2005-aisiais dvylika Vilniaus taksi įmonių buvo nubaustos už suderintą kainos kėlimą. Skaudžiausiai tąsyk nukentėjo „Martono taksi“. Įmonė Konkurencijos tarybos buvo pripažinta kartelio iniciatore ir nubausta 50 tūkst. litų bauda. Kitoms dešimčiai įmonių skirta po 5 tūkst. litų baudų. Dar dviem įmonėms baudos nebuvo skirtos dėl sunkios jų ekonominės padėties.
Prašys ieškoti kartelio
Antradienį Vilniaus savivaldybę keliolika taksi paslaugas Vilniuje teikiančių įmonių informavo, kad didina savo tarifus nuo 1,30-1,60 iki 1,80-1,90 lito. Toks masiškas įmonių kainų kėlimas privertė sunerimti sostinės valdžią.
Vilniaus vicemeras Romas Adomavičius 15min.lt teigė apgailestaujantis, kad vilniečiams už taksi paslaugas šiemet teks mokėti brangiau, tačiau pabrėžė, kad savivaldybė taksi kainų nereguliuoja.
Tačiau, pasak vicemero, sostinės valdžia bandys apginti miestiečių interesus. Todėl artimiausiu metu Vilniaus savivaldybė ketina kreiptis į Konkurencijos tarybą, kad ši ištirtų, ar beveik vienu metu didinančios kainas taksi įmonės nėra sudariusios neteisėto susitarimo – kartelio.
„Kaip tik šiuo metu sėdime su savivaldybės teisininkais. Galutinai apsitarsime ir, manau, kad kreipsimės į Konkurencijos tarybą. Įtarimų kyla, nes nuo ryto iki dabar atėjo labai daug pranešimų dėl kainų kėlimo. Tas masiškumas kelia įtarimų dėl kartelio, todėl mes būsime priversti kreiptis į Konkurencijos tarybą, kad paaiškėtų tikrosios brangimo priežastys“, – sakė R.Adomavičius.
Konkurencijos taryba kol kas vertinti situacijos neskuba.
„Prekių ir paslaugų kainų kilimas gali būti nulemtas objektyvių veiksnių, tokių kaip, pavyzdžiui, kaštų padidėjimas ir pan., todėl savaime nereiškia konkurencijos teisės pažeidimų. Be abejo, Konkurencijos taryba stebi įvairiose rinkose vykstančius pasikeitimus ir esant pagrindui gali imtis priemonių“, – teigiama tarybos atsiųstame atsakyme.
Įtarimai ne pirmą kartą
Tarp dabar kainas didinančių Vilniaus taksi įmonių yra tų, kurias Konkurencijos taryba už kartelį nubaudė 2005 m.
Paslaugų branginimą lėmė tai, kad buvo suskaičiuoti metų rezultatai ir pamatyta, kad nieko gero, – aiškina R.Kriukovas.
Kainas didinti nusprendusios iki antradienio vakaro Vilniaus savivaldybei pranešė įmonės: „Martono taksi“, „Translota“, „Kortesa“, „Kortesa ir ko“, „Tavo taksi“, „SDKE“, „Taksi LT“, „Greitvila plius“, „Mano taksi“, „Art1“, „Kobla plius“, „Taksi 1“, „VTP1“, „Merselita“, „Baltic Taxi“ ir „Taksi plius“.
Beveik visos įmonės kainą kelia iki 1,80 lito. Tik "Taksi 1" taikys 1,85 lito, o "Martono taksi" 1,90 lito už nuvažiuotą kilometrą tarifus.
Už kartelį 2005 m. buvo nubaustos įmonės: „Martono taksi“, „Autovisatos taksi“, „Fiakras ir Ko“, „Greitvila“, „Kablasta“, „Kobla“, „Merseros autotransportas“, „Romerta“, „Taksvija“, „Tanagros taksi“, „Transmoderna“, „Argilta“ ir „Artaksa“.
Taksi asociacija: kartelio nėra
Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidentas ir „Martono taksi“ direktorius, vadovavęs įmonei ir 2005 m., kai ji buvo pripažinta kartelio iniciatore, Ričardas Kriukovas 15min.lt šįkart kategoriškai atmetė įtarimus Vilniaus taksi įmones sudarius kartelį.
„Rinka yra gana maža. Visi galvoja iš principo apie tą patį. Kažkas pirmas, kažkas vėliau – prisirišant prie naujų metų – nusprendė didinti kainas. Įtarimų karteliu neturėtų būti, nes ši rinka yra labai matoma ir labai stebima“, – sakė jis.
R.Kriukovas pažymėjo, kad šį kartą išvengta pagrindinės 2005 m. klaidos, kai prieš keliant kainas jos buvo aptartos viešame taksi vežėjų asociacijos susirinkime.
„Manau, kad šįkart kartelio nėra, nes nebuvo nei susitikimų, nei derinimų, nei kažkokių panašių dalykų. Praeitą kartą klaida buvo padaryta gal dėl to, kad buvo susirinkimas vežėjų mieste ir buvo diskusija persikėlusi į spaudą. Tas komentaras žiniasklaidai ir buvo pripažintas pagrindu nubausti už kartelį“, – atsiminė taksi įmonės direktorius.
Pasak jo, dabar Konkurencijos tarybos tyrimo nesibaiminama, jei šis būtų objektyvus. Tuo tarpu 2005 m. atliktas tyrimas R.Kriukovui iki šiol kelia nemalonių abejonių.
.
„Jei Konkurencijos taryba tirs – tegul tiria objektyviai. Praėjusį kartą tas tyrimas stebino, nes pagrindiniu argumentu tapo straipsniai žiniasklaidoje. Situacija buvo labai keista, nes buvo įvardinta, kad beveik visi pakėlė kainas. Tačiau surinkus duomenis, paaiškėjo, kad kainas kėlė ne visos, o 40 proc. kompanijų. Be to, kaina buvo kelta nevienodai ir ne vienu metu“, – prisiminė pašnekovas.
Kaina kyla, nes viskas brangsta
Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidentas R.Kriukovas tikina, kad kainos kėlimas vienu metu yra natūralus – esą visos įmonės panašiu metu skaičiuoja metinius rezultatus ir galvoja, kaip išgyventi.
„Visiems sąlygos Lietuvoje yra tos pačios, remontas, degalai visiems kainuoja tą patį ir ta kaina kažkokia panaši visiems susidaro. Kiek aš girdėjau, vienos įmonės kelia kainas nuo gruodžio, kitos nuo sausio. Paslaugų branginimą lėmė tai, kad buvo suskaičiuoti metų rezultatai ir pamatyta, kad nieko gero. Dabar apie kažkokius didelius pelnus niekas nekalba ir negalvoja, jei rezultatas yra nulis, o ne su minuso ženklu – tai jau gerai“, – sakė pašnekovas.
Jis suskaičiavo, kad pernai įmones labiausiai paveikė degalų kainų šuolis, brangusios draudimo paslaugos taksi automobiliams, tepalai, automobilių dalys bei 30 proc. išaugusi padangų kaina.
„Kita vertus ir dabar ta kaina nėra vienoda ir diapazonas yra gana platus: nuo 1,20 iki daugiau nei 2 litų už kilometrą. Vienodumo tikrai nėra“, – pabrėžė R.Kriukovas.