Šiaulių apskrities policijos atstovė spaudai Gailutė Smagriūnienė 15min patvirtino, kad buvo gautas R.Keliuočio prašymas išsiaiškinti situaciją, o pareigūnai nutarė apklausti mokyklos bendruomenę dėl patyčių.
„Labai sunku apsispręsti, kadangi situacija išeina dviprasmiška. Vaikai smurtu ir patyčiomis kaltina mokytoją, mokytoja kaltina vaikus, todėl reikia dar labai daug padirbėti – apklausti visus vaikus, vaikų tėvus ir mokytojus. Kai turėsime visą medžiagą, tuomet bus galima spręsti dėl procesinio sprendimo“, – sakė G.Smagriūnienė.
Moksleivė: „Mokytoja ir tyčiojosi, ir smurtavo“
Viešai prabilti penktadienį nutarusi Daugėlių pagrindinės mokyklos septintokė socialiniame tinkle „Facebook“ pasidalijo pasakojimu, kas vyksta šios mokyklos muzikos pamokose.
„Man pabodo matyti komentarus, kokie mes esame monstrai, gyvuliai ir kaip mūsų karta „tai jau išvis nudegradėjusi“. Jaučiu pareigą netylėti. Aš noriu pasakyti tiesą.
Ne vieną kartą buvo įspirta, siekiant pataisyti mokinių laikyseną, ne sykį mokiniai buvo jėga pasodinti į suolą. Ir dar daugiau incidentų įvykę, visų jau nebepamename, nes tokie įvykiai nutinka kiekvieną ketvirtadienį, kiekvieną muzikos pamoką, – rašo septintokė.
Muzikos pamokose niekuomet netrūkdavo problemų. Čia garsiai liedavosi įžeidinėjimai, o neretai pasitaikydavo net smurto. Teisybės dėlei reikėtų paminėti, jog ne tik iš mokinių pusės“, – pasakoja moksleivė.
Anot jos, mokytoja ne kartą šaipėsi iš moksleivių išvaizdos ir net smurtavo.
„Kai bendraklasė nusidažė plaukus, įėjusi į klasę pedagogė tarė: „Ko čia sėdi kaip durnė rožiniais plaukais?“. Vėliau pasiūlė ir striptizą, turint tokią išvaizdą, šokt. O apkūniam, tuo metu ant mokyklinės kėdės įsitaisiusiam klasės draugui atsigręžus į kitą vaikinuką, pasakė: „Storuli, ko čia nusisukęs, ar jau toks storas, kad nebetelpi suole?“. Ne vieną kartą buvo įspirta, siekiant pataisyti mokinių laikyseną, ne sykį mokiniai buvo jėga pasodinti į suolą. Ir dar daugiau incidentų įvykę, visų jau nebepamename, nes tokie įvykiai nutinka kiekvieną ketvirtadienį, kiekvieną muzikos pamoką“, – teigia ji.
Septintokė pripažįsta, kad apie netinkamą mokytojos elgesį moksleiviai prasitarė tik klasės auklėtojai, bet ne direktoriui.
„Tiesą sakant, buvome šiek tiek išsigandę. O trečiadienio klasės valandėlės metu (garsiosios pamokos išvakarėse) galutinai nusprendėme, jog, jei dar kartą kas nors nutiks, būtinai eisime pas direktorių. Tik kad tokios galimybės netekome, mat šiandien pats direktorius apsilankė pas mus“, – rašo moksleivė.
Pasak jos, pamokoje, kurios kelių minučių įrašas buvo paviešintas, ne tik moksleiviai elgėsi netinkamai. Anot jos, prieš sveikatos problemų turinčiai devintokei pastumiant mokytoją, pati mokytoja taip pat smurtavo prieš kitus du vaikus.
„Labai gaila, jog negalėjote būti toje sujungtoje pamokoje, mat nežinote, kad trys sekundės prieš sergančiai (ligos pavadinimas pašalintas – red. past.) devintokei nustumiant mokytoją, pati moteris lygiai taip pat pasielgė su mano bendraklasiu, kurį vaizdo įraše galime matyti judant kameros link. Be šio moksleivio, tų 45 min. metu pedagogė sudavė ir dar vienam bendraklasiui, kuris dėl patirto streso bei to, kokią nuomonę visuomenė susidarė apie mus („gyvulius“), patyrė sunkų astmos priepuolį“, – rašo septintokė.
Ji tikina pripažįstanti, kad ir vaikai šioje situacijoje nėra nekalti, tačiau tikina, kad negalima pateisinti ir nederamo mokytojos elgesio.
„Mes nenorime būti monstrais, gyvuliais ir degradais. Nenorime būti smurto ir patyčių aukomis. Tuo labiau, jei to kaltininkai yra žmonės, turintys mums būti pavyzdžiais“, – baigia įrašą septintokė.
Mokytoja: „Buvo visko, bet fizinis smurtas – pirmas“
27-erius metus mokytoja dirbanti Rasma Veličkienė 15min tikino, kad vaikų kaltinimai smurtu ar patyčiomis tėra gynybinė reakcija.
„Įvyko pamokoje incidentas. Mokinė elgėsi neadekvačiai. Tai buvo toks vienintelis incidentas. Aš reagavau taip, kad po pamokos nuėjau ir aprašiau situaciją direktoriui. Buvo dvi sujungtos klasės, buvo drausmės problemų, o mokinių skundai nėra kažkuo pagrįsti, nes nei iš tėvų nusiskundimų, nei kažkokių kontaktų su socialiniais pedagogais nesu turėjusi. Aišku, gal jie dabar užėmė tokią savigynišką poziciją. Problemų, kaip ir visur šiais laikais, mokykloje kyla, bet šiuo atveju tai buvo visiškai neadekvatus problemiškos mokinės elgesys“, – aiškino mokytoja.
Aš buvau šoke. Mokytojo apstumdymas tikrai nėra kasdienis reiškinys, – kalbėjo mokytoja.
R.Veličkienė sakė žinojusi, kad devintokė turi sveikatos problemų, tačiau anksčiau esą ji prieš mokytojus nesmurtavo ir elgėsi adekvačiai, su mergaite dėl ligos nebuvo elgiamasi kaip nors išskirtinai.
„Tai buvo jungtinė pamoka. Kabinete buvo labai karšta, gal nesudomino mano dėstoma tema, kaip kartais būna. Skirtingos klasės – septinta ir devinta. Na, ir nepavyko šiek tiek vesti pamoką planuotai. O paskui mokinė, gal norėdama dėmesio ar panašiai, pradėjo neadekvačiai elgtis – stumdė suolą. Buvo daug pastabų duota, kad šitaip negalima, o jai, matyt, mano korektiškos pastabos atsibodo, tai ji sumanė paaštrinti situaciją“, – pasakojo apie ketvirtadienio pamoką mokytoja.
R.Veličkienė sako, kad tai buvo pirmas kartas per 27-erius metus mokytojavimo, kai paauglys griebėsi fizinio smurto. Todėl mokytoja sako patyrusi šoką.
„Aš buvau šoke. Mokytojo apstumdymas tikrai nėra kasdienis reiškinys. Dabar aiškinamasi, kodėl taip atsitiko. Drausmės problemų mokykloje tikrai buvo ir iki šiol, bet šis incidentas peržengia mokyklos ribas, peržengia normalaus bendravimo ribas, reikia ir policijos įsikišimo, ir panašių dalykų“, – kalbėjo mokytoja.
R.Veličkienė sako, kad įraše skambantys necenzūriniai žodžiai, kuriuos skanduoja kone visa klasė, taip pat skirti jai, o ne mokinei. Mokytoja pripažįsta tokiais žodžiais buvusi išvadinta ne vieną kartą.
Tiesa, anksčiau, pasak mokytojos, replikos buvo pavienės ir buvo reaguojama kalbantis su pavienių moksleivių tėvais, rašomi tarnybiniai pranešimai.
„Šiuo atveju vaikai buvo, deja, tų patyčių epicentre. Ir aš prisiimu galbūt atsakomybę, kad laiku nesikreipiau pagalbos, o jos nuėjau tik pasibaigus pamokai. Kadangi tai įvyko jau baigiantis pamokai. Apgailestauju, kad vaikams teko dalyvauti tokiame incidente“, – kalbėjo R.Veličkienė.
R.Veličkienė sako, kad įraše skambantys necenzūriniai žodžiai, kuriuos skanduoja kone visa klasė, taip pat skirti jai, o ne mokinei.
Pasak jos, psichologų pagalbos šiandienos mokykloje reikia ne tik moksleiviams, bet ir mokytojams. Lygiai taip pat, anot mokytojos, reikėtų kalbėti ne tik apie moksleivių teises, bet ir apie mokytojų.
„Jei būčiau tyčiojusis iš vaikų, tai esant tokioms vaikų teisėms, nebūtų tai nutylėta, jei faktai būtų tikri. Taip tikrai nebūtų. O mokytojams po tokių dalykų belieka rašyti policijai, kreiptis į tėvus, į mokyklos administraciją, į visokias gerovės komisijas, kreiptis, kreiptis, kreiptis, o dirbti pasidarė sunkoka, bet dirbame, stengiamės, o kaip bus toliau – nežinia. Šiandien ir vakar aš tikrai šoko būsenos“, – kalbėjo R.Veličkienė.
Direktorius dar nežino, kas teisus
Mokyklos direktorius R.Keliuotis 15min penktadienio popietę sakė, kad tyrimą dėl ketvirtadienio įvykio atliks ir policija, ir savivaldybės suburta komisija.
„Plačiau komentuoti negalėčiau. Konstatuoju, kad faktas nemalonus, negražus ir įvykęs, bet visos aplinkybės, kaip įvyko, kodėl įvyko, mes atsakysime vėliau“, – sakė direktorius.
Jis pripažino, kad jau skaitė ir girdėjo, kad moksleiviai taip pat turi priekaištų mokytojai, tačiau stebisi, kodėl apie galimas abipuses patyčias prabilta tik dabar.
„Man abipusiai nebuvo žinoma. Iš moksleivių pusės aš jų šiandien paklausiau, kodėl nebuvo kreiptasi bet kokia forma į mane, kaip direktorių, į administraciją. Jie sako žadėję tai padaryti vėliau, bet, matyt, laikas buvo greitesnis už mus“, – apgailestavo R.Keliuotis.
Skundų apie patiriamas patyčias direktorius nebuvo sulaukęs ir iš mokytojos.
„Man toks įspūdis susidaro, kad to iš dalies buvo stengiamasi neviešinti. Švelniai tariant. Mokytoja turėjo pranešti. Tuo labiau kad pas mus yra visos galimybės ir priemonės šitokiems dalykams užkirsti kelią. Mokykla dalyvauja patyčių prevencijos programoje, veikia vaiko konsultacinė laikinoji grupė, kur aktyviai dalyvauja socialinė pedagogė. Yra visos priemonės užkirsti tokiems dalykams kelią“, – įsitikinęs mokyklos vadovas.
Todėl R.Keliuotis neskuba spręsti, kas šioje situacijoje kaltininkas, o kas auka.
„Buvo galima šitai anksčiau išspręsti, jei ta problema būtų išaiškėjusi. Atsitiko, kaip atsitiko. Svarstysime ir spręsime dabar. Kol vyksta tyrimas aš tikrai nė vienos pusės nesiimu nei kaltinti, nei ginti“, – 15min sakė vasarį Daugėlių pagrindinei mokyklai pradėjęs vadovauti direktorius.