Grupė „Šiauliai – gyvenimas verda!“ socialiniame tinkle „Facebook“ buvo sukurta prieš savaitę – sausio 21 dieną.
Vos po pusvalandžio pasirodė administratoriaus Z.Medžidovo raginimas: „Pakvieskite draugus ir pažįstamus tapti šios grupės nariais, dalintis naujienomis apie mūsų miestą. Jauskitės laisvai! Tegul gyvenimas verda!“
Kad žmonės aktyviau reaguotų į kvietimą, pažadėjo: „Trys daugiausiai narių į šią grupę iki vasario 10 d. pakvietę žmonės bus apdovanoti 50, 35 ir 20 Eur!“
Kitos grupės nebepatiko
Įrašas sulaukė daugiau nei 300 reakcijų, bet vos keturių dešimčių komentarų ir keliolikos pasidalijimų.
Tačiau vilionė, panašu, žmones paveikė – mažiau nei po savaitės grupei jau priklauso 6 tūkst. narių.
Žmonės joje daugiausia dalijasi įvairiomis nuotraukomis (ne tik šių dienų, bet ir istorinėmis), vaizdo įrašais, taip pat diskutuoja miestui aktualiomis temomis, svarsto, kada laukti karantino pabaigos.
„Jums tikriausiai nebus naujiena, kad socialiniuose tinkluose yra daug grupių įvairiais pavadinimais ir tematika, vienijančiais automobilistus, meistrus, menininkus, mamas, tėvelius ir pan., – Z.Medžidovas aiškino, kodėl prireikė šios grupės. – Taip pat gausu grupių, kurių pagrindinė tema yra tam tikra gyvenama vietovė (kaimas, miestas ir pan.), kuriose tos gyvenamos vietovės gyventojai dalijasi savo problemomis, nuotraukose užfiksuotomis akimirkomis, miesto naujienomis. Pvz., kur vyksta kokia paroda, kur nenukastas sniegas, kur pjaunamas medis, kur paklotas naujas asfaltas, kam atsitiko nelaimė ir renkama parama ir pan.“
Tarybos narys sakė „Facebook“ suskaičiavęs 6–10 grupių, skirtų Šiauliams ir mieste vykstančiams procesams: „Šiauliai šiandien“, „Šiauliai online“, „Šiaulių m. gyvenimas“, „Šiauliai – saulės miestas“, „Kas vyksta Šiauliuose?“, „Pagalba vairuotojams Šiauliuose“.
„Anksčiau įvairia su miestu susijusia informacija, gražiomis nuotraukomis dalijausi kitose grupėse, bet kai kurios pavirto neadministruojamais šiukšlynais, kuriuose dažnai skelbiama nepatikrinta informacija iš nepatikimų arba antivalstybinių šaltinių, tuo sudarant prielaidas klaidinti žmones, skatinti neapykantą ir pan. Tuo pačiu svarbi informacija apie Šiaulių miestą paskęsta tame informacijos sraute ir nepasiekia tikslinės grupės.
Taigi grupės idėja – Šiaulių miestas, jame vykstantys procesai, gyventojų tarpusavio pagalba, naujienos, kurias skelbia žiniasklaida arba kurių žiniasklaida neskelbia. Gyventojai gali išsikalbėti, pasiekti didesnį ratą žmonių, nei skelbdami informaciją tik savo laiko juostoje (paskyroje).“
Z.Medžidovas nurodė jau pasidalinęs 15min tekstu apie Šiaulių miestą, virtualia paroda, kontaktais, kuriais galima pranešti apie nevalytas gatves, ežero ledo storį.
Jis taip pat pabrėžė, kad grupėje skelbiamas turinys bus stebimas ir administruojamas, įžeidžiantys komentarai ir informacija iš nepatikimų šaltinių šalinami.
„Grupė nėra orientuota į vieno ar grupės asmenų savireklamą. Grupę ir jos turinį kuria visi jos nariai“, – aiškino politikas.
Siūlo dėmesį „pirkti“ darbais, ne už pinigus
Tačiau grupė patiko ne visiems šiauliečiams. Portalas 15min sulaukė laiško su pasipiktinimu, kad „miesto Tarybos narys Z.Medžidovas užsimojo prisivilioti gyventojus ne savo politinėmis idėjomis, o pinigais“.
Jo autoriai, prisistatę kaip „aktyvūs šiauliečiai“, teigė esantys priblokšti, nes „kvietimais į grupę dėl to stebuklingo loterijos uždarbio dalinasi 13–14 metų ir jaunesni paaugliai, vaikai. Ar tikrai rinkėjų dėmesį galima nusipirkti už kelias dešimtis eurų, ar tai vis dėlto turėtų būti daroma nuveiktais darbais bei miesto gerovę kuriančiomis idėjomis? Esame nusivylę ir norime sugrąžinti padorumą į miesto politiką bei viešąjį gyvenimą“.
Šiauliečiai atkreipė dėmesį, kad, būdamas Tarybos nariu, Z.Medžidovas išleidžia beveik didžiausią sumą mokesčių mokėtojų pinigų vadinamajam „darbui su rinkėjais".
„Galbūt tai toks būdas sugrąžinti pinigus mokesčių mokėtojams“, – svarstė jie.
15min kalbintas vienas iš šių žmonių, prašęs neatskleisti jo pavardės, stebėjosi, kad politikai griebiasi scammer’iams (apgavikams) būdingų strategijų.
„Juk net neįmanoma nustatyti, kuris grupės narys pakvietė daugiausiai naujų narių, ir tai pripažįsta pats politikas, žadėdamas prizus visiems pasiteiravusiems“, – aiškino pašnekovas.
Vienos grupės narės, kuri patikino pakvietusi labai daug žmonių, paklaustas, kaip šie bus suskaičiuoti, Z.Medžidovas pusiau juokais atsakė: „Reiškia, jūs ir laimėsit.“
Portalui 15min jis nurodė, kad pakviestieji bus suskaičiuoti – grupės administratoriui matyti, kas narį pakvietė prisijungti prie grupės.
Prizus skirs iš savo kišenės
„Grupę kūriau ne kaip politikas, o kaip miestietis, nors vieno nuo kito visiškai atriboti šiuo metu neįmanoma“, – aiškino Z.Medžidovas.
Siūlymas pinigus-prizus už pakvietimą į grupę esanti „marketinginė priemonė, kuri prisideda prie spartesnio grupės augimo“. Jam teko matyti, kad kitose grupėse žmonės kviečiami dalintis įvairiu turiniu savo paskyrose, žymėti draugus, spausti „patinka“, už tai jiems siūlomi prizai.
Beje, tokie „dalinkis ir spausk patinka“ konkursai prieštarauja „Facebook“ taisyklėms.
Jose, be kita ko, nurodyta, kad puslapiuose (pavyzdžiui, kompanijų ar organizacijų, tinklaraščiuose), grupėse, renginiams skirtuose puslapiuose galima organizuoti įvairias akcijas. Bet tam yra papildomų sąlygų.
„Organizuojant loterijas, asmeninės paskyros (taisyklėse rašoma „laiko juostos“ – red. past.) ar draugystės negali būti naudojamos (pavyzdžiui, „norint dalyvauti, reikia pasidalinti savo paskyroje“, „pasidalinti draugo paskyroje, kad būtų daugiau dalyvių“ arba „pažymėkite savo draugus, jei norite dalyvauti“ neleidžiami)“, – rašoma taisyklėse.
Pažadėtus pinigus Z.Medžidovas žada sumokėti iš savo lėšų.
„Asmeninius pinigus skirti geriems tikslams man nėra gaila. Šį pavasarį Andriaus Tapino ir „Laisvės TV“ organizuotai akcijai „Laikykitės, medikai“ paaukojau 1000 eurų. Per metus skiriu (paaukoju) nuo 1000 iki 2000 eurų labdarai, paramai, įvairioms akcijoms, iniciatyvoms“, – pasakojo pašnekovas.
Frakcijos „Dirbame miestui“ atstovas išties patenka tarp Tarybos narių, kurie pernai išleido daugiausiai darbui su rinkėjais (kanceliarijos, pašto, telefono, interneto ryšio, transporto, biuro patalpų nuomos išlaidoms) skirtų pinigų.
Labiausiai politikas išlaidavo praėjusių metų trečią ketvirtį (nemažai kainavo automobilio techninė priežiūra ir remontas, bendros išlaidos viršijo 1 tūkst. eurų), o per visus 2020-uosius išleido bemaž 3 850 eurus.
Pavasarį ir vasaros pradžioje šiuo požiūriu Z.Medžidovą aplenkė vos vienas Tarybos narys, kitu metu išlaidesni buvo tik du-šeši.
Papirkimas sietinas su raginimu balsuoti
Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) narės Aistės Žilinskienės žodžiais, pažadas atsilyginti už pakvietimą į „Facebook“ nevertintinas kaip rinkėjų papirkimas.
„Nors politinių rinkimų agitacijos laikotarpis dar nesibaigęs, papirkimu laikomas atvejis, siejamas su raginimu balsuoti rinkimuose. Rinkimai šiuo metu vyksta tik į Radviliškio mero postą, jis nėra išsikėlęs kaip kandidatas arba iškeltas kurios nors partijos“, – 15min sakė ji.
Įspėja, kad grupė gali būti išnaudota per rinkimus
Bet teisininko, buvusio VRK nario Jonio Udrio manymu, tokioje grupėje politikui pinigus dalijant iš savo kišenės galima įžvelgti bandymą papirkti rinkėjus. Nereikia net akivaizdaus prašymo ar įsipareigojimo balsuoti už tam tikrą žmogų.
„Valstybės politikui užsiimti panašia veikla, burti bendruomenę, vertinant formaliai teisiškai, nėra kriminalas, – sakė pašnekovas. – Jei jis formuoja bendruomenę visiškai altruistiškai, labai gražu. Bet praktika rodo, kad politikai, pasitaikius patogiai progai, tokias socialines platformas linkę išnaudoti konkurenciniam pranašumui įgyti, pasiekiant tam tikrą auditoriją.“
Įstatymas draudžia tiesiogiai ar netiesiogiai pirkti rinkėjų balsus, žadėti atsilyginti po rinkimų.
„Seniai praėjo tie laikai, kai politikai tiesiai duoda pinigus už balsus, niekas taip bukai nebedaro, – portalui 15min sakė jis. – Dabar papirkinėjimas rafinuotas: serialai, renginiai, online bendruomenių kūrimas… Tokių pseudobendruomenių formavimas yra vienas iš būdų. Investuodamas pinigus į kokį nors kultūrinį renginį, formuoji jo gerbėjų ratą. Paskui tai tampa geru kanalu tikslinei informacijai transliuoti ir tampi politiniu influenceriu.“
Ukrainoje rodytas serialas „Valstybės tarnas“, kuriame pagrindinį vaidmenį atlikęs Volodymyras Zelenskis buvo išrinktas prezidentu, esąs puikus tokių technologijų pavyzdys.
J.Udris rinkimų pareigūno akimis jį peržiūrėjo nuo pirmos iki paskutinės serijos.
Pirmą sezoną tai esą buvo smagus ir geras nedidelio biudžeto serialas.
Antrą sezoną jau akivaizdžiai buvo rodoma, kaip atrodytų valstybės valdymas, jei prezidentu būtų konkretus asmuo.
Trečią sezoną, kai jau vyko rinkimų kampanija metu, buvo rodoma, kas nutiks, jei jis nelaimės rinkimų.
Šiauliečių grupės aprašymo „Facebook“ nėra, pateiktos tik kelios grotažymės (#Gyvenimasverda, #saulėsmiestas, #Šiauliaišviečia). Iš to neaišku, kas ir kaip moderuos veiklą grupėje, kokie komentarai bus leidžiami, kokie – trinami.
Anot J.Udrio, politikui nori burti miestiečius į panašią grupę, tai reikėtų daryti naudojant savivaldybės viešinimo biudžetą, aiškiai apibrėžti moderavimo politiką.
Jei politikas yra šiaip mėgstamas, sekėjų būrys susiformuoja natūraliai, tame nėra nieko blogo. Tačiau žmonių viliojimas už pinigus tolygus auditorijos pirkimui ir „turi nemažai balsų pirkimo požymių“.
Žmonių viliojimas už pinigus tolygus auditorijos pirkimui ir „turi nemažai balsų pirkimo požymių“.
Šiais laikais politikai rinkėjus į savo pusę palenkia nebe tiesiogiai juos papirkdami, o suburia auditoriją, kuriai paskui skleidžia politinę reklamą.
„Yra rizika, kad moderuodamas kanalą žmogus „gesins“ jam nepalankius komentarus, profiliuos informaciją sau palankiu būdu, – aiškino J.Udris. – Turint omeny, kad politinėje komunikacijoje socialinė medija dominuoja prieš klasikinę, tai gali turėti esminės įtakos rinkimų rezultatams.“
Jis atkreipė dėmesį, kad Lietuvos įstatymai kol kas nenumato reikiamos reakcijos į panašias rinkimų technologijas, todėl formaliai Šiaulių politiko elgesys šiandien nėra pažeidimas, bet „toks elgesys turėtų sulaukti politikų įvertinimo rengiant teisinę bazę artėjant savivaldos rinkimams“.