Seimas antradienį ypatingos skubos tvarka pradėjo svarstyti šio komiteto narių parengtą Vietos savivaldos įstatymo pataisos projektą, kuriame tokia galimybė numatyta. Tačiau Seimo Teisės departamentui iškėlus abejonę, kad tokia pataisa gali prieštarauti Konstitucijai, jos priėmimas pristabdytas, kol išvadą pateiks Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas.
„Dabartiniame įstatyme meras iki begalybės siūlo administracijos direktorių, o taryba netvirtina. Tada, vadinasi, įeinama į tam tikrą nesusipratimą, kai laikinai direktoriaus pareigas einama iki begalybės.
Kad meras ir taryba suvoktų, jog tas žaidimas turi pabaigą, siūlome, jog per du mėnesius, jeigu jie nepatvirtina direktoriaus, įgauna svertus Vyriausybė, ir nušalinamas tiek meras, tiek taryba“, – žurnalistams Seime sakė V.Bukauskas.
Kad meras ir taryba suvoktų, jog tas žaidimas turi pabaigą, siūlome, jog per du mėnesius, jeigu jie nepatvirtina direktoriaus, įgauna svertus Vyriausybė, ir nušalinamas tiek meras, tiek taryba, – V.Bukauskas.
Anot jo, tuomet pradėtų veikti Laikino tiesioginio valdymo savivaldybėse įstatymas. Jame numatyta, kad tiesioginis valdymas savivaldybės teritorijoje gali būti laikinai įvedamas, jeigu savivaldybės taryba per Vietos savivaldos įstatyme nustatytą laiką neišrenka mero ir nepaskiria mero pavaduotojo bei savivaldybės administracijos direktoriaus.
Pagal ketvirtadienį pateiktą projektą, šis nustatytas laikas būtų du mėnesiai.
Anot V.Bukausko, kai kuriose savivaldybėse tiesiogiai išrinkti merai gali su tarybos dauguma nesutarti dėl administracijos direktoriaus kandidatūros. Tokia grėsmė esą didžiausia, kur merų rinkimus laimėjo visuomeninių komitetų atstovai, o tarybose daugumą gavo partijų nariai.
Tačiau ji gali kilti ir ten, kur mero postą laimėjo vienos partijos atstovas, o daugiausia mandatų – kitos. Tokia situacija, pavyzdžiui, yra Kėdainiuose. Čia mero rinkimus laimėjo Lietuvos laisvės sąjungos (liberalų) atstovas, o beveik pusę mandatų taryboje gavo Darbo partija.
Be to, siūloma Vietos savivaldos įstatyme numatyti, kad tose savivaldybėse, kur buvo išrinkta nauja taryba, bet panaikinti mero rinkimų rezultatai, būtų privalu per pirmąjį naujosios savivaldybės tarybos posėdį išrinkti laikinąjį merą.
„Tarybos nariai siūlo kandidatą ar kandidatus į laikinojo mero pareigas ir tarybos nariai per pirmąjį posėdį išsirenka merą. Ar jie posėdžiaus pusę paros, ar parą, ar dvi paras, nėra numatoma pertrauka. Būtent kad per pirmąjį posėdį išrenkamas meras. Čia kaip konklava, turi dūmas pasirodyti“, – aiškino V.Bukauskas.
Jo tvirtinimu, tokiu būdu būtų užtikrinamas stabilumas savivaldybės darbe. Laikinojo mero siūlymu taryba turėtų patvirtinti laikinąjį savivaldybės administracijos direktorių. Jeigu to nebūtų padaryta, du mėnesius administracijai vadovautų mero paskirtas vienas iš savivaldybės administracijos tarnautojų.
V.Bukauskas neslėpė, kad minėtas pataisas siekiama priimti kuo greičiau, kad jos spėtų įsigalioti iki naujai išrinktų savivaldybių tarybų darbo pradžios.
Laikinojo mero prireiks 2 savivadybėse
Laikinasis meras turėtų būti renkamas Širvintų rajone. Mat Vyriausioji rinkimų komisija dėl šiurkščių pažeidimų yra panaikinusi Širvintų rajono mero rinkimų rezultatus.
Antrajame ture čia „darbietė“ Živilė Pinskuvienė (55,44 proc.) buvo nugalėjusi socialdemokratą Andrių Jozonį (43,58 proc.), bet teisėsauga įtaria, kad galėjo būti papirkta apie 50 rinkėjų, siekiant, kad jie balsuotų už Darbo partijos kandidatę.
Ikiteisminį tyrimą dėl galimo rinkėjų papirkinėjimo atlieka Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Sunkių nusikaltimų tyrimo skyrius.