R.Karbauskis tvirtina, kad Susisiekimo ministerija, ministru dirbant R.Masiuliui, dirbo blogai.
„Tai buvo ministras, kurio valdymo sferoje buvo daugiausiai problemų“, – trečiadienį Žinių radijui sakė R.Karbauskis.
Pirmadienį laidoje „DELFI diena“ kritiką jis dėstė konkrečiau ir minėjo skaičius.
„Jeigu žmonės žinotų, kad vietoj 700 km išasfaltuojama 200 km per metus ir pinigai sugrąžinami į biudžetą, nes jie nepanaudojami tiesiog. Nevyksta konkursai, konkursai pradedami daryti tada, kai dirbti jau reikia, gegužės mėnesį ir taip toliau. Tie klausimai, į kuriuos atsakymų negavome. Galiu kilometrais suklysti 50 km į vieną pusę ar į kitą“, – iškart apsidrausdamas delfi.lt sakė R.Karbauskis.
15min nutarė šį LVŽS pirmininko teiginį patikrinti. Paklaustas, kokiais duomenimis rėmėsi, R.Karbauskis pateikė ne paaiškinimą, o naujų skaičių.
„Seimo Biudžeto ir finansų komitetas liepos viduryje atliko parlamentinę kontrolę dėl žvyrkelių asfaltavimo. Komitetui buvo pateikta Finansų ministerijos ir LAKD informacija, kuri buvo taip pat pateikta ir aptariama viešai, kaip ir ši, jog 2016 m. nepanaudota 51 mln. eurų, 2017 m. – 28 mln. eurų, 2018 m. – 85 mln. eurų. Pagal Vyriausybės programą, 2016–2020 m. turi būti išasfaltuoti 1700 kilometrų žvyrkelių, tačiau kol kas išasfaltuoti tik apie 800 kilometrų“, – 15min R.Karbauskio atsakymą perdavė jo atstovė spaudai Dalia Vencevičienė. Tačiau jame nėra paaiškintas pirmadienio teiginys.
Vyriausybės skelbiamoje Vyriausybės programos įgyvendinimo plano vykdymo 2018 m. pažangos ataskaitoje nurodoma, kad Lietuvoje vis dar apie 7 000 km valstybinės reikšmės rajoninių kelių sudaro keliai su žvyro danga. Ataskaitoje nurodoma, kad 17-oji Vyriausybė yra užsibrėžusi 2016–2020 m. išasfaltuoti 1654 km žvyrkelių. Daugiausia numatyta padaryti 2017-aisiais.
Ataskaitoje pripažįstama, kad 2018 m. išasfaltuota 286 km žvyrkelių – mažiau negu planuota, nes dėl 67 km žvyrkelių asfaltavimo konkursų vyksta teisminiai procesai.
Taigi, pagal pirminius duomenis, R.Karbauskis klysta. Nors žvyrkelių išties išasfaltuota mažiau nei planuota, tačiau ne 3,5 karto mažiau, kaip sako R.Karbauskis, ir nė vienais metais išvis nebuvo užsibrėžta išasfaltuoti 700 km.
Tačiau galbūt 2019-aisiais situacija pasikeitė?
Lietuvos automobilių kelių direkcija nurodo, kad ne.
„Iki 2018 m. ir per 2019 metų 7 mėnesius faktiškai iš viso išasfaltuota 827 km valstybinės reikšmės žvyrkelių. Intensyvūs žvyrkelių asfaltavimo darbai, išnaudojant vasaros periodo galimybes, vykdomi ir toliau“, – teigiama Lietuvos automobilių kelių direkcijos Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus vedėjos Aušros Ramoškaitės atsakyme 15min.
Be to, nurodoma, kad Vyriausybės programos priemonių įgyvendinimo plane buvo numatyta 2019 m. išasfaltuoti 335 km, o LAKD planuoja šiemet išasfaltuoti 100 km daugiau.
Lietuvos automobilių kelių direkcija pateikia tokią žvyrkelių asfaltavimo statistiką. Ji, beje, nesutampa su Vyriausybės skelbiamais duomenimis.
2017 m. | 2018 m. | 2019 m. | |
---|---|---|---|
Planas | 445 km | 335 km | 445 km |
Faktas | 445 km | 268 km | 114 km |
Lietuvos automobilių kelių direkcijos Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus vedėja A.Ramoškaitė nurodė, kad skaičiai skiriasi, nes „kalbant apie 2017 m., pirminė informacija pateikta prieš kelis metus prieš tai buvusios vadovybės, kai žvyrkelių asfaltavimas buvo vykdomas be aiškų kriterijų ir metodikos. Tuo metu taip pat nebuvo vykdoma duomenų stebėsena, planavimas vyko neatsižvelgiant į turimas lėšas“.
Anot A.Ramoškaitės, 2017 m. Kelių direkcija parengė žvyrkelių asfaltavimo metodiką ir pagal ją sudarė valstybinės reikšmės kelių asfaltavimo planą 2018–2020 m. ir jį paskelbė viešai.
Pasak jos, viena pagrindinių priežasčių, dėl kurios 2018 m. išasfaltuota žvyrkelių mažiau nei planuota – tai, kad rangovai vėlavo įvykdyti savo įsipareigojimus nustatytus sutartyse.
„Rangovai sutartyse numatytus rangos darbus atlikti vėlavo iki 6 mėn., atskirais atvejais darbai užtruko iki 11 mėnesių nuo nustatyto termino pabaigos, dėl šios priežasties atitinkamai prasitęsė ir vykdomų projektų trukmė. Kelių direkcija 2018 m. rangovams dėl vėlavimų atlikti darbus priskaičiavo 2,78 mln. eurų delspinigių“, – teigė A.Ramoškaitė.
Vis dėlto, Lietuvos automobilių kelių direkcijos atstovės teigimu, R.Karbauskis neteisus sakydamas, kad konkursai kelių asfaltavimui skelbiami per vėlai, o nepanaudoti pinigai grąžinami į biudžetą.
„Kadangi didžioji dalis projektų yra tęstiniai ir iš vienų kalendorinių metų persikelia į kitus, programos įgyvendinimas nėra vertinamas kalendoriniais metais. Asfaltavimo darbai gali būti vykdomi nuo kovo 15 iki gruodžio 15 d., tačiau viešųjų pirkimų konkursai vykdomi visus metus. Nuo Vyriausybės programos pradžios rangos darbams atlikti sudaryta sutarčių 1152 km“, – nurodo ji.
Pasak A.Ramoškaitės, sutaupytos ar nepanaudotos lėšos niekur nedingsta. Jos panaudojamos kitiems projektams vykdyti.
Taigi 15min vertinimu, R.Karbauskis sakė netiesą teigdamas, kad vietoj 700 km per metus išasfaltuojama 200 km žvyrkelių. Tiek kilometrų per metus išasfaltuoti niekada nė nebuvo suplanuota.
Visgi tikslios statistikos apie išasfaltuotus žvyrkelius trūksta. Vyriausybės ir Lietuvos automobilių kelių direkcijos pateikiami duomenys skiriasi. Nepaisant to, abiejų šaltinių duomenys rodo, kad nė vienais metais nebuvo taip, kad išasfaltuota būtų 3,5 karto mažiau žvyrkelių nei planuota.