Ar verta rizikuoti dėl bilieto ar kavos?
Sekmadienį 15min pasiekusiame skunde „Lietuvos geležinkelių“ grupės bendrovėje „LG keleiviams“ konduktoriumi dirbantis vyras, prašęs anonimiškumo, teigė, kad situacija absurdiška.
„Šiuo metu tik ir kalbama apie tai, kaip galima sumažinti COVID-19 plitimą, dedamos visos pastangos – uždarytos arba tik nuotoliniu būdu veikia beveik visos įmonės ir įstaigos, kuriose žmonės gali turėti tiesioginį kontaktą su kitais žmonėmis (bankai, maitinimo ir paslaugų sektoriai, švietimo įstaigos ir t.t.) ir paliekamos veikti tik PIRMO BŪTINUMO įstaigos.
Klausimas, nuo kada traukinių konduktorių darbas tapo pirmo būtinumo profesija, jog iki šiol jie dirba beveik nepakitusiomis sąlygomis, kurie kasdien turi kontaktuoti su šimtais žmonių per mažesnį nei metro atstumą (kitaip fiziškai neįmanoma patikrinti bilieto), turi nešioti sumuštinius ir daryti keleiviams kavą, o ši profesija iki šiol net neįtraukta į pavojingų sąrašą? Nejau, konduktorių darbas būtinesnis negu bankininkų, mokytojų ar kitų profesijų?“ – klausimus kėlė „LG keleiviams“ darbuotojas.
Jo teigimu, negi galima rizikuoti visų sveikata, norint nepraleisti nei vieno zuikio arba kažką, važiuojantį iš Klaipėdos į Vilnių, palikti be kavos.
Bijo užkrato šeimai ir keleiviams
„Nesuprantu ir gyvenu baimėje, nes ši situacija asmeniškai palietė mūsų šeimą. Po vienu namo stogu kurį laiką gyvename ganėtinai gausi šeima – auginame mažametį vaiką, kitas studentas, kartu gyvena vyresnio amžiaus tėvai, kurie taip pat turi sveikatos problemų ir priklauso rizikos grupei, o mano vyras dirba konduktoriaus darbą. Šis darbas yra lyg tiksinti bomba ir nežinome, kada ji sprogs, t.y. vieną dieną vyras grįs iš darbo apkrėstas COVID-19 ir apkrės likusius šeimos narius. Maža to, jis lengvai, kol nėra pirmųjų simptomų, gali apkrėsti ir šimtus keleivių, kurių didžiąją dalį sudaro pensininkai“, – sakė konduktoriumi dirbančio vyro žmona.
Moteris teigė, kad tiek jos vyras, tiek jo kolegos konduktoriai dirba su baime ir vadina save kamikadzėmis.
Šis darbas yra lyg tiksinti bomba ir nežinome, kada ji sprogs, t.y. vieną dieną vyras grįs iš darbo apkrėstas COVID-19 ir apkrės likusius šeimos narius.
„Praktiškai visi kiti UAB „LG keleiviams“ darbuotojai dirba namų sąlygomis arba yra nuo jų izoliuoti ir draudžiamas tiesioginis kontaktas su konduktoriais. Konduktoriams buvo suteiktas ribotas kiekis vienkartinių kaukių ir pirštinių, o dezinfekcinis skystis yra tik mašinisto kabinoje, pas kurį eiti griežtai draudžiama, tuo tarpu konduktoriai net neturi savo kabinos ir turi keliauti bendrame vagone su kitais keleiviais.
Prašau pasakykite, kas bus atsakingas, jeigu, pavyzdžiui, mano vyras ar kitas konduktorius užsikrės darbe koronavirusu, nes tikimybė labai didelė, ir apkrės visą šeimą ir dar šimtus žmonių? Suprantu, jog yra ir kitų pavojingų profesijų kaip gydytojų, parduotuvės kasininkų ir t.t., bet gydytojai gelbėja gyvybes, be maisto žmonės irgi ilgai negyvens, bet ar tikrai žmonės negali išgyventi be traukinių konduktorių – ar ta rizika pateisinama?“ – piktinosi konduktoriaus žmona.
Pirmadienį situacija šiek tiek keitėsi: „LG keleiviams“ nusprendė, kad konduktoriai pardavinėti bilietų nebegali, apribotas ir bilietų kasų darbas, tad bilietus įsigyti galima tik internetu. O tai jau problema vyresnio amžiaus žmonėms. Tačiau po vagonus vaikštantys kontrolieriai esą net negali bausti tų, kurie važiuoja be bilieto. „Kokia apskritai prasmė tikrinti? Galbūt, prieš įlaipinant keleivius, kaip tai daro autobusų kontrolieriai, ir būtų logikos patikrint, bet kontrolieriai nevažinėja autobusuose tarp kitų žmonių...“, – svarstė moteris.
Būtini pasirūpinti keleiviais galintys žmonės
AB „Lietuvos geležinkeliai“ Komunikacijos departamento atstovė Rūta Atroškaitė 15min teigė, kad vis dėlto konduktorių darbas yra tiesiog būtinas traukiniuose: „Esame dėkingi savo kolegoms, kurie kiekvieną dieną dirba tam, kad žmonės net ir šiuo sudėtingu laikotarpiu pasiektų būtiną kelionės tikslą. Be konduktorių kelionės tiesiog sustotų – traukinyje privalo būti žmonės, kurie gebėtų pasirūpinti keleiviais.“
Bendrovės atstovės teigimu, suprantant dirbančiųjų darbo svarbą, o kartu ir žmogiškąjį nerimą, kasdien galvojama apie jų saugumą.
Be konduktorių kelionės tiesiog sustotų – traukinyje privalo būti žmonės, kurie gebėtų pasirūpinti keleiviais.
„Kiekviename traukinyje įrengti dezinfekcinio skysčio dozatoriai (prieinami tiek personalui, tiek keleiviams); kolegoms suteikiamos asmens apsaugos priemonės (vienkartinės medicininės kaukės ir pirštinės). Siekiant riboti kontaktus, traukiniuose šiuo metu nevykdoma prekyba bilietais ir maisto produktais. Įsigyti bilietus galima internetu arba kasose, atsiskaitant banko kortelėmis (atsiskaitymai grynaisiais pinigais dabar negalimi)“, – teigiama komentare.
Tačiau vietinių traukinių maršrutai bent kol kas nesikeičia – visi traukiniai važiuoja įprasta tvarka, juose tik ribojamas keleivių skaičius. Taip pat sustabdytas traukinių, vykstančių iš Vilniaus geležinkelio stoties į Oro uostą ir atgal, maršrutas.