„Ofšoras ten veikė ir dabar naudą gauna ofšorinė kompanija ir iš tikrųjų tai yra skandalinga, nes mes šnekame apie skaidrumą, mes patys šnekame, kad ofšorų neturi būti, o Lietuva pati moka pinigus ofšorinei kompanijai“, – kalbėdamas apie SGD terminalo projektą ketvirtadienį žurnalistams Kaune sakė R.Karbauskis.
Kas yra „ofšorinė kompanija“?
Valstybinė lietuvių kalbos komisija (VLKK) nurodo, kad terminą „ofšorinis“ reikėtų keisti žodžių junginiu lengvatinio apmokestinimo bendrovė. Dažniausiai tokios įmonės įsikūrusios „mokestiniu rojumi“ pramintose valstybėse, kurios taiko itin žemus arba 0 proc. pelno ir pajamų mokesčių tarifus.
Pasak advokato ir mokesčių konsultanto Laimono Marcinkevičiaus, ofšorinė įmonė pirmiausia turi būti kitoje valstybėje, nes tai suponuoja pats terminas, kuris, išvertus iš anglų kalbos, reiškia „už pakrantės“, „toli nuo kranto“.
„Kitas kontekstas, paprastai visuomenėje ir spaudoje ofšoras turi neigiamą atspalvį, nes siekiama pabrėžti, kad tai yra mokesčių nemokanti arba jų vengianti įmonė, kuri yra neskaidri ir slepianti pajamas ar savininkus“, – 15min paaiškino L.Marcinkevičius.
Ofšoras turi neigiamą atspalvį, nes siekiama pabrėžti, kad tai yra mokesčių nemokanti arba jų vengianti įmonė, kuri yra neskaidri ir slepianti pajamas ar savininkus.
Kas kam moka?
SGD laivą-saugyklą „Independence“ valdo „Klaipėdos nafta“, kurios kontrolinis akcijų paketas priklauso Energetikos ministerijai. Laivas-saugykla Lietuvai nepriklauso. Šio savininkas – norvegiško kapitalo įmonė „Hoegh LNG“, iš kurios laivą mūsų šalis nuomojasi.
Įmokas už laivą „Klaipėdos nafta“ kiekvieną mėnesį sumoka į Lietuvoje registruotos įmonės „Hoegh LNG Klaipėda“ sąskaitą. Registrų centrui teikiamos įmonės finansinės ataskaitos rodo, kad pelno, pajamų ir aplinkos apsaugos mokesčius „Hoegh LNG Klaipėda“ sumoka Lietuvoje.
2018 m. įmonės finansinėje ataskaitoje juodu ant balto pažymėta, kad įmonė sumokėjo kiek daugiau nei 340 tūkst. eurų siekiantį pelno mokestį. Įmonei taikomas standartinis 15 proc. dydžio mokesčio tarifas.
„Mums sumoka nuomos mokestį. Mes („Hoegh LNG Klaipėda“ – aut. past.), kadangi laivą nuomojamės iš įmonių grupės, sumokame nuomos mokestį ir padengiame laivo operavimo išlaidas, technines eksploatavimo išlaidas ir tai, kas lieka, uždarbis, mokam dividendo forma savo akcininkui“, – 15min paaiškino „Hoegh LNG Klaipėda“ vadovas Mindaugas Petrauskas.
Pašnekovas teigė nemanantis, kad jo vadovaujama įmonė yra ofšorinė, nes ji registruota Lietuvoje ir moka visoms šalies įmonėms įprastą mokesčio tarifą.
„Klaipėdos nafta“ 15min patikino, kad tokia pati įmokų mokėjimo tvarka galioja nuo „Independence“ eksploatacijos pradžios. Energetikos ministerija patvirtino, kad įmokos už laivą-saugyklą mokamos Lietuvoje registruotai įmonei.
Įmonė, kuri registruota Bermuduose, yra listinguota Oslo akcijų biržoje. Ten galima pažiūrėti įmonės ataskaitą metinę, pažiūrėti, kas yra akcininkai.
Įmonių hierarchija
Vienintelis „Hoegh LNG Klaipėda“ akcininkas yra Jungtinėje Karalystėje (JK) įsikūrusi įmonė „Leif Hoegh (U.K.) Ltd.“ Šiai įmonei atitenka „Hoegh LNG Klaipėda“ išmokami dividendai.
„Hoegh LNG“ įmonių JK, JAV, Singapūre, Kolumbijoje, Lietuvoje, Egipte, Filipinuose ir Indonezijoje kontroliuojančia įmone nurodoma Bermuduose registruota „Hoegh LNG Holdings Ltd.“
„Tai yra grupės įmonė. Įmonė, kuri registruota Bermuduose, yra listinguota Oslo akcijų biržoje. Ten galima pažiūrėti įmonės ataskaitą metinę, pažiūrėti, kas yra akcininkai. Niekas nėra slepiama, Laivybos įmonių sektoriuje yra įprasta praktika registruotis tokiose jurisdikcijose“, – paaiškino M.Petrauskas.
Pašnekovas teisus. Dėl vadinamos „patogios vėliavos“ politikos, kai laivai registruojamasi laivybai specializuotose jurisdikcijose, dažniausiai tarptautiniuose vandenyse sutinkamos Panamos, Maršalo salų ar Liberijos vėliavos. Bermudai taip pat patenka į „patogios vėliavos“ valstybių kategoriją.
„Kalbant apie ofšorus reikia žiūrėti, koks yra kontekstas. Gali būti, kad visai normali praktika, pavyzdžiui, laivyboje ar dar kitame sektoriuje. Savaime tai nėra kažkoks blogis, tai nereiškia, kad slepia savininkus, slepia mokesčius ar bėga nuo antstolių“, – 15min sakė L.Marcinkevičius.
„Hoegh LNG AS“ akcijomis išties prekiaujama Oslo vertybinių popierių biržoje. Todėl nesunku sužinoti, kad 48,8 proc. „Hoegh LNG“ akcijų valdo Norvegijos laivybos įmonė „Leif Hoegh & Co“. Akcijas taip pat valdo tarptautiniai investiciniai bankai „Citibank Europe“, HSBC, „JPMorgan“, „Goldman Sachs“, Lietuvoje gerai žinomas SEB.
Kalbant apie ofšorus reikia žiūrėti, koks yra kontekstas. Gali būti, kad visai normali praktika, pavyzdžiui, laivyboje ar dar kitame sektoriuje.
„Klaipėdos nafta“ už laivą-saugyklą moka Lietuvoje registruotai „Hoegh LNG Klaipėda“. Ši dividendus moka pagrindiniam įmonės akcininkui, JK registruotoje „Leif Hoegh (U.K.) Ltd.“ Pastarąją valdo Bermuduose registruota „Hoegh LNG Holdings Ltd.“, kuri priklauso Norvegijos laivybos įmonei „Leif Hoegh & Co“.
A.Skardžiaus pamokos?
Norėdami geriau suprasti, ką kalbėdamas apie ofšorams mokamas lėšas pasakyti norėjo R.Karbauskis, jo paties paprašėme suteikti daugiau informacijos, tačiau veltui.
„Jis (R.Karbauskis – aut. past.) minėjo, kad pateiks artimiausiu metu kituose savo epizoduose konkrečiau, ką turėjo omenyje“, – 15min sakė R.Karbauskio atstovė spaudai Dalia Vencevičienė.
Nuomonė, esą įmokas už SGD terminalą Lietuva moka mokestiniam rojui Bermuduose, nėra nauja. Vienas dažniausių jos skleidėjų – valdančiosios koalicijos Seime narys Artūras Skardžius.
Politikas dar 2016 m. pareiškė, kad SGD terminalo sutartis naudinga „Rokui Masiuliui ir Bermudams“. Tekstą publikavo abejotino patikimumo tinklalapiai ekspertai.eu ir laisvaslaikrastis.lt.
Savo nuomonės A.Skardžius laikėsi ir praėjusiais metais, komentaruose žiniasklaidoje kalbėdamas apie Bermudų įmonei už laivą-saugyklą mokamas įmokas, „Klaipėdos naftą“ įvardindamas privačia įmone.
L.Marcinkevičiaus manymu, suklysti teigiant, kad Lietuva už laivą-saugyklą moka ofšorinei kompanijai, galima nebent neįsigilinus į situaciją.
15min vertinimu, R.Karbauskio teiginys, esą už laivą-saugyklą Lietuva moka „ofšorinei kompanijai“, – klaidingas. Įmokas už laivo nuomą „Klaipėdos nafta“ moka Lietuvoje registruotai įmonei, pelno mokesčius mokančiai Lietuvoje pagal standartinį pelno mokesčio tarifą. Tai iš esmės prieštarauja pačiai „ofšoro“ sąvokai.
Tiesa, kad įmonių grupės kontroliuojanti bendrovė įsikūrusi Bermuduose, kurie yra siejami su lengvatinėmis mokestinėmis zonomis. Tačiau Bermudų jurisdikcija dažnai naudojama laivybos sektoriuje. „Hoegh LNG“ akcininkų, pelno ir pajamų duomenys yra atviri ir prieinami. Tai taip pat prieštarauja neskaidrios „ofšorinės“ įmonės apibrėžimui.