2018 08 19

Turgelių gyventoja: mes meldėmės, o jie atėjo kaip šėtonai

Emilio Vėlyvio surežisuotas reklaminis šou per Žolinę Turgelių bažnyčioje papiktino tikinčiuosius, politikus, tiesiog piliečius ir žinomus žmones. Pritariančių akcijai buvo gerokai mažiau, bent jau viešojoje erdvėje. Pati Bažnyčia komentuoti įvykį atsisakė, esą tai nebuvo svarbus įvykis, o bažnyčia šiuo metu rengiasi popiežiaus vizitui. Tačiau tą dieną, kai LRT filmavimo grupė buvo nuvykusi į Turgelius, Švč. Mergelės Marijos ėmimo į dangų bažnyčios klebonas buvo iškviestas į Vilniaus arkivyskupiją, ir po ten įvykusio pokalbio komentarų teikti leidimo jau neturėjo.
E. Vėlyvio provokacija bažnyčioje
E. Vėlyvio provokacija bažnyčioje / Kadras iš video

LRT kalbinti Turgelių gyventojai tvirtina, kad jų maldos namuose – Turgelių Švč. Mergelės Marijos į dangų ėmimo bažnyčioje – buvo sutrikdyta svarbiausia parapijos šventė. Į ją renkasi tikintieji iš aplinkinių parapijų, svečiai iš Lenkijos.

Prieš pat mišias įžengę trys kunigais persirengę aktoriai – Mindaugas Papinigis, Ainis Storpirštis ir Vitalijus Cololo – pirmosiomis akimirkomis įtarimų nesukėlė. V.Cololo į tikinčiuosius kreipėsi lenkiškai – kvietė į šou. Šį vaizdą tiesiogiai socialiniame tinkle „Facebook“ transliavęs šou ir akcijos režisierius E.Vėlyvis dar pridėjo: Žolinės proga „Zero Live Show“ komanda [...] Dievo namuose kviečia tikinčiuosius šį spalį atvykti į jų tikėjimą sustiprinsiantį šou.

Turgelių gyventoja Marija Petrašun meldėsi visai netoliese, tačiau per maldininkų gaudesį negirdėjo kalbėtojo žodžių. Matė, kad persirengėlis kažką dalijo, tačiau nesuprato ką.

„Buvome susikaupę prieš tokias šventes, šioms šventėms rengėmės devynias dienas, o čia atėjo jie. Mes žiūrėjome, kas čia vyksta, nesupratome, kas tie žmonės“, – pasakoja gyventoja.

Turgelių seniūnijos seniūnas Voicechas Jurgelevičius pasakoja, kad apie tai, jog bažnyčioje rengiama provokacija, jis supratęs tik tada, kai kunigas persirengėlius išprašė iš bažnyčios.

Kita Turgelių gyventoja Vladislava Šilobrit turėjo pasitikti svečius, matė, kaip trijulė iš privažiavusio automobilio pasuko bažnyčios durų link. Moteris nusprendė, kad trijulė – kunigai iš Lenkijos. Ji atkreipė dėmesį į keistą vieno iš jų išvaizdą.

„Pamačiau mirties kaukę, susinervinau, kad jis apsirengęs kaip popiežius, bet su ta kauke. Norėjau nuplėšti ją ir pažiūrėti į veidą, kas jis toks, bet buvo labai aukštas ir aš negalėjau, tik sušukau: kvieskite policiją – šėtonai atėjo! Labai susijaudinau“, – prisimena Turgelių gyventoja.

Į policiją kreipėsi Šalčininkų rajono valdžia. Po paros pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl trikdymo atlikti pamaldas, kitas apeigas arba iškilmes. Už tai gresia bauda, viešieji darbai, laisvės apribojimas arba areštas.

Po kontroversiškos akcijos aktorius Vitalijus Cololo tikino, kad niekas nebuvo pažeista – aktoriai pasirodė dar prieš apeigas.

„Parašykit ant bažnyčios, kas yra uždrausta, gal kai kam užeiti uždrausta. Nevyko nei apeigos, todėl tai įvyko be 5 minučių devynios. Lygiai po pusantros minutės mūsų nebuvo bažnyčioj. Klebonas galėjo tęsti darbą“, – sakė aktorius.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Vitalijus Cololo
Luko Balandžio / 15min nuotr./Vitalijus Cololo

Turgelių gyventojai tvirtina, kad jų maldos namuose sutrikdyta svarbiausia metų šventė.

„Buvo atlaidai, suprantate? Pamaldos prasideda dar iki 8 valandos. Žmonės ateina iš pat ryto kalbėti rožančių, suprantat? – sako Turgelių gyventoja Danuta Michalovska.

„Mes susikaupę meldėme Dievo Motiną, kad ji pasigailėtų mūsų, protėvių, kurie išėję, ir mūsų vaikų. O jie atėjo kaip šėtonai ir netinkamai elgėsi“, – sako V.Šilobrit.

Tokiai nuomonei prieštaraujantis greito maisto tinklo „Kiaulė rūkė“ bendraturtis Dominykas Čečkauskas nemato nieko smerktino. Jis ir pats naudojo savo įmonės reklamoje nukryžiuotąjį, kitus religinius simbolius. Nusprendus, kad tokia reklama įžeidė dalį tikinčiųjų, priteista solidi bauda, tačiau verslininkai ją užginčijo.

„Man, asmeniškai, kai aš žiūrėjau, buvo juokinga. Taip. Na aš manau, kad jų tikslas buvo pasijuokti iš mišių, bet aš nemanau, kad tą draudžia Lietuvos įstatymai. Aš manau, kad Lietuvos įstatymai leidžia juoktis iš šventės idėjos ar proceso kažkokios idėjos“, – sako D.Čečkauskas.

Komunikacijos konsultantas Linas Kontrimas teigia, kad galima išskirti tai, jog taikiniu tapo, jo nuomone, silpnesnieji.

„Mes negalime leisti chamizmui vešėti. Man baisiausia, kad tokie menkystos – jie taikiniu renkasi silpnesnius. Jei tu esi kietas, išeik ir padaryk tokią akciją tarp „bachūrų“, taip sakant. Tada pažiūrėsiu, kaip išneši kailį“, – sako L.Kontrimas.

Advokatas Raimundas Jurka akciją vadina sąmoningu, suplanuotu veiksmu, kuris vertas teisinio įvertinimo.

„Teisiškai žiūrint, turi būti įvertinama, ar buvo sutrikdyta viešoji rimtis plačiąja prasme. Tai yra žmonių rimtis, sutrikdyta nepadoriais veiksmais. Jeigu yra santykis tarp veiksmų ir galimų pasekmių, tokiu atveju yra vertinama, kiek tai sutrikdė rimtį ir atitinkamai galima spręsti, ar vis dėlto buvo trukdoma tikėjimo laisvei“, – sako teisininkas.

Vilniaus Universiteto profesorius dr. Paulius Subačius primena tarptautinius Lietuvos įsipareigojimus, kurie jo manymu, akivaizdžiai pažeisti.

„Šiuo atveju Lietuvos Respublika yra pasirašiusi tarptautinę sutartį su Šventuoju Sostu ir vienoje iš tų sutarčių yra numatyta religinių vietų apsauga. Kita vertus, mes esame Europos civilizacijos dalis, mes laikomės bendrųjų normų ir tai atsispindi ir Baudžiamajame kodekse, kur suprantama, kad religinių apeigų, taip pat ir kitų apeigų, tarkim, valstybinių apeigų yra neleidžiama trikdyti“, – sako VU profesorius.

Po akcijos pasigirdo kalbų, kad E.Vėlyvio akcija nėra išskirtinė. Prieš kelerius metus Rusijoje didelį atgarsį sukėlė merginų grupės „Pussy Riot“ Maskvos Kristaus Išganytojo katedroje surengtos „pankų maldos“ prieš Vladimirą Putiną. Šiemet Žmogaus Teisių Teismas paskelbė, kad Lietuva 2012 m. nepagrįstai apribojo dizainerio Roberto Kalinkino drabužių reklamą su Jėzaus ir Marijos personažais.

Tiesa, VU profesoriaus dr. Vytauto Ališausko teigimu, skirtumas tarp R.Kalinkino džinsų reklamos ir E.Vėlyvio akcijos yra didžiulis.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Vytautas Ališauskas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Vytautas Ališauskas

„Džinsų reklama tiesiog naudojo religinius įvaizdžius ar net, sakyčiau, religines aliuzijas tam tikram produktui. „Pussy Riot“ buvo politinis protestas. Galime jį traktuoti gal ne visai etišku, bet tai buvo, kaip jie sakė, prieš Bažnyčios putinizaciją, bet jokiu būdu ne pačios krikščionybės pajuoka, juo labiau – tikinčiųjų trukdymas. Mes čia matome tiesiai agresyvų veiksmą, kurį galbūt galima net traktuoti kaip neapykantos nusikaltimą. Su demokratine visuomene tai niekaip nesuderinama ir tai yra priešiška liberalios demokratijos buvimui“, – sako V.Ališauskas.

Po parą trukusios tylos viešai prabilo ir akcijos režisierius. Feisbuke E.Vėlyvis parašė, kad jį „stebina apsimestinis spekuliatyvus šventeiviškumas ir dogmatizmas žmonių, kurie dažnai nėra verti net bažnyčios slenksčio pabučiuoti“. Į vieną iš komentarų socialiniuose tinkluose, kad tokias akcijas galima rengti kur nors gatvėje ar net Seime, E.Vėlyvis sureagavo ir užsiminė: „Taigi, kito mūsų performanso vieta kaip ir aiški, O dar ir Popiežius atvažiuoja! Sekite reklamą – bus linksma!“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų