Iš operacijos, kuri jau ketvirtoji mūsų šalies kariams, šios misijos kariai sugrįžo tik praėjusį sekmadienį, jų veidai įrudę nuo karštos Afrikos saulės. Kariai neslepia – misija buvusi sudėtinga vien dėl karšto oro ir neįprastų gyvenimo sąlygų. 12 karių laive gyveno jiems pritaikytuose jūriniuose konteineriuose.
Kaip 15min sakė operacijoje dalyvavęs Audrius Stasytis, išgyventi sudėtingomis sąlygomis padėjo žinojimas, kad namuose laukia šeima. Laisvalaikį kariai leido sportuodami, skaitydami, bendraudami tarpusavyje ir su 15 laivo įgulos narių.
Mogadiše buvo nukautas aukštas pareigūnas, vietinis generolas. Neramumų tikrai yra, bet mes sėkmingai jų išvengėme, o su mažomis problemomis susitvarkėme, – pasakojo misijoje pabuvojusios grupės vadas Irmantas Medutis.
Misijos metu Somalyje įvyko ne vienas kruvinas incidentas, tačiau kariams išpuolių išvengti pavyko.
„Vienas buvo ties Mogadišo uostu, buvo užpultas tanklaivis. Laimei, jis turėjo privačią apsaugos grupę ir pavyko apsiginti, piratai atsitraukė. Nemažai incidentų būna uoste. Mums išplaukus iš Bosaso uosto buvo užpulti vietos apsaugos darbuotojai, per sprogdinimą du žmonės žuvo, buvo sužeistų.
Vėliau Mogadiše buvo nukautas aukštas pareigūnas, vietinis generolas. Neramumų tikrai yra, bet mes sėkmingai jų išvengėme, o su mažomis problemomis susitvarkėme“, – pasakojo misijoje pabuvojusios grupės vadas Irmantas Medutis.
Įgudę užpuolikai
Nuo piratų laivą tiek vandenyse, tiek uoste saugoję kariai pasakojo, jog piratai yra ištobulėję. Jie stebi, žvalgosi, vandenyse jų neatskirsi nuo paprastų žvejų, tad budrumas yra būtinas nuolat. Piratų akiratyje atsiduria tanklaiviai arba laivai, gabenantys vertingą krovinį.
„Paprastai piratai turi savo „motininį“ laivą“, didesnį, ir yra trys mažesni kateriai su labai galingais varikliais. Pavyzdžiui, mūsų laivas ėjo gal 12 mazgų greičiu, o gali eiti 30. Su laivu nuo jų negalėtume pabėgti. Dienos metu, kai saulė spigina į akis, nes matomumas mažėja, dideliu greičiu priartėja prie laivo, atidengia ugnį, išgąsdina įgulą. Jei neturi apsaugos, sėkmingai pavyksta užgrobti“, – pasakojo I.Medutis.
Apsaugos neturintys laivai gali naudotis kitomis saugumo priemonėmis – purkšti vandenį, apsidėti bortus spygliuota viela, statyti manekenus, imituojančius apsaugą, tačiau įgudusiems piratams tai nebūtų kliūtis.
Išpuolių gerokai sumažėjo
Pasak tokioje pačioje misijoje 2015 metais dalyvavusio tuometinio grupės vado, kapitono leitenanto Justino Žukausko, ši operacija ties Somalio krantais, pavadinta „Atalanta“, prasidėjo dar 2008 metais kuomet čia suintensyvėjo piratavimas, buvo užgrobta daug laivų, paimta daug įkaitų. Jungtinės Tautos priėmė rezoliuciją, įgalinusią prie saugumo prisidėti ir kitas šalis. Nuo 2011 metų prie operacijos prisidėjo ir Lietuva, skirdama pirmąsias karių grupes, vadinamąsias autonomines saugos grupes.
„Rezultatai tikrai puikūs, nes prasidėjus operacijai žymiai sumažėjo piratavimas. 2011 metais buvo virš 30 laivų, virš 700 įkaitų, o dabar beveik nelikę. Nuo 2014 m nė vienas laivas nebuvo užgrobtas“, – sakė J.Žukauskas.