Asociacija tikina, kad siūlydamas uždrausti prekiauti elektroninių cigarečių produktais, turinčiais kvapiųjų medžiagų, Seimo narys remiasi tikrovės neatitinkančia, klaidinančia ir netgi melaginga informacija.
Asociacijos vertinimu, projekte pateikiami septyni klaidinantys teiginiai.
1. „Mokinių sveikos gyvensenos ir sveikatos tyrimas (HBSC) patvirtina elektroninių cigarečių populiarumą tarp nepilnamečių: elektronines cigaretes 2018 m. rūkė 38,5 proc. penktų, septintų ir devintų klasių mokinių.“
Asociacija teigia, kad šis teiginys neatitinka tikrovės.
„Viešai prieinamoje HBSC mokinių sveikos gyvensenos ir sveikatos tyrimo ataskaitoje nurodoma, kad 2018 m. 38,5 proc. penktų, septintų ir devintų klasių mokinių tik bandė rūkyti elektronines cigaretes. Be to, lieka neaišku, kokias elektronines cigaretes konkrečiai tyrimo respondentai yra bandę, nes, kaip aiškėja iš tyrimo duomenų, jo metu konkrečių produktų bandymas tirtas nebuvo, o jų yra net keletas“, – nurodo asociacija.
Be to, anot asociacijos, M.Majauskas teigia, kad 2014 m. elektronines cigaretes rūkė 24 proc. mokinių, nors ataskaitoje esą nurodoma, kad 2014 m. elektronines cigaretes bandė rūkyti 26 proc. mokinių.
Galiausiai aiškinamajame rašte nurodoma, kad „per pastarąsias 30 dienų elektronines cigaretes nurodė rūkę 17,9 proc. tyrimo dalyvių.“
Asociacija atkreipia dėmesį į tai, kad ataskaitos duomenimis 17,9 proc. tyrimo dalyvių ne nurodė rūkę elektronines cigaretes per pastarąsias 30 dienų, kaip rašte teigia M.Majauskas, bet bandė rūkyti kanapes.
„Taip pat dar kartą atkreipiame jūsų dėmesį į tai, kad raštas grindžiamas tyrimo ataskaita, kurioje nėra išskiriama, kokia dalis apklaustų mokinių naudojo kaitinamo tabako medžiagas, pvz., IQOS produkciją ar kitą. Taip pat pažymėtina, kad iš ataskaitos aiškėja, jog bandžiusių rūkyti mokinių skaičius Lietuvoje nuolat mažėja“, – nurodoma laiške.
2. „Pastarųjų metų su e-cigaretėmis susijusios mirtys ir susirgimai taip pat rodo, jog apie šių priemonių įtaką sveikatai yra žinoma nepakankamai.“
Asociacijos duomenimis, nėra jokių objektyvių duomenų, kurie patvirtintų, kad teisėtai ir tinkamai naudojamos elektroninės cigaretės ir tinkamai sertifikuoti jų produktai būtų nulėmę žmonių mirtis ar susirgimus.
3. „Siekdamos kovoti su rūkymo plitimu, tokius ribojimus jau įvedė Suomija (2016 m.), Estija, Mičigano ir Niujorko valstijos JAV (2019 m.), taip pat diskutuojama dėl aromatizuotų nikotino skysčių uždraudimo JAV federaliniu lygiu.“
Asociacijos teigimu, šiose JAV valstijose nebuvo įvesti nuolatiniai (neterminuoti) draudimai, kaip siūloma Lietuvoje, bet laikini ribojimai (90 dienų laikinas ribojimas Niujorko valstijoje ir 6 mėn. laikinas ribojimas Mičigano valstijoje). Tačiau esą šių draudimų galiojimas abiejose valstijose teismų yra sustabdytas.
4. „Šiuo metu Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatyme elektroninių cigarečių ir jų pildyklių pateikimas rinkai nėra niekaip ribojamas pagal nikotino turinčiame skystyje
esančias kvapiąsias medžiagas.“
Asociacija tvirtina, kad šių gaminių pateikimas į rinką nėra laisvas. Jam yra keliami įvairūs ribojimai ir reikalavimai.
5. „Galimybė rinktis tabako kvapo beveik nepaliekančius produktus įgalina rūkyti, tikintis, jog jie nebus susekti tėvų ar kitų atsakingų asmenų. Įvairių elektroninių cigarečių užpildų skonių spektras, apimantis ir kramtomosios gumos, vaisių, uogų ir kitus nepilnamečiams ypač patrauklius aromatus, daro jas itin populiarias tarp nepilnamečių.“
Asociacija pažymi, kad nėra jokių objektyvių duomenų, kurie leistų teigti, kad elektroninės cigaretės yra „itin patrauklus pasirinkimas“ nepilnamečiams, taip pat, kad elektroninės cigaretės yra „itin populiarios tarp nepilnamečių“. Apskritai nėra išsamių analitinių duomenų, leidžiančių spręsti apie elektroninių cigarečių paplitimą nepilnamečių tarpe, jų vartojimo kitimo dinamiką, jų vartojimo lygį, lyginant su kitais tabako gaminiais.
6. „Įstatymo priėmimas kriminogeninei situacijai ir korupcijai įtakos neturės.“
Asociacijos teigimu, aiškinamajame rašte nėra pateikiama jokių objektyvių duomenų, leidžiančių pagrįsti tokią išvadą.
7. „Tikėtina, jog verslo subjektai, vykdantys prekybą elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis, turės siaurinti savo pasiūlos spektrą.“
Asociacija pažymi, jog įsigaliojus tokiems draudimams didžioji dalis verslo subjektų, vykdančių prekybą elektroninėmis cigaretėmis, turės ne
„mažinti savo pasiūlos spektrą“, bet nutraukti savo veiklą, kadangi apie 90 proc. šių subjektų pajamų sudaro prekyba kvapiųjų medžiagų turinčiais produktais.
Šiais argumentais remdamasi asociacija abejoja, ar M.Majausko veiksmai nesikerta su Seimo nario priesaika.
„Apgailestaujame, bet tokio pobūdžio tikrovės neatitinkančios informacijos naudojimas įstatymo projekto aiškinamajame rašte, t. y. įstatymo projektą aiškinančiame ir pagrindžiančiame dokumente, ne tik galimai kertasi su Seimo nario priesaika, bet ir sudaro prielaidas neatsakingai, neteisingai bei klaidinančia informacija pagrįstai teisėkūrai“, – rašoma laiške Seimo valdybai, o jį Elektroninių cigarečių asociacijos vardu pasirašo teisininkas Justinas Poderis.
M.Majauskas: „Tai viešas spaudimas“
M.Majauskas laiške išdėstytų argumentų nevertino. Tačiau įvertino pačios asociacijos veiklą.
„Noriu atkreipti dėmesį, kad Elektroninių cigarečių asociacija atstovauja kelias kompanijas, kurios, mano nuomone, piktybiškai pažeidinėja įstatymus, prekiaudamos nikotino produktais internetu, taip sudarydamos visas galimybes įsigyti šių produktų nepilnamečiams“, – 15min dėstė jis.
M.Majauskas nurodė, kad, jo žiniomis, didžiausia šios asociacijos narė yra UAB „Ecodumas“ ir ji esą nuo 2015 m. buvo 11 kartų bausta ir sulaukusi baudų už 19 240 eurų.
Seimo narys akcentuoja, kad įmonė 3 kartus bausta už elektroninių cigarečių ir jų pildyklių pardavimą nepilnamečiams asmenims.
„Visus 3 kartus jie jas įsigijo nuotoliniu būdu, kas griežtai draudžiama vadovaujantis Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo nuostatomis, – aiškina jis. – Žinant šių asmenų požiūrį į Lietuvos Respublikos įstatymus visiškai nestebina, jog imamasi priemonių viešai spausti atsakingus pareigūnus ir Seimo narius, siekiant apginti savo finansinius interesus.“
Primename, kad konservatorius M.Majauskas yra užsibrėžęs sumažinti garinamo tabako prieinamumą. Jis siūlo drausti skysčius su skoniais, licencijuoti įmones, blokuoti interneto svetaines, kuriose prekiaujama e.cigaretėmis ar joms skirtais užpildais ir kitomis priemonėmis.