2020 10 04

Valstybinę kalbos inspekciją suerzino pavadinimas „Špaklius“: ar makiažą siūlo vadinti glaistu?

Makiažo studijos „Špaklius“ įkūrėjos sulaukė Valstybinės kalbos inspekcijos (VKI) dėmesio. Inspekcija padarė išvadą, kad žodis „špaklius“ – nevartotina svetimybė, o vietoje jo reikia vartoti žodį „glaistas“. Paskelbę, kad sostinės Naugarduko gatvėje esančią studiją puošiantis užrašas yra nelegalus ir esą nesuderintas su Vilniaus miesto savivaldybe, kalbos sargai pareikalavo jį nuimti. Tuo metu makiažo studijos įkūrėjos nuo tokių reikalavimų tik gūžčioja pečiais – verslininkės teigia užrašą dar pernai suderinusios su sostinės savivaldybe.
Grožio salonas „Špaklius“
Grožio salonas „Špaklius“ / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

„Valstybinė kalbos inspekcija kontroliuoja, kaip vykdomas Valstybinės kalbos įstatymas ir Valstybinės lietuvių kalbos komisijos nutarimai, reglamentuojantys kalbos vartojimą ir jos taisyklingumą. Valstybinės kalbos 23 straipsnyje nustatyta, kad visi viešieji užrašai turi būti taisyklingi“, – tokio VKI rašto neseniai sulaukė mažosios bendrijos „Makiažo studija“, valdančios grožio saloną „Špaklius“, įkūrėjos Polina Ruginienė ir Monika Blaveščiūnaitė.

Jame teigiama, kad patikrinus studijos išorinę reklamą buvo nustatyta, jog užrašas „Špaklius“ neatitinka lietuvių bendrinės kalbos normų.

„Prašom pašalinti pažeidimą ir apie tai iki š.m. lapkričio 3 dienos raštu pranešti Valstybinei kalbos inspekcijai“, – reikalaujama inspekcijos viršininko Audriaus Valotkos pasirašytame rašte.

Kaip 15min pasakojo viena „Špakliaus“ įkūrėjų M.Blaveščiūnaitė, elektroninis laiškas su reikalavimais buvo gautas tik praėjus parai po to, kai situaciją inspekcija paviešino savo feisbuko paskyroje.

Apie tai, kad komisijai užkliuvo studijos pavadinimas, verslininkės pirmiausiai sužinojo iš savo klienčių.

Makiažą siūlo vadinti glaistu?

Ir iš tiesų – paskutinę rugsėjo dieną VKI feisbuko paskyroje skelbiamas įrašas, kad žodis „špaklius“ – nevartotina svetimybė, vietoje kurios reikėtų vartoti žodį „glaistas“.

„Žargoniškai taip vadinamas makiažas. Valstybinio patentų biuro duomenų bazėje nurodyta, kad šis prekės ženklas neregistruotinas (žr. pranešimą). Pažvelkime į šį žodį ne iš teisinės pusės – „špaklius“ yra šmaikštus, įleidęs šaknis kasdienėje vartosenoje, tai – kalbos žaidimas. Bet yra bėda – šis Naugarduko gatvėje esantis viešasis užrašas nelegalus, nesuderintas su Vilniaus miesto savivaldybe. Todėl įmonės vadovams nurodyta šį pažeidimą pašalinti“, – teigia kalbos inspekcija.

Šiam įrašui sulaukus daugybės neigiamų komentarų, inspekcija jį redagavo 11 kartų.

„Pirmesnė versija buvo šiek tiek grubesnė, buvo redaguojama į švelnesnę ir gražesnę“, – pasakojo M.Blaveščiūnaitė.

Salono atstovė: su Vilniaus miesto savivaldybe suderinta

Ji stebėjosi tokiu inspekcijos pareiškimu, nes prieš skelbiant užrašą, tai buvo suderinta su sostinės savivaldybe.

„Mes labai atsakingai žiūrime į savo smulkųjį verslą. Praėjusiais metais bendravome su savivaldybės atstovais dėl iškabų. Kadangi mūsų iškaba yra iš vidinės lango pusės, ji visiškai neprieštarauja Reklamos įstatymui. Viskas yra teisėta ir su savivaldybe suderinta“, – pabrėžė ji.

P.Ruginienė pridūrė, kad vienintelis dalykas, ko prašė savivaldybė, tai užklijuoti lipdukus, skelbiančius, jog čia įsikūręs grožio salonas – tai ir buvo padaryta.

Po inspekcijos pareiškimo verslininkės dar kartą kreipėsi į Vilniaus miesto savivaldybę ir gavo pakartotinį patvirtinimą, kad jokių pažeidimų jos nepadarė.

„Žodis „špaklius“ nėra tas pats, kas žodis „kurtkė“. Šiuo atveju tai – tikrinis daiktavardis, kuris pakankamai tiksliai atspindi mūsų dabartinę veiklą: mes esame makiažo studija“, – pabrėžė M.Blaveščiūnaitė.

Jos teigimu, vienintelė bėda dėl pavadinimo „Špaklius“ yra ta, kad jo neregistruoja Valstybinis patentų biuras.

„Mūsų prašymas dėl patento buvo atmestas vien dėl to, kad žodis yra nevartotina svetimybė. Turėtų būti vartojamas žodis „glaistas“. Patento reikalus deriname su teisininkais“, – pasakojo ji.

VKI pirmininkas A.Valotka penktadienį 15min sakė, kad kol kas šiuo klausimu labai sukilusios emocijos ir reikia palaukti, kada jos atslūgs. Todėl šio klausimo jis kol kas nekomentuoja, bet pažadėjo tai padaryti po savaitės.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis