„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2010 01 04

Teisėjų gudrybė gelbsti neblaivius vairuotojus

Kauno apylinkės teismo pirmininko Rimanto Sipavičiaus atrastas būdas, kaip iš asmenų, kurie girti įkliūva prie vairo, atimti vairuotojo pažymėjimą, bet išsaugoti teisę vairuoti, sukėlė sumaištį tarp teisininkų ir eismo priežiūros specialistų.
Alkotesteris parodė daugiau nei leistina.
Alkoholio matuoklis / Klaipėdos apskr.VPK nuotr.

Už tai, kad kaunietis Antanas Vaicekauskas girtas vairavo automobilį, teisėjas R.Sipavičius, užuot atėmęs vairuotojo pažymėjimą, kaip numato įstatymas, pažeidėjui uždraudė vairuoti tik B kategorijos transporto priemones, rašo dienraštis „Lietuvos rytas“.

Tačiau greitai paaiškėjo, kad vairuotojo pažymėjimus išduodančios valstybinės įmonės „Regitra“ specialistai tokio Kauno teismo sprendimo netgi negali įvykdyti.

Kaip tai padaryti, dabar suka galvą trijų ministerijų – Vidaus reikalų, Teisingumo ir Susisiekimo – vadovai. Neatmetama, kad dėl R.Sipavičiaus nutarties prireiks keisti net Administracinių teisės pažeidimų kodeksą.

Ši istorija, sukėlusi galvos skausmą teisininkams ir saugaus eismo specialistams, prasidėjo dar vasarą, kai Kauno kelių policijos pareigūnai Kaune sustabdė automobiliu „Nissan Sunny“ važiuojantį 65 metų A.Vaicekauską. Pensininkui buvo nustatytas vidutinis girtumas – beveik 2 promilės alkoholio.

Teisme A.Vaicekauskas pripažino savo kaltę ir prašė neatimti iš jo teisės vairuoti, nes artimiausiu metu ketina įsidarbinti autobuso vairuotoju. Teisėjas į tokį A.Vaicekausko prašymą atsižvelgė.Sulaikytas vairuotojas su pareigūnais nesiginčijo ir administracinio teisės pažeidimo byla netrukus nukeliavo į Kauno miesto apylinkės teismą. Nagrinėti bylą ėmė teismo pirmininkas R.Sipavičius.

Teisme A.Vaicekauskas pripažino savo kaltę ir prašė neatimti iš jo teisės vairuoti, nes artimiausiu metu ketina įsidarbinti autobuso vairuotoju. Teisėjas į tokį A.Vaicekausko prašymą atsižvelgė.

Nors Administracinių teisės pažeidimų kodeksas už kauniečio pensininko padarytą pažeidimą numato piniginę baudą ir teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo 2 iki 3 metų, R.Sipavičius uždraudė A.Vaicekauskui vairuoti tik B kategorijos (iki 3,5 tonos) automobilius. Tokio sprendimo niekas neapskundė, tad jis po 10 dienų įsigaliojo.

Iškart po to Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdyba jį išsiuntė vykdyti valstybinei įmonei „Regitra“. Bet „Regitros“ specialistai pareiškė, kad teisėjo nutarimo net ir norėdami negali įvykdyti.

Jie tvirtino, kad asmeniui, kuriam atimta teisė vairuoti tik vienos kategorijos transporto priemones, turėtų išduoti naują vairuotojo pažymėjimą be atimtos kategorijos.

Tačiau to padaryti neįmanoma, nes C ir D kategorijos suteikiamos tik vairuotojams, jau turintiems teisę vairuoti B kategorijos automobilius. Būtent tokią nuostatą numato dar 1991 priimta Europos Sąjungos Tarybos direktyva.

Joje aiškiai teigiama, kad C ir D kategorijos pažymėjimai turi būti išduodami tik vairuotojams, jau turintiems teisę vairuoti B kategorijai priskiriamas transporto priemones.

Norėdama sužinoti, ką tokiu atveju daryti, „Regitra“ kreipėsi į Vidaus reikalų ministerijos vadovus.

Teisėjo R.Sipavičiaus priimtas nutarimas pasirodė nesuprantamas ir Vidaus reikalų ministerijai. Ir ne tiktai dėl to, kad neatitinka Europos Sąjungos teisės aktų.

Dar prieš pat šito sprendimo įsiteisėjimą vidaus reikalų ministras Raimundas Palaitis priėmė įsakymą, kuriuo patvirtino vairuotojo pažymėjimo atėmimo ir grąžinimo tvarką. Šiame įsakyme nenumatyta, kad teismo sprendimu būtų galima atimti teisę vairuoti tam tikrų kategorijų automobilius.

Vidaus reikalų ministerijos atstovai jau kreipėsi į Susisiekimo bei Teisingumo ministerijos specialistus, kad jie pateiktų savo pasiūlymus, kaip išsisukti iš šios situacijos.

„Galvoti ir siūlyti galima daug ką, tačiau aš matau tiktai vieną išeitį – skubiai priimti teisės aktus, kurie iš viso užkirstų galimybes teismams atimti galimybę vairuoti tik kai kurias transporto priemones“, – kalbėjo vienas šią iškilusią problemą aiškinęsis Vidaus reikalų ministerijos specialistas.

Kol kelių ministerijų atstovai sprendžia, kaip išsisukti iš susidariusios padėties, R.Sipavičiaus praktika jau naudojasi ir kiti teisėjai.

Neseniai buvo sulaikytas automobilį girtas vairavęs žinomas Varėnos verslininkas, bendrovės „Technoprizmė“ savininkas Irmantas Marcevičius. Jis į alkoholio matuoklį pripūtė beveik 2 promiles.

Šią bylą išnagrinėjęs Varėnos rajono apylinkės teismo teisėjas Dalius Žilionis, pažymėdamas, kad remiasi protingumo ir teisingumo principais, verslininkui uždraudė vairuoti C, D ir E kategorijas atitinkančias transporto priemones.

Tačiau savo visureigiu „Nissan Murano“, atitinkančiu B kategoriją, verslininkas galės nevaržomas važinėti.

Panašų sprendimą priėmė ir Alytaus apylinkės teismas. Jis Vytautui Petraškai, kuris automobilį „Audi“ vairavo neblaivus, uždraudė važinėti tik sunkvežimiais.

Suprasdami, kad tokių sprendimų gali pasipilti kaip grybų po lietaus, ir norėdami laimėti laiko, Vidaus reikalų ministerijos vadovai jau ėmėsi tam tikrų priemonių.

Neseniai šalies apskričių policijos komisariatams buvo išsiuntinėti raštai. Juose rekomenduojama skųsti Vyriausiajam administraciniam teismui visus sprendimus, kai teismai iš neblaivių vairuotojų atima teisę vairuoti tik tam tikrų kategorijų transporto priemones. Tikimasi, kad tokie sprendimai bus panaikinti. Tačiau ką reikės daryti su teisėjo R.Sipavičiaus nutarimu, kuris jau įsigaliojo, kol kas lieka neaišku.

Jei vairuotojui nustatomas lengvas girtumas (nuo 0,4 iki 1,5 promilės alkoholio), jam gresia bauda nuo 1000 iki 1500 litų. Teisė vairuoti turi būti atimta nuo vienų iki pusantrų metų.

Dvejų metų stažo neturintys vairuotojai už lengvą girtumą baudžiami, kai alkoholio matuoklis rodo nuo 0,2 iki 0,4 promilės. Už šį pažeidimą jiems gresia nuo 800 iki 1000 litų bauda.

Vairuotojams, kuriems nustatomas vidutinis ir sunkus girtumas ž nuo 1,5 promilės alkoholio, gresia nuo 2000 iki 3000 litų bauda ir atimama teisė vairuoti nuo 2 iki 3 metų. Jiems gali būti skiriamas ir nuo 10 iki 30 parų areštas, atimant teisę vairuoti 2–3 metus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs