir Antikorupcijos komisijų bei Kontrolės komitetų formavimo.

V.Vaičiūnienės teigimu, jeigu įstatymas numatytų, kad tarybos turi nusistatyti tvarkas dėl to paties kandidato kėlimo, ignoruojančios opoziciją tarybos „būtų suvaldytos“.

Ji taip pat iškėlė klausimą, kad įstatymai nenustato, kokie Etikos ar Antikorupcijos komisijų sprendimai turi būti viešinami.

„Tik Vilniaus Etikos komisijos darbotvarkės ir sprendimai viešinami. Širvintose Etikos komisija nė vienos sprendimo iki šiol nepaviešino, mes užklausėme, ar nebuvo nė vieno sprendimo“, – teigė ji ir siūlė Etikos bei Antikorupcijos komisijas pripažinti viešojo administravimo subjektais, nes esą teismai Etikos komisijų sprendimus prilygina „kaip ir teisės aktams“, kuriuos galima skųsti.

Vyriausybės atstovas Marijampolės regione Karolis Padolskis taip pat akcentavo, kad ilgai užtrunka Etikos ar Antikorupcijos komisijų pirmininkų, kurie siūlomi iš opozicijos, tvirtinimas: „Nenori atsižvelgti į opozicijos kandidatus – viena kandidatūra neįtinka, kita – vėl ne, paskui dėl trečio jau susitaria“.

Vyriausybės atstovė Klaipėdos apskrityje Daiva Kerekeš siūlė įstatyme aptarti atvejus, kaip elgtis, kai opozicijai nesutaria dėl kandidatų į Antikorupcijos ar Etikos komisijas skyrimo: „Jeigu kelios opozicinės frakcijos nesusitaria, jos abi tegu siūlo kandidatus, o taryba pasirenka“.

Ji taip pat norėtų, kad įstatymai nustatytų reikalavimus Antikorupcijos ar Etikos komisijas pirmininkams.

„Meras, kai gauna opozicijos pasiūlytą asmenį (į Antikorupcijos ar Etikos komisijų pirmininkus – BNS), kuris pats jau yra svarstytas Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos ar tų pačių savivaldybių Antikorupcijos ar Etikos komisijų ir pripažintas nusižengęs, logiška, kad toks asmuo ir nesiūlomas į pirmininkus. Ar neturėtų būti tam tikrų reikalavimų, susiaurėtų (kandidatų) ratas“, – svarstė D.Kerekeš.

Vyriausybės atstovė Telšių apskrityje Loreta Bagdonavičienė pateikė pavyzdį, kad Mažeikių rajone kelis kartus tas pats teistas asmuo siūlytas į Antikorupcijos komisijos vadovus. Kadangi jis nebuvo tvirtinamas, taryba nutarė, kad tas pats asmuo iš opozicijos į minėtas pareigas gali pretenduoti ne daugiau kaip du kartus.

Vyriausybės atstovė Panevėžio ir lakinai Utenos apskrityse Kristina Nakutytė pateikė sektiną Pasvalio rajono pavyzdį, kada prieš kiekvieną tarybos posėdį Etikos komisija informuoja, kuriems tarybos narimas reikėtų nusišalinti nuo tam tikrų klausimų svarstymo.

Nelanko posėdžių

Vyriausybės atstovė Tauragės apskrityje Vida Ričkuvienė atkreipė dėmesį, kad mažesnėse savivaldybėse Etikos ir Antikorupcijos komisijos yra mažai veiksmingos, nes jų nariai nemato prasmės eiti į posėdžius.

„Į mus kreipėsi vienos savivaldybės tarybos narys, prašydamas paaiškinti, kaip jam reikėtų apginti savo teises, nes jis, būdamas Etikos komisijos komisijos pirmininku, nemato jokios galimybės dirbti, kadangi dauguma komisijos narių nesirenka į posėdžius. Jis paprašė atstatydinimo iš pareigų, bet taryba nepritarė. Jis mūsų ir klausia, kaip jam ginti savo teises, mes rengiame atsakymą dabar“, – teigė Vyriausybės atstovė Tauragės apskrityje.

Savivaldybių asociacijos patarėjas teisės klausimais Aleksandras Tiaškevičius teigė pasigendąs aiškesnio reglamentavimo, kaip skatinti tarybos narius dalyvauti posėdžiuose. Jis stebėjosi, kad įstatymai dabar nurodo Etikos komisijoms į savo posėdžius rinkis kiekvieną mėnesį, tuo metu tarybos posėdžiai rengiami ne rečiau kartą per ketvirtį.

Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto vadovas Povilas Urbšys kaip įrankį savivaldybėse siūlė naudoti tiesioginį valdymą – jį įvesti tose savivaldybėse, kur per porą mėnesių, kaip reikalauja įstatymas, nesuformuojami minėti padaliniai.

„Kai kurie Vyriausybės atstovai konstatuoja, kad nėra suformuotos komisijos... tai jeigu praėjo du mėnesiai, tai, gerbiamieji Vyriausybės atstovai, jūs turite inicijuoti procedūras tiesioginio valdymo. Jeigu jūs to nedarome, neatliekate savo funkcijų“, – teigė jis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos