Siūloma amžių sumažinti priklausomai nuo svaigalų stiprumo, nuo 18 metų leidžiant vartoti iki 15 proc. stiprumo alkoholinius gėrimus, o stipresnius – nuo 20 metų, teigiama Liberalų sąjūdžio frakcijos pranešime.
Vienas projekto iniciatorių, Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Andrius Bagdonas sako, jog dalis šiuo metu galiojančių alkoholio draudimų yra pertekliniai ir nelogiški.
„Turime atšaukti nelogiškus draudimus, ribojančius mūsų piliečių ir verslų teises. Pertekliniai draudimai didina šešėlinę alkoholio prekybą ir neprisideda prie to, kad turintys priklausomybę gautų tinkamą pagalbą (....) Visi pilnamečiai piliečiai turi turėti tokias pačias teises – daugiau nei keista, jei asmuo gali dirbti, mokėti mokesčius, vairuoti automobilį, būti pašauktas į karinę tarnybą, susituokti, tačiau savo vestuvėse negali išgerti taurės šampano“, – pranešime sakė A.Bagdonas.
Liberalų pranešime teigiama, kad alkoholinių gėrimų pardavimo laiką siūloma suvienodinti visomis savaitės dienomis – nuo 10 iki 22 valandos, tačiau Seimo teisės aktų duomenų bazėje užregistruotame įstatymo pakeitimo projekte nurodoma, kad alkoholiu visomis savaitės dienomis būtų galima prekiauti nuo 10 iki 20 valandos.
Siūloma leisti mugėse ir parodose prekiauti natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 15 proc. (šiuo metu mugėse – 7,5 proc., parodose – 13 proc.).
Turint neterminuotą mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais licenciją, būtų leidžiama aptarnauti pirkėjus lauko sąlygomis ne didesniu kaip 80 metrų (šiuo metu – 40 metrų) atstumu nuo stacionariosios viešojo maitinimo vietos. Išskyrus tam tikras išimtis, susijusias su valstybės prižiūrimomis sritimis, vietas, kuriose leidžiamas alkoholio vartojimas, būtų leidžiama nustatyti savivaldybių taryboms.
Alkoholio reklama siūloma nelaikyti objektyvios pažintinės, mokslinės ir istorinės informacijos apie alkoholinių gėrimų vartojimo būdus, gamybą, tradicijas, pelnytus apdovanojimus. Reklama taip pat būtų nelaikoma informacija apie alkoholinius gėrimus socialinių tinklų paskyrose, tačiau jose leidžiama tik nemokama įrašų sklaida.
Taip pat siūloma leisti ant alkoholinių gėrimų prekių esančias nuorodas, kurios nukreipia į alkoholinių gėrimų gamintojų interneto svetaines ar socialinių tinklų paskyras, užsienio gamintojų alkoholinių gėrimų prekių ženklinimo tekstus.
Alkoholio kontrolės įstatymus prieš keletą metų smarkiai sugriežtino buvusi „valstiečių“ valdžia – amžiaus kartelė, nuo kada galima vartoti alkoholį, padidinta iki 20 metų, prekybos laikas sutrumpintas nuo 10 iki 20 valandos, sekmadieniais – nuo 10 iki 15 valandos, uždrausta bet kokia alkoholio reklama.
BNS užsakymu „Vilmorus“ gegužę atlikta apklausa rodo, kad 46,5 proc. apklaustųjų nepritaria ar greičiau nepritaria alkoholio prekybos ir reklamos ribojimų peržiūrai, tuo metu jai linkę pritarti 41,5 proc.
Net 74,6 proc. apklaustųjų nepritarė ar greičiau nepritarė alkoholio pirkėjų amžiaus ribos mažinimui, 59,3 proc. respondentų nepritarė ar greičiau nepritarė alkoholio pardavimo valandų ilginimui.
Pirkėjų amžiaus ribos mažinimą aktyviausiai palaiko žmonės iki 29 metų – 36,6 proc., tačiau ir šioje amžiaus grupėje 58,5 proc. apklaustųjų tam nepritaria. Pagal socialinę padėtį daugiausiai šio suvaržymo atlaisvinimo rėmėjų buvo tarp moksleivių ir studentų – 53,3 proc.
Ilgesnio pardavimo laiko rėmėjų daugiausiai buvo iki 29 metų (49,6 proc.) žmonės, labiausiai šią idėją rėmė moksleiviai, studentai (60 proc.) ir bedarbiai (51 proc.).