SAM siūlo nuo 2016 metų gegužės pradžios iš gatvių šalinti išorinę alaus, natūralios fermentacijos vyno ir sidro reklamą. Ministerijos teigimu, Alkoholio kontrolės įstatymo pakeitimai yra būtini, nes dabar galiojanti išimtis leidžia kelių alkoholio rūšių reklamą viešose vietose matyti visą parą. Pažymima, kad šie gėrimai yra dažniausiai vartojami nepilnamečių.
Uždraudus reklamą – mažėtų savikaina
Lietuvos aludarių gildijos prezidentas Saulius Galadauskas dėstė, jog vartojimą galėtų mažinti draudimas reklamuoti nuolaidas ar loterijas.
„Mano nuomone, tai nėra teisingas kelias, nes reklama yra konkurencija tarp prekinių ženklų. Ir nesant reklamos, jeigu ją visą uždraustų, natūralu, kad visų gamintojų – alaus ar kitų – mažėtų kaštai, akivaizdu – ir savikaina. Tada kaina produktų galėtų irgi mažėti, jeigu nebūtų nieko reklamuojama. Ir iš esmės kaina yra turbūt didžiausias barjeras jaunimui vartojimo alkoholinių gėrimų. Tai aš manau, šitas dalykas nėra teisingas“, – spaudos konferencijoje ketvirtadienį sakė bendrovės „Švyturys – Utenos alus“ generalinis direktorius Rolandas Viršilas.
„Manau, kad nėra teisinga drausti, draudimai šitoje vietoje, ko gero, turi ženkliai mažesnį poveikį teigiamą negu kažkokio sąmoningumo skatinimas“, – savo ruožtu teigė bendrovės „Volfas Engelman“ generalinis direktorius Marius Horbačauskas.
Lietuvos aludarių gildijos prezidentas Saulius Galadauskas dėstė, jog vartojimą galėtų mažinti draudimas reklamuoti nuolaidas ar loterijas. Jis teigė gildijos poziciją jau pristatęs ir sveikatos apsaugos ministrei Rimantei Šalaševičiūtei.
„Jeigu galvojate, kad tikrai norite sumažinti reklamos poveikį vartojimui, tai ribokime reklamos turinį, drauskime reklamuoti kainų nuolaidas. Dabar ne tik išorinėje reklamoje, bet ir per televiziją, visur eina kainų nuolaidos. Prekybos tinklai vilioja pigia degtine, pigiu alumi ar dar kuo nors – didelė kainų nuolaida, aišku, paskatina pirkti didesnį kiekį. Kitas dalykas – loterijos, pavyzdžiui, be abejonės, loterijos taip pat skatina“, – aiškino jis.
Ministrė nuomonės nekeičia
Pataisas paskatino didelis geriančių nepilnamečių skaičius ir papildomi reklamos draudimai, ministerijos vertinimu, padėtų su tuo kovoti.
Sveikatos apsaugos ministrė BNS ketvirtadienį teigė, kad ministerija nekeičia nuomonės, jog išorinę sidro ir alaus reklamą reikia drausti. Tuo metu draudimo reklamuoti akcijas, anot ministrės, nenumatoma siūlyti.
„Aludariai buvo atėję ir tam tikrą susirūpinimą išreiškė. Juo domino, kaip mes traktuojame išorinę reklamą. Kol kas mūsų pozicija nėra pakitusi ir mes laikomės nuomonės, kad išorinės reklamos neturėtų būti“, – teigė R.Šalaševičiūtė.
Ji aiškino, kad parengti pataisas paskatino didelis geriančių nepilnamečių skaičius ir papildomi reklamos draudimai, ministerijos vertinimu, padėtų su tuo kovoti.
„Mes esame ta valstybė, kurioje vaikai, paaugliai, kitaip tariant nepilnamečiai, vartoja daug alkoholio ir mūsų pozicijos negerėja tyrimuose. Būtent nepilnamečiai vartoja nestiprius gėrimus. Nereikalinga išorinė reklama, kadangialudariai turi kitų svertų, kurie padeda išsaugoti vartojimą, – tai yra tie svertai, kurių mes nesiruošiame drausti ir turbūt neįmanoma būtų uždrausti daryti akcijas“, – sakė ministrė.
A.Veryga: bet kokia reklama stabdo
Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas Aurelijus Veryga pažymi, kad vartojimą skatina bet kokia reklama.
A.Verygos manymu, draudimai turėtų apimti įvairių rūšių reklamą, nes kitaip besireklamuojantieji tiesiog pasirenka leidžiamą kanalą.
„Yra labai daug mokslinių tyrimų, kurie neabejotinai sako, kad reklama ankstina vartojimą – tai reiškia, kad vaikus paskatina pradėti vartoti anksčiau, ir tuos, kurie vartoja, skatina vartoti intensyviau. Pasakymas, kad reklama tik skatina pasirinkti gėrimų rūšį turbūt yra tiesa tiems, kurie jau vartoja ir tą daro pakankamai intensyviai, su reguliariais vartotojais kažko kitaip jau nepadarysi, jie geria, tada jau tik renkasi, kokį alų gerti, bet kai kalbame apie vaikus, tai aludariai yra visiškai neteisūs“, – tikino A.Veryga.
Jo manymu, draudimai turėtų apimti įvairių rūšių reklamą, nes kitaip besireklamuojantieji tiesiog pasirenka leidžiamą kanalą.
„Tarptautiniai ekspertai sako, kad jeigu draudimas yra ne visiškas, tai tik didėja administracinė našta, kažkam tenka prižiūrėti, ar laikomasi turinio, laiko ir vietos ribojimų, ir reklama pradeda migruoti, kas jau nesąžininga verslininkų, užsiimančių reklama, atžvilgiu. Nereikėtų skaidyti ir sakyti, kad šitos reklamos negalima, o kitą galima, nes tada, mano manymu, atsiranda nesąžiningų dalykų – pavyzdžiui, portalams galima, o išorinės ant stendų (bus) negalima. Bet juos vaikai irgi mato“, – pabrėžė A.Veryga.