Įvertinus minėtus procesus, nustatyti korupcijos rizikos veiksniai, galintys sudaryti prielaidas nesąžiningam asmenų elgesiui ar galintys turėti įtakos šių procesų skaidrumui.
Korupcijos rizikos analizė atlikta po to, kai STT, vadovaujant Vilniaus apygardos prokuratūrai, pradėjo ir atlieka ikiteisminį tyrimą dėl įtariamos korupcijos VĮ „Regitra“. Dėl prekybos poveikiu įtariami 12 asmenų, VĮ „Regitra“ Vilniaus filialo vairavimo egzaminuotojai, tarpininkai ir suinteresuoti asmenys.
15min tyrimą skaitykite čia: Kyšių instruktoriai: slaptos kameros demaskuoja prekybą vairuotojo pažymėjimais
15min slapta įrašyti pokalbiai ir kiti surinkti duomenys atskleidė, jog prekyba vairuotojų pažymėjimais Lietuvoje gana plačiai paplitusi.
15min eksperimentas bei daugiau nei dešimtis liudytojų, kurie davę kyšius egzaminuotojams bei tarpininkams išlaikė „Regitros“ praktikos ir teorijos egzaminus Kaune, Vilniuje, Klaipėdoje ir Šiauliuose, įrodė, jog šešėlinė vairuotojų teisių rinka egzistuoja.
Kyšių kainos svyravo nuo 350 iki 2,5 tūkst. eurų.
Kiekvienais metais įvyksta daugiau nei 100 tūkst. vairavimo egzaminų, jų kontrolė patikėta patiems „Regitros“ darbuotojams.
Įrodymų nebelieka
Atlikto vertinimo metu STT atkreipė dėmesį, kad dėl nepakankamo teisinio reguliavimo egzistuoja rizikos dėl neskaidrių egzaminuotojų ir egzaminuojamųjų susitarimų dėl iš anksto sutartų egzamino rezultatų bei galimo piktnaudžiavimo klientų eilių valdymo procedūromis.
Pastebėta, kad praktikos vairavimo egzaminų vaizdo ir garso duomenys po tam tikro laiko yra negrįžtamai sunaikinami automatiškai, o nesant numatyto minimalaus informacijos saugojimo termino ir neužtikrinant duomenų atsekamumo, gali kilti piktnaudžiavimo rizikos. Taip pat gali būti neužtikrinta objektyvi egzaminuotojų veiksmų priežiūra bei kontrolė, objektyvus ginčų, skundų ir prašymų nagrinėjimas ne tik VĮ „Regitra“ bet ir teisminiu lygmeniu.
Be to, VĮ „Regitra“ vykdoma egzaminuotojų priežiūra ir darbo kokybės stebėsena galimai nėra pakankamai efektyvi, kad būtų užtikrintas skaidrus ir nešališkas vairuotojų praktikos egzaminavimo procesų vykdymas.
Kontrolė menka
Remiantis nustatyta tvarka, numatyti santykinai žemi vykdomos egzaminuotojų kontrolės rodikliai, kuomet atliekama 2 proc. vykdytų egzaminų peržiūra per metus, STT nuomone, yra nepakankama ir negali veikti kaip efektyvi prevencinė priemonė, siekiant suvaldyti vairuotojų praktikos egzamino metu galinčias kilti korupcinio pobūdžio rizikas.
Numatyta ir nepakankamai griežta asmenų atsakomybė už teisės aktų, reglamentuojančių vairuotojų egzaminų laikymo procedūras, pažeidimus. Tai gali turėti įtakos sukčiavimo ir nesąžiningo elgesio atvejų pakartotinumui. O galimybė laikyti vairuotojų teorinių žinių patikrinimo egzaminą neribotą kiekį kartų po to, kai jis yra išlaikytas, gali sudaryti informacijos rinkimo ir jos platinimo bei sukčiavimo galimybes.
Žada pasitaisyti
STT nustatytiems rizikos veiksniams valdyti ir šalinti Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai ir VĮ „Regitra“ pateikė 11 pasiūlymų. Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija ir VĮ „Regitra“ per 3 mėnesius turi viešai paskelbti, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į STT pateiktus pasiūlymus.
Pažymėtina tai, jog VĮ „Regitra“ korupcijos rizikos analizės išvados projekto derinimo metu pateikė informaciją, jog jau yra suplanuotos įgyvendinti tam tikros priemonės minėtoms rizikoms valdyti, o korupcijos prevencijos svarbą ir STT pateiktus siūlymus aptarė VĮ „Regitra“ vadovas, valdybos pirmininkė ir STT vadovybė.