Tragedijas lemia ir neatsargumas: mobilieji telefonai ir ausinukai šiemet jau pražudė 19 metų jaunuolį ir 13 metų mergaitę. „Lietuvos geležinkeliai“ į visuomenės saugumą investuoja milijonus, tačiau būtinos ir tėvų, mokytojų pastangos.
„Lietuvos geležinkelių“ Traukinių valdymo skyriaus Vilniaus grupės vadovas Viktoras Jatkauskas 11-ka metų dirbo mašinistu, per kuriuos prisižiūrėjo šiurpą keliančių dalykų. Pavyzdžiui, ekstremalius pojūčius medžiojantys paaugliai stovi priešais atvažiuojantį traukinį ir pasitraukia tik paskutiniu momentu.
„Jiems smagu stebėti mašinisto reakciją: kaip signalizuoja, kaip ima stabdyti traukinį“, – kalba V.Jatkauskas.
Ant bėgių paliko kūjį
Mašinistu „Lietuvos geležinkeliuose“ jau 20 metų dirbantis Vytautas Bazys pastebi, kad rizikos kvailioti ant geležinkelio dažniau neįvertina atostogų pas senelius atvykę vaikai.
„Tie, kurie kasdien kerta bėgius ir gyvena šalia geležinkelio, yra budresni, o gal ir prigąsdinti tėvų, girdėję vieną kitą įvykį su skaudžia pasekme. Labiausiai geležinkelis žadina vasarotojų smalsumą – jiems jis egzotika“, – sako V.Bazys.
Skalda ar ant bėgių paberti centai mašinistų negąsdina – riedmenims jie nieko bloga nepadaro.
„Tačiau kartą susidūriau su ant bėgių padėtu kūju, pamačiau jį iš tolo. Tai – jau grėsmingesnė situacija“, – neslepia V.Bazys. Tąkart po susidūrimo su kūju mašinistui teko varyti apgadintą lokomotyvą remontuoti.
Jiems smagu stebėti mašinisto reakciją: kaip signalizuoja, kaip ima stabdyti traukinį.
Istorijų iš mašinistų darbo kraityje V.Bazys turi ir šokiruojantį įvykį: „Jaunuoliai, matyt, susilažino. Vienas jų atsigulė tarp bėgių ir gulėjo, kol sustojo traukinys. Mašinistas panaudojo greitąjį stabdymą, tačiau išlipęs po traukiniu nieko nerado – jaunuolis buvo pabėgęs.“
Neretai pasitaiko, kad vaikai į pravažiuojančius traukinius mėto sniego gniūžtes ar net akmenis. Tokias niekšybes dažniausiai krečia 5–12 metų berniukai.
Baisiausias – bejėgiškumo jausmas
V.Bazio nuomone, metams bėgant ant traukinio bėgių žaidžiančių ar išdykaujančių vaikų mažėja. „Nes atsirado kompiuteriniai žaidimai, internetas“, – šypteli mašinistas.
Tačiau technologijų pažanga turi įtakos ir naujoms grėsmėms. Virtualiame ar muzikos pasaulyje paskendę vaikai ir jaunuoliai praranda budrumą, savisaugos instinktą.
Ausinukai užgožia artėjančio traukinio triukšmą, o traukinio skleidžiami įspėjamieji signalai lieka neišgirsti.
Mobilieji telefonai ir ausinukai šiemet jau pražudė 19 metų jaunuolį Vilniuje ir 13 metų mergaitę Zokniuose. Tokia pat tragedija ištiko pernai Mažeikiuose šalia geležinkelio ėjusį 16 metų paauglį.
Matai vaiką ant bėgių, bet suvoki, kad jis tavęs nemato ir negirdi. Tu jau negali nieko pakeisti.
„Kokiu atstumu mašinistas pamato objektą, priklauso nuo oro sąlygų, paros meto, sezono, nuo vaiko aprangos, nuo kelio profilio ypatumų“, – vardija V.Jatkauskas.
„Naktį matomumas siekia tik 300 metrų. – įspėja V.Bazys. – Pilno prekinio traukinio, važiuojančio maksimaliu apie 80 km per valandą greičiu, stabdymo kelias siekia apie 1200 metrų.“
Baisiausias mašinistui bejėgiškumo jausmas. „Kai matai vaiką ant bėgių, bet suvoki, kad jis tavęs nemato ir negirdi, o tu jau negali nieko pakeisti. Imiesi veiksmų, kad išvengtum nelaimės, bet matai, kad viskas eina į ją“, – atsidūsta V.Bazys.
Vien investicijų nepakanka
Vaikai iš esmės nejaučia objekto atstumo, o traukinio artėjimą labai sunku nustatyti net suaugusiam žmogui. „Tas taškas gali priartėti labai greitai“, – įspėja V.Jatkauskas.
Skaudžių nelaimių geležinkeliuose skaičius mažėja dėl visuomenės švietimo, įrengtų stebėjimo kamerų, įmonės investicijų į apsaugines tvoras ir pėsčiųjų tiltus, apsaugos darbuotojų pastangų, mašinistų tarpusavio komunikacijos, įspėjant apie grėsmes.
Tas taškas gali priartėti labai greitai.
„Bendrovė ėmėsi veiksmų ir tai atnešė gerų rezultatų“, – džiaugiasi V.Jatkauskas.
Į pervažų atnaujinimą ir saugumo joje didinimą „Lietuvos geležinkeliai“ per dvejus trejus metus yra numatę investuoti dar apie 10 mln. eurų.
Pavyzdžiui, Lentvaryje, kur yra judriausia pervaža Lietuvoje, iki 2021-ųjų bus įrengta viena saugiausių ir moderniausių pervažų Europoje.
„Tačiau vien įmonės pastangų neužtenka – saugotis turi ir patys žmonės. Be to, įsitraukti turėtų ir švietimo sistema, policijos pareigūnai, kurie galėtų užsiimti prevencija ir organizuoti akcijas, įspėjant pavojingai geležinkelį kertančius asmenis“, – įsitikinęs V.Jatkauskas.